Utama La Tahzan (Jangan Bersedih) SIRI LA TAHZAN: Bab 198 – Tuhan Yang Tidak Pernah Zalim Dan...

SIRI LA TAHZAN: Bab 198 – Tuhan Yang Tidak Pernah Zalim Dan Berbuat Aniaya (ربٌّ لا يظْلِمُ ولا يَهْضِمُ)

277
0
Iklan

La Tahzan 198: Tuhan yang Tidak Pernah Zalim dan Berbuat Aniaya (ربٌّ لا يظْلِمُ ولا يَهْضِمُ)

ألا يحقُّ لك أنْ تَسْعَدَ ، وأنْ تهدأ وأنْ تسكن إلى موعودِ اللهِ ، إذا علمت أنَّ في السماء ربّاً عادلاً ، وحكماً مُنصفاً ، أدخل امرأةُ الجنة في كلبٍ ، وأدخل امرأةً النار في هِرَّة.

Seharusnya anda berbahagia, tenang dan yakin dengan janji Allah ‎ﷻ, sekiranya anda tahu bahawa di langit bersemayam Tuhan Yang Maha Adil dan Penguasa yang Maha Bijaksana. Bahkan Dia memasukkan seorang wanita ke dalam syurga kerana seekor anjing dan memasukkan wanita ke dalam Neraka kerana seekor kucing.

Kisah Allah ‎ﷻ memasukkan wanita Bani Israil ke syurga lantaran seekor anjing

فتلك امرأةٌ بغيٌّ منْ بني إسرائيل ، سقتْ كلباً على ظمأٍ ، فغفر اللهُ لها وأدخلها الجنة ، لمِا قام في قلبِها منْ إخلاصِ العملِ للهِ

Perihal seorang wanita Bani Israil yang memberi minum seekor anjing yang kehausan. Maka, Allah ‎ﷻ mengampunkan dosa-dosa pelacurannya dan memasukkannya ke syurga kerana perbuatannya itu ikhlas kerana Allah ‎ﷻ.

✍️ Takhrij:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ـ رضى الله عنه ـ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ ” غُفِرَ لاِمْرَأَةٍ مُومِسَةٍ مَرَّتْ بِكَلْبٍ عَلَى رَأْسِ رَكِيٍّ يَلْهَثُ، قَالَ كَادَ يَقْتُلُهُ الْعَطَشُ، فَنَزَعَتْ خُفَّهَا، فَأَوْثَقَتْهُ بِخِمَارِهَا، فَنَزَعَتْ لَهُ مِنَ الْمَاءِ، فَغُفِرَ لَهَا بِذَلِكَ “.

Daripada Abu Hurairah رضي الله عنه, Rasulullah ﷺ bersabda: Seorang wanita pelacur diampuni oleh Allah‎ ﷻ. Wanita itu lalu berhampiran seekor anjing di sebuah perigi. Anjing itu hampir mati kerana kelaparan. Lalu wanita itu menanggalkan seliparnya, kemudian mengikatnya dengan tudung kepalanya, lalu mengambil air untuk anjing tersebut. Wanita itu diampuni kerana hal tersebut. (HR al-Bukhari, Kitab Bad’i al-Khalqi, Bab Iza Waqa’a az-Zubab Fi Syarab, hadith no: 3321).

Kisah Allah ‎ﷻ memasukkan seorang wanita Bani Israil kerana menyeksa kucingnya

وهذهِ حبست قطَّةً في غُرفةٍ ، لا هي أطعمتْها ، ولا سقتْها ، ولا تركتْها تأكلُ منْ خشاشِ الأرضِ ، فأدخلها اللهُ النار

Ada seorang wanita Bani Israil yang mengurung kucingnya di dalam sangkar dan tidak memberi makan dan minum atau melepaskan ia untuk mencari makanan sendiri. Oleh kerana perbuatan (kejam) itu maka Allah ‎ﷻ memasukkannya ke dalam Neraka.

✍️ Takhrij:

4278 حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْمَاءَ الضُّبَعِيُّ ، حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ بْنُ أَسْمَاءَ ، عَنْ نَافِعٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : عُذِّبَتِ امْرَأَةٌ فِي هِرَّةٍ سَجَنَتْهَا حَتَّى مَاتَتْ فَدَخَلَتْ فِيهَا النَّارَ ، لَا هِيَ أَطْعَمَتْهَا وَسَقَتْهَا ، إِذْ حَبَسَتْهَا ، وَلَا هِيَ تَرَكَتْهَا تَأْكُلُ مِنْ خَشَاشِ الْأَرْضِ

“Sungguh Rasulullah ﷺ telah bersabda, “Ada seorang wanita yang diazab kerana seekor kucing. Dia mengurung kucingnya sehingga mati, lalu dia masuk neraka kerananya. Dia tidak memberikan makan dan minum kucingnya. Bahkan dia mengurungnya. Dia tidak meninggalkan makanan untuknya, sehingga dia memakan apa yang keluar dari bumi.” (HR. Muslim no 4278)

 

أنه سبحانه وتعالى يجزي على القليلِ ، ويُثيبُ على العملِ الصغيرِ ، ويُكافئُ عبدهُ على الحقيرِ .

Sesungguhnya Allah ‎ﷻ pasti akan membalas setiap perbuatan baik walau seremeh apa pun (kebaikan itu) dan memberi balasan kepada hamba-Nya atas kebaikan sekecil mana pun. Firman Allah ‎ﷻ:

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (7) وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (8)

Barang siapa berbuat kebaikan walaupun sebesar zarah (atom), akan melihat (balasannya) (7). Barang siapa berbuat keburukan meskipun sebesar zarah maka dia akan melihat balasannya juga(8) ” [Az-Zalzalah: 7-8]

 

وعند البخاريِّ مرفوعاً : (( أربعون خصْلةً ، أعلاها منِحةُ العنزِ ما من عاملٍ يعملُ بخصلةٍ منها رجاء موعودِها وتصديق ثوابِها إلا أدخله اللهُ الجنة )) البخاري في ” صحيحه ” (رقم/2631)

Dikeluarkan oleh Imam al Bukhari رحمه الله marfu’ daripada Abdullah bin Amr رضي الله عنه daripada Nabi ﷺ:

“Ada 40 kebaikan, yang paling besar di antaranya adalah meminjamkan kambing perahan kepada orang lain (untuk diambil susunya). Tidak ada seorang pun yang melakukan salah satu daripada semua kebaikan tersebut kerana mengharap janji Allah ‎ﷻ dan meyakini balasannya, kecuali Allah ‎ﷻ akan memasukkannya ke dalam Syurga”. (HR Bukhari no. 2631)

Komen dan Soalan