Kitab: Salat
Bab: Azan dan Iqamah
Bahagian:
B. Sebab disyariatkan Azan dan Kewajipannya
Kita masih lagi berbincang tentang kepentingan azan. Lafaz azan dan iqamah mencakupi kandungan aqidah seorang muslim, sehingga
โ๐ปImam Al Qadhi Iyadh ุฑุญู ู ุงููู berpendapat:
โKetahuilah, bahawa azan adalah kalimat yang berisi aqidah iman yang mencakup jenis-jenisnya.
โช๏ธYang pertama, menetapkan Dzat dan yang seharusnya dimiliki Dzat Allah โ๏ทป dari kesempurnaan dan penyucian dari lawan kesempurnaan dan itu terkandung pada ucapan โAllahu Akbarโ. Lafaz ini, walaupun sangat ringkas, namun sudah menjelaskan apa yang telah kami sebutkan di atas.
โช๏ธKemudian (yang kedua), menegaskan keesaan Allah โ๏ทป dan penolakan sekutu yang mustahil ada bagi-Nya. Ini merupakan dasar dan tonggak iman, dan tauhid yang didahulukan ada di atas segala tugas agama lainnya.
โช๏ธKemudian menegaskan penetapan kenabian dan persaksian akan kebenaran risalah (kerasulan) bagi Nabi kita, Muhammad ๏ทบ. Dan ini merupakan kaedah agung setelah syahadah tentang keesaaan Allah โ๏ทป.
โช๏ธKemudian mengajak kepada ibadah yang diperintahkan. Mengajak untuk salat dan menjadikannya setelah penetapan kenabian, kerana kewajipannya diketahui melalui Nabi ๏ทบ bukan melalui akal.
โช๏ธKemudian mengajak kepada kemenangan, iaitu kekal di dalam kenikmatan yang abadi. Di sini terdapat isyarat untuk perkara-perkara akhirat dalam hal kebangkitan dan pembalasan yang merupakan akhir masalah aqidah Islam.
Lalu hal itu diulang-ulang dengan iqamat salat untuk memberitahu permulaannya. Hal ini mengandungi penegasan iman dan pengulangan penjelasan iman ketika memulakan suatu ibadah dengan hati dan lisan, dan agar orang yang salat senantiasa berada di atas kejelasan amalannya dan ilmu tentang imannya, serta merasakan keagungan salat dan keagungan Dzat yang disembah serta pahala yang besarโ.
(Lihat Majmuโ Syarhu Al Muhadzdzab, Imam Al Nawawi ุฑุญู
ู ุงููู)
๐Maka semoga selepas ini bila kita dengar azan dilaungkan, ia lebih memberi makna kepada kita.
B. Sebab disyariatkan Azan dan Kewajipannya
Mari kita lihat kisah bagaimana azan mula-mula disyariatkan:
โ๐ปDaripada Abdullah bin Zaid, beliau berkata: โPada awalnya Rasulullah ๏ทบ berkehendakkan cara untuk panggilan salat, dan baginda menyuruh sahabatnya memukul kentongan (batang kayu/tabuh). Lalu aku bermimpi. Aku melihat seseorang mengenakan dua kain hijau membawa kentongan. Lalu aku bertanya: โWahai hamba Allah, kamu menjual kentongan ini?โ Dia bertanya: โApa perlumu dengan kentongan?โ Aku menjawab: โAkan aku pergunakan untuk panggilan salat.โ Dia lalu berkata: โMahukah engkau ku tunjukkan yang lebih baik dari itu?โ Aku menjawab: โApa itu?โ Dia menjawab: โUcapkanlah: โAllahu akbar Allahu akbar, Allahu akbar Allahu akbar โ Asyhadu an laa ilaaha illallah, Asyhadu an laa ilaaha illallah โ Asyahadu anna Muhammadan Rasulullah, Asyahadu anna Muhammadan Rasulullah โ Hayya โalas solaah, Hayya โalas solaah โ Hayya โalal falaah, Hayya โalal falaah โ Allahu akbar Allahu akbar โ Laa ilaaha illallahโ.โ
Lalu aku mendatangi Rasulullah ๏ทบ โ dan mengkhabarkan perihal mimpiku kepada baginda. Maka Rasulullah ๏ทบ pun bersabda: โSesungguhnya sahabat kalian telah bermimpi, keluarlah ke masjid bersama Bilal, beritahulah kepada Bilal dan hendaklah dia yang menyerukan hal itu, sebab suaranya lebih kuat daripada kamu.โ
Maka aku keluar bersama Bilal menuju masjid, aku ceritakan mimpiku hingga beliau menyerukannya. Dan Umar Ibnu Al-Khattab mendengar suara itu sehingga beliau mendatangi Rasulullah ๏ทบ seraya berkata: โWahai Rasulullah, Demi Allah, aku juga bermimpi sebagaimana yang beliau mimpikan!โ
(Ibnu Majah, no. 698)
โ๐ปDaripada Anas bin Malik, beliau berkata: โKetika manusia sudah banyak (yang masuk Islam), ada yang mengusulkan cara memberitahu masuknya waktu salat dengan sesuatu yang mereka boleh fahami. Maka ada yang mengusulkan dengan menyalakan api dan ada juga yang mengusulkan dengan memukul loceng. Lalu diperintahkan Bilal untuk mengumandangkan kalimah azan dengan genap (dua kali) dan mengganjilkan iqamah (sekali).โ
(Sahih Bukhari no. 571, Sahih Muslim no. 570)
โ๐ปDaripada Bilal bin Rabah bahawa beliau mendatangi Nabi ๏ทบ untuk azan salat Subuh, lalu dikatakan kepadanya: โBaginda sedang tidur.โ Maka Bilal pun berkata: โAs solatu khairun minan naum, as solatu khairun minan naum (salat itu lebih baik daripada tidur, salat itu lebih baik daripada tidur).โ Hingga lafaz itu ditetapkan untuk dikumandangkan pada azan Subuh.โ
(Sunan Ibnu Majah no. 708, Sunan Ad-Darimi no. 1166)
Sekarang kita bincangkan sama ada azan ini wajib ataupun sunat? Para ulamaโ sepakat bahawa mengumandangkan azan itu disyariโatkan. Syariโat yang mulia ini sudah berlangsung semenjak masa Rasulullah ๏ทบ sehingga saat ini.
Lalu para ulamaโ berbeza pandangan dalam hal hukumnya, adakah azan itu wajib ataupun sunnah muakkad? Namun yang sahih, hukum azan adalah fardhu kifayah. Jadi tidak boleh di suatu negeri (atau kampung) tidak ada kumandang azan sama sekali.
Dalil yang menyatakan hukum azan adalah fardhu kifayah adalah:
1- Azan adalah di antara syiโar Islam yang besar.
Syiโar ini tidak pernah ditinggalkan dari zaman Rasul ๏ทบ dan kita tidak pernah mendengar ada satu waktu yang kosong dari azan.
2- Kumandang azan dijadikan tanda aras oleh Rasulullah ๏ทบ apakah suatu negeri termasuk negeri Islam ataupun tidak.
โ๐ปDaripada Anas bin Malik menceritakan bahawa,
ููุงูู ุฅูุฐูุง ุบูุฒูุง ุจูููุง ููููู ูุง ููู ู ูููููู ููุบูุฒูู ุจูููุง ุญูุชููู ููุตูุจูุญู ููููููุธูุฑู ุ ููุฅููู ุณูู ูุนู ุฃูุฐูุงููุง ููููู ุนูููููู ู ุ ููุฅููู ููู ู ููุณูู ูุนู ุฃูุฐูุงููุง ุฃูุบูุงุฑู ุนูููููููู ู
โNabi ๏ทบ dahulu jika akan menyerang satu kaum, baginda tidak memerintahkan kami menyerang pada malam hari hingga menunggu waktu subuh. Apabila azan Subuh terdengar, maka tidak jadi menyerang. Namun bila tidak mendengarnya, maka menyerang mereka.โ
(HR. Bukhari no. 610 dan Muslim no. 382).
Syarah:
Maknanya, azan dikumandangkan adalah tanda tempat itu adalah penduduknya Muslim, maka tidak diperangi.
3- Nabi ๏ทบ telah memerintahkan untuk dikumandangkan azan dan mengangkat salah seorang jadi imam.
โ๐ปBaginda bersabda,
ููุฅูุฐูุง ุญูุถูุฑูุชู ุงูุตูููุงูุฉู ููููููุคูุฐูููู ููููู ู ุฃูุญูุฏูููู ู ููููููุคูู ููููู ู ุฃูููุจูุฑูููู ู
โJika waktu salat telah tiba, salah seorang di antara kalian hendaknya mengumandangkan azan untuk kalian dan yang paling tua di antara kalian menjadi imam. โ
(HR. Bukhari no. 631 dan Muslim no. 674).
Syarah:
Ulamaโ mengambil arahan Nabi ๏ทบ dalam hadis ini sebagai arahan wajib.
4- โ๐ปDaripada Anas bin Malik, beliau berkata,
ููุฃูู ูุฑู ุจููุงููู ุฃููู ููุดูููุนู ุงูุฃูุฐูุงูู ููุฃููู ูููุชูุฑู ุงูุฅูููุงู ู
โMaka Bilal diperintah untuk mengumandangkan azan dengan menggenapkan dan mengumandangkan iqamah dengan mengganjilkanโ
(HR. Bukhari no. 605 dan Muslim no. 378).
5-โ๐ป โUtsman bin Al โAsh berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah ๏ทบ bersabda,
ููุงุชููุฎูุฐู ู ูุคูุฐููููุง ูุงู ููุฃูุฎูุฐู ุนูููู ุฃูุฐูุงูููู ุฃูุฌูุฑูุง
โAngkatlah muadzin yang tidak mencari upah dari azannya.โ
(HR. Abu Daud no. 531 dan An Nasai no. 673. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahawa sanad hadis ini sahih).
โ๐ปSyaikhul Islam Ibnu Taimiyah ุฑุญู ู ุงููู menerangkan, โYang tepat, hukum azan adalah fardhu kifayah. Tidak boleh jika ada di suatu negeri atau kampung yang tidak ada azan sama sekaliโ.
Demikian juga pendapat yang masyhur dalam mazhab Imam Ahmad dan lainnya. Sebahagian ulamaโ ada yang menyatakan bahawa hukum azan adalah sunnah. Namun, mereka selanjutnya mengatakan bahawa jika di suatu negeri meninggalkan azan, maka boleh diperangi.
Akan tetapi sebenarnya yang terjadi adalah perselisihan lafaz sahaja.Ini kerana kebanyakan ulamaโ ada yang memaknakan sunnah dengan maksud jika ditinggalkan mendapat celaan. Jadi hakikatnya yang terjadi adalah perbezaan lafzhi saja dengan yang berpendapat wajib.
Adapun yang menyatakan hukum azan adalah sunnah yang ertinya jika ditinggalkan tidak berdosa dan tidak mendapatkan hukuman, pendapat tersebut adalah pendapat yang keliru. Ini kerana azan adalah sebagian dari syiโar Islam.
Rasulullah ๏ทบ sehingga akan memerangi suatu negeri yang meninggalkan azan, ini jelas menunjukkan kewajipannya. Jika waktu Subuh tiba, lalu dikumandangkan azan, maka negeri tersebut tidak diperangi. Jika tidak ada azan, negeri tersebut baru diperangi.
โ๐ปJuga ada hadith dalam sunan Abi Daud dan An Nasai daripada Abu Ad Dardaโ, beliau berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah ๏ทบ bersabda,
ู ูุง ู ููู ุซููุงูุซูุฉู ููู ููุฑูููุฉู ูููุงู ุจูุฏููู ูุงู ุชูููุงู ู ูููููู ู ุงูุตูููุงูุฉู ุฅููุงูู ููุฏู ุงุณูุชูุญูููุฐู ุนูููููููู ู ุงูุดููููุทูุงูู ููุนููููููู ุจูุงููุฌูู ูุงุนูุฉู ููุฅููููู ูุง ููุฃููููู ุงูุฐููุฆูุจู ุงููููุงุตูููุฉู
โTidaklah tiga orang di suatu desa atau lembah yang tidak didirikan salat berjemaah di lingkungan mereka, melainkan syaitan telah menguasai mereka. Kerana itu tetaplah kalian (salat) berjemaah, kerana sesungguhnya serigala itu hanya akan menerkam kambing yang sendirian (jauh dari kawan-kawannya).โ
(HR. Abu Daud no. 547, An-Nasai no. 838, dan sanadnya dinyatakan hasan oleh An-Nawawi dalam Riyadh Ash-Shalihin no. 344).
Syarah:
Maka berat sekali kalau sesuatu tempat itu tidak ada azan dikumandangkan.
C. Kaifiat (Cara) Azan Dan Iqamat
1. Kafiat Lafaz Azan:
Lafaz azan yang ada dan digunakan pada zaman Nabi ๏ทบ dan terkenal dalam mazhab para Ulamaโ adalah seperti berikut:
a. Ia ada 15 kalimat semuanya sekali. Mengandungi 4 takbir, 2 syahadah Lailaha illa Allah, 2 syahadah Rasulullah, 2 hayya โala as shalat, 2 hayya โalal falah, 2 takbir dan 1 kalimat tauhid. Inilah yang digunakan di negara ini.
โ๐ปYang pertama adalah seperti hadis riwayat Abdullah bin Zaid ุฑุถู ุงููู ุนูู sebelum ini:
Beliau lalu berkata: โMahukah engkau kutunjukkan yang lebih baik dari itu?โ Aku menjawab: โApa itu?โ Beliau menjawab: โUcapkanlah: โAllahu akbar Allahu akbar, Allahu akbar Allahu akbar โ Asyhadu an laa ilaaha illallah, Asyhadu an laa ilaaha illallah โ Asyahadu anna Muhammadan Rasulullah, Asyahadu anna Muhammadan Rasulullah โ Hayya โalas solaah, Hayya โalas solaah โ Hayya โalal falaah, Hayya โalal falaah โ Allahu akbar Allahu akbar โ Laa ilaaha illallahโ.โ
b. Lafaz azan sejumlah 17 kalimat, iaitu 2 takbir, 2 syahadatain diulang dua kali = 8 kalimat, 2 hayya โala as shalat, 2 hayya alal falah, 2 takbir dan 1 kalimat tauhid.
โ๐ปInilah azan menurut Imam Malik ุฑุญู ู ุงููู, dan dasarnya ialah hadis Abu Mahdzurah:
ุนููู ุฃูุจูู ู ูุญูุฐููุฑูุฉู ุฃูููู ููุจูููู ุงูููููู ุนููููู ููู ููุฐูุง ุงููุฃูุฐูุงูู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุซูู ูู ููุนููุฏู ููููููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู ู ูุฑููุชููููู ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู ู ูุฑููุชููููู ุฒูุงุฏู ุฅูุณูุญููู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู
Daripada Abu Mahdzurah, bahawa Nabi ๏ทบ mengajarinya azan dengan:
โ ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู . ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู
ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู โ
Kemudian mengulang, lalu membaca:
โ ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู . ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู โ
โ ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู โ (dua kali)
Dan (membaca) ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู dua kali.
Ishaq menambahkan bacaan:
ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู
Fathul Bari Syarah Shahih Al Bukhari, Al Hafidz Ibnu Hajar, Maktabah As Salafiyah.
c. Lafaznya 19 kalimat, iaitu 4 takbir, 2 syahadatain dengan tarjiโ (diulang dua kali = 8 kalimat), 2 hayya โala as salah, 2 hayya alal falah, 2 takbir dan 1 kalimat tauhid. Inilah yang dijadikan pedoman dalam mazhab Syafiโiy.
โ๐ปDalilnya ialah hadith Abu Mahdzurah :
ุฃูููู ุงููููุจูููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู ู ุนููููู ููู ุงููุฃูุฐูุงูู ุชูุณูุนู ุนูุดูุฑูุฉู ููููู ูุฉู ููุงููุฅูููุงู ูุฉู ุณูุจูุนู ุนูุดูุฑูุฉู ููููู ูุฉู
Nabi ๏ทบ mengajarkan azan 19 kalimat dan iqamah 17 kalimat. Rujukan: Nail Al Authar Min Al Ahadits Sayyid Al Akhyar Syarhu Muntaqa Al Akhbar
โ๐ปHal ini turut dijelaskan dalam riwayat lain daripada Abu Mahdzurah, beliau berkata:
ููููุชู ููุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุนููููู ูููู ุณููููุฉู ุงููุฃูุฐูุงูู ููู ูุณูุญู ู ูููุฏููู ู ุฑูุฃูุณูู ููููุงูู ุชูููููู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุชูุฑูููุนู ุจูููุง ุตูููุชููู ุซูู ูู ุชูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุชูุฎูููุถู ุจูููุง ุตูููุชููู ุซูู ูู ุชูุฑูููุนู ุตูููุชููู ุจูุงูุดููููุงุฏูุฉู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู ููุฅููู ููุงูู ุตูููุงุฉู ุงูุตููุจูุญู ููููุชู ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู ููู ุงููููููู ู ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู ููู ุงููููููู ู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู
Aku berkata: โWahai Rasulullah ๏ทบ. Ajarilah aku sunnah azan.โ Lalu baginda memegang bahagian hadapan kepalaku dan berkata: โUcapkanlah dengan suara perlahan
โ ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู . ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู
ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู โ
Kemudian keraskanlah suaramu dalam membaca syahadat:
โ ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู .
ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู
ูุญูู
ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู .ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู. ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู โ
Jika salat Subuh, katakanlah :
โ ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู ููู ุงููููููู ู ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู ููู ุงููููููู ู โ
Lalu :
โ ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงููููู โ
Rujukan: Tamam Al Minnah Fi Taโliq โAla Fiqhi As Sunnah, Syaikh Muhammad Nashiruddin Al Albani
Syarah:
Tujuan disampaikan ini supaya tahulah kita yang ada lagi cara-cara azan selain yang kita biasa dengar. Jadi kalau pergi ke negara lain, tidaklah terkejut sangat kerana mereka mengamalkan hadith yang lain. Inilah kelebihan ilmu, tidak memandang serong kepada orang lain. Asalkan kita tahu ada dalilnya.
โ๐ปDalam hal ini, Syaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin ุฑุญู ู ุงููู memberikan tarjih sebagaimana pernyataan beliau:
Semua yang ada dalam hadis Nabi ๏ทบ dari lafaz azan, maka diperbolehkan, bahkan semestinya, terkadang menggunakan yang ini dan terkadang yang itu, jika tidak menimbulkan keresahan dan fitnah. Ada kaedah yang menyatakan, ibadah-ibadah yang diajarkan dalam sisi yang berbeza-beza, hendaknya dilakukan atas sisi-sisi tersebut semuanya.
Hal ini memiliki beberapa faedah (manfaat):
a). Menjaga Sunnah dalam berbagai sisinya.
b). Mempermudah para mukallaf.
c). Kehadiran hati (membuat khusyuโ) dan tidak bosan.
d). Menjaga dan memelihara syariat.
2. Wajib mengucapkan lafaz azan dengan tertib
Kena laungkan azan sebagaimana yang diajar oleh Nabi ๏ทบ, mengikut susunannya.
- Tastwib muazzin ketika salat Subuh, iaitu ucapan as-solaatu khairun minan naum.
Azan pada dasarnya hanya untuk memberitahu masuknya waktu salat fardhu yang lima. Berdasarkan pada hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim.
โ๐ปNabi ๏ทบ bersabda:
ูุฅูุฐูุง ุญูุถูุฑูุชู ุงูุตููููุงุฉู ููููููุคูุฐูููู ููููู ู ุฃูุญูุฏูููู ู
Ertinya: Apabila sudah tiba waktu salat, maka hendaknya salah seorang daripada kalian mengumandangkan azan.
(Sahih Bukhari No. 595 dan Sahih Muslim No. 1080)
Namun, khusus untuk azan yang dilakukan pada dinihari sebelum azan Subuh, maka hukumnya boleh tujuannya antara lain untuk membangunkan yang hendak salat malam atau hendak makan sahur pada bulan Ramadan. Menurut Al-Buhuti dalam Kasyaful Qina 1/242 tujuan azan pertama ini kerana ketika waktu Subuh akan masuk sebahagian manusia ada yang junub atau tidur. Maka azan ini dapat ingatkan mereka supaya bersiap-siap agar dapat melaksanakan salat Subuh di awal waktu dan tidak disunnahkan azan pertama itu terlalu awal.
Namun, ada atau tidak adanya tujuan ini tetap boleh kerana ada hadithnya secara eksplisit. Berdasarkan pada hadith sahih Riwayat Bukhari dan Muslim.
โ๐ปDaripada Ibnu Umar ุฑุถู ุงููู ุนููู ุง, Nabi ๏ทบ bersabda:
ู ุนููู ุนูุจูุฏู ุงูููููู ุจููู ุนูู ูุฑูุฃูููู ุฑูุณูููู ุงูููููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู ู ููุงูู ุฅูููู ุจูููุงููุง ููููุงุฏูู ุจููููููู ูููููููุง ููุงุดูุฑูุจููุง ุญูุชููู ููููุงุฏููู ุงุจููู ุฃูู ูู ู ูููุชููู ู
Ertinya: “Sesungguhnya Bilal mengumandangkan azan saat masih malam. Maka makan dan minumlah sampai ada seruan azan oleh Ibnu Ummi Maktum.”
(Sahih Bukhari No. 585 dan Sahih Muslim No. 1827)
Kalimah at-tatswib pada azan Subuh telah disyariatkan.
โ๐ปDalilnya adalah hadith Abu Mahdzurah, ia berkata, โWahai Rasulullah ๏ทบ, ajarkanlah kepadaku sunnah azan.โ Kemudian baginda menyebutkannya. Hingga baginda bersabda setelah ucapan โhayya โalal falah.โ,
ยซูุฅู ูุงู ุตูุงุฉ ุงูุตุจุญ ููุช : ุงูุตูุงุฉ ุฎูุฑ ู ู ุงูููู ุงูุตูุงุฉ ุฎูุฑ ู ู ุงูููู ุงููู ุฃูุจุฑ ุงููู ุฃูุจุฑ ูุง ุฅูู ุฅูุง ุงูููยป
โPada salat Subuh, engkau mengucapkan, โAs-Solatu khairum minan naum, as-solatu khairum minan naum, Allahu akbar, Allahu akbar.โ
HR Abu Dawud: 500, Ahmad: 15379, Ibnu Hibban: 1682, Al Baihaqy: 1831, Disahihkan Al Albani dalam โMisykat al Mashabihโ no. 645
Waktu azan pertama dalam salat fajar dan jaraknya dengan azan yang kedua berlaku khilaf di sisi para fuqaha. Kata Imam Ibn Abd al-Barr ุฑุญู ู ุงููู: Para ulama berbeza berkenaan dengan waktu azan yang pertama bagi salat fajar.
Sebahagian ulamaโ bermazhab Syafiโiy mengatakan bahawa waktunya adalah pada waktu sahur di antara fajar sadiq dengan fajar kazib. Kata beliau lagi: Adalah makruh untuk dilakukan azan sebelum waktu tersebut.
Bagi sesiapa yang meneliti hadith-hadith yang menceritakan berkenaan azan dua kali pada waktu subuh ini, dia akan mendapati bahawa jarak di antara keduanya adalah singkat sahaja iaitu di antara 10 hingga ke 15 minit di antara azan yang pertama dengan azan yang kedua.
โ๐ปIni dapat dilihat berdasarkan kata-kata Abdullah bin Umar ุฑุถู ุงููู ุนููู ุง:
ููููู ู ูููููู ุจูููููููู ูุง ุฅููุงูู ุฃููู ููููุฒููู ููุฐูุง ููููุฑูููู ููุฐูุง
Maksudnya: Dan tidaklah jarak di antara kedua azan itu melainkan seseorang itu turun (dari menara azan) dan seorang lagi menaikinya.
Riwayat Muslim (1092)
Dalam masalah waktu diucapkan At Tatswib, terdapat dua pendapat di kalangan ulamaโ. Pertama, diucapkan pada azan awal sebelum waktu Subuh. Kedua, dilakukan pada waktu azan Subuh.
Pendapat pertama menyatakan bahwa At Tatswib dilakukan pada azan pertama sebelum azan masuk waktu Subuh, dengan mendasarkan:
โ๐ปHadith Ibnu Umar ุฑุถู ุงููู ุนููู ุง yang berbunyi:
ููุงูู ุงุจููู ุนูู ูุฑู ูููู ุงูุฃูุฐูุงูู ุงูุฃููููู ุจูุนูุฏู ุงูููููุงูุญู ุงูุตูููุงูุฉู ุฎูููุฑู ู ูู ุงููููููู ู ู ูุฑููุชููููู
Ibnu Umar dahulu berkata pada azan awal setelah al falaah (ucapan) : ุงูุตูููุงูุฉู ุฎูููุฑู ู
ูู ุงููููููู
ู dua kali.
Diriwayatkan al Baihaqi (1/423), juga at-Thahรขwi ุฑุญู
ู ุงููู dalam Syarhul Maโรขni (1/82) dan sanadnya hasan.
โ๐ปLafaz hadith Abu al Mahdzurah yang berbunyi:
ููุฅูุฐูุง ุฃูุฐููููุชู ุจูุงููุฃูููููู ู ููู ุงูุตููุจูุญ ูููููู ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู ููู ุงููููููู ูู
โDan jika kamu berazan di awal dari Subuh, maka ucapkanlah โ: ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู
ููู ุงููููููู
ู.
HR Ahmad (3/408-409); Abu Dawud, Bab Kaifa ad Adzan, no. 501; an Nasa-i, Bab al Adzan fis Safar (2/7); Abdurrazaaq dalam al Mushannaf, no.1821; Ibnu Abi Syaibah (1/204); Ibnu Khuzaimah, no. 385; Ibnu Hibban dalam Shahih-nya, no. 1673; ad Daraquthni (1/234) dan al Baihaqi (1/422) diringkas dari takhrij pentahqiq kitab asy Syarhu al Mumtiโ, lihat 2/56.
Pendapat inilah yang dirajihkan Syaikh al Albani ุฑุญู ู ุงููู. Beliau menyatakan, At Tatswib disyariatkan hanya di azan awal Subuh yang dikumandangkan sebelum masuk waktu sekitar seperempat jam, dengan dasar hadith:
โ๐ปIbnu Umar yang berbunyi :
ููุงูู ูููู ุงูุฃูุฐูุงูู ุงูุฃููููู ุจูุนูุฏู ุงูููููุงูุญู ุงูุตูููุงูุฉู ุฎูููุฑู ู ูู ุงููููููู ู ู ูุฑููุชููููู
Dahulu berkata pada azan awal setelah al falaah : ุงูุตูููุงูุฉู ุฎูููุฑู ู
ูู ุงููููููู
ู dua kali.
[Diriwayatkan al Baihaqi, 1/423 dan demikian juga ath Thahawi dalam Syarhu al Maโani, 1/82 dan sanadnya hasan, sebagaimana disampaikan al Hafizh]
Adapun pendapat kedua, yang menyatakan At Tatswib dilakukan pada azan Subuh, iaitu azan kedua, berdalilkan hadith-hadith yang tidak memberikan batasan pada azan awal dan membawa hadith-hadith yang ada penentuan di azan pertama kepada makna azan pertama untuk menentukan masuknya waktu Subuh, kerana
โ๐ปRasulullah ๏ทบ menyatakan:
ุจููููู ููููู ุฃูุฐูุงูููููู ุตููุงูุฉู
Antara dua azan ada salat sunnah.
(Sahih Bukhari No. 591)
Inilah yang dirajihkan Lajnah Daimah lil Buhuts Islamiyah wa al Iftaโ (Saudi Arabia) dan Syaikh Muhammad bin Shalih al โUtsaimin.
Syaikh Ibnu โUtsaimin ุฑุญู ู ุงููู berkata: โSebahagian orang pada zaman sekarang telah salah dalam memahami, bahawa yang diinginkan dengan azan yang ada pelafazan dua kalimat ini ialah azan sebelum fajar. Syubhat mereka dalam hal ini, iaitu adanya sebahagian lafaz hadith yang berbunyi:
โ๐ปHadith:
ููุฅูุฐูุง ุฃูุฐููููุชู ุจูุงููุฃูููููู ู ููู ุงูุตููุจูุญ ูููููู ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู ููู ุงููููููู ูู (dan jika kamu berazan di awal dari Subuh, maka katakanlah ุงูุตููููุงุฉู ุฎูููุฑู ู ููู ุงููููููู ู).
Mereka menganggap bahawa At Tatswib hanyalah ada pada azan yang dikumandangkan di akhir malam; dan menyatakan bahawa At Tatswib dalam azan pada waktu masuk Subuh adalah bidโah
Mana satu yang rajih? Penulis kitab Shahih Fiqhu as Sunnah menyatakan: โHadith-hadith yang telah disampaikan terdahulu, di antaranya ada yang menyebutkan At Tatswib tanpa penentuan waktunya, apakah di azan pertama atau kedua; dan di antaranya ada yang menjelaskan bahawa ia di azan pertama. Namun, tidak ada satu pun hadis yang menegaskan jika dilakukan di azan kedua.
Hal ini menunjukkan pensyariatan At Tatswib ada di azan pertama, kerana hendak membangunkan orang yang tidur. Sedangkan azan kedua untuk memberitahu masuknya waktu dan mengajak salat.
Juga sudah dimaklumi, bahawa Nabi ๏ทบ memiliki dua muazzin untuk salat fajar. Salah satunya ialah Bilal dan At Tatswib juga ada riwayat darinya dan kedua ialah Ibnu Ummi Maktum. Bilallah yang mengumandangkan azan awal, dan tidak ada satu riwayat yang menyatakan Ibnu Ummi Maktum melakukan At Tatswibโ.
Sahih Fiqhu as Sunnah (1/284).
4. Tatacara iqamat
Sekarang kita lihat perbezaan di antara azan dan iqamah ialah:
- Azan untuk memberitahu masuknya waktu salat agar bersiap-siap menunaikannya, dan iqamah untuk memberitahu masuk dan memulakan salat.
-
Lafaz (zikir) yang dikumandangkan, dan masing-masing (antara azan dan iqamah) juga berbeza, sebagaimana akan dijelaskan pada perbahasan berikut ini.
Bagaimana pula cara iqamah? Ada riwayat lain yang menjelaskan bahawa azan dilakukan dua-dua, dan iqamah satu-satu, sebagaimana disebutkan dalam;
โ๐ปHadith Ibnu Umar ุฑุถู ุงููู ุนููู ุง:
ุนููู ุงุจููู ุนูู ูุฑู ููุงูู ููุงูู ุงููุฃูุฐูุงูู ุนูููู ุนูููุฏู ุฑูุณูููู ุงูููููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู ู ู ูุซูููู ู ูุซูููู ููุงููุฅูููุงู ูุฉู ููุงุญูุฏูุฉู ุบูููุฑู ุฃูููู ุงููู ูุคูุฐูููู ููุงูู ุฅูุฐูุง ููุงูู ููุฏู ููุงู ูุชู ุงูุตููููุงุฉู ููุงูู ููุฏู ููุงู ูุชู ุงูุตููููุงุฉู ู ูุฑููุชููููู
Daripada Ibnu Umar berkata, “Azan pada masa Rasulullah ๏ทบ dua (kali) dua kali, sedangkan Iqamah adalah sekali, hanya saja Muazzin ketika mengucapkan, ‘ ููุฏู ููุงู
ูุชู ุงูุตูููุงูุฉู ‘ maka dia mengatakan ‘ ููุฏู ููุงู
ูุชู ุงูุตูููุงูุฉู ‘ dua kali.”
(Musnad Ahmad No. 5345. Juga terdapat dalam Sunan Abu Daud No. 429, Sunan Nasa’i No.662 dan Sunan Ad-Darimi No. 1167).
Lafaz iqamah ada tiga versi juga, iaitu:
a) Iqamah 11 kalimat, iaitu :
ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู ููุฏู ููุงู ูุชู ุงูุตููููุงุฉู ููุฏู ููุงู ูุชู ุงูุตููููุงุฉู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู
Inilah iqamah menurut pendapat Syafiโi, Ahmad dan kebanyakan ulamaโ, dengan dasar hadith Abdullah bin Zaid ุฑุถู ุงููู ุนูู di atas.
b) Iqamah seperti di atas dengan dikurangi ููุฏู ููุงู
ูุชู ุงูุตููููุงุฉู menjadi satu sehingga jumlahnya 10 kalimat. Demikian iqamah menurut mazhab Malikiyah.
Rujukan: Al Iโlam Bi Fawaid Umdat Al Ahkam
c) Iqamah berjumlah 17 kalimat, iaitu :
ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃููู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุฃูุดูููุฏู ุฃูููู ู ูุญูู ููุฏูุง ุฑูุณูููู ุงูููููู ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู ุญูููู ุนูููู ุงูุตููููุงุฉู ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู ุญูููู ุนูููู ุงููููููุงุญู ููุฏู ููุงู ูุชู ุงูุตููููุงุฉู ููุฏู ููุงู ูุชู ุงูุตููููุงุฉู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ุงูููููู ุฃูููุจูุฑู ููุง ุฅููููู ุฅููููุง ุงูููููู
Inilah iqamah menurut mazhab Abu Hanifah, dengan dasar hadis
โ๐ปAbu Mahdzurah yang menyatakan:
ุฃูููู ุงููููุจูููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู ู ุนููููู ููู ุงููุฃูุฐูุงูู ุชูุณูุนู ุนูุดูุฑูุฉู ููููู ูุฉู ููุงููุฅูููุงู ูุฉู ุณูุจูุนู ุนูุดูุฑูุฉู ููููู ูุฉู ููุงูู ุฃูุจูู ุนููุณูู ููุฐูุง ุญูุฏููุซู ุญูุณููู ุตูุญููุญู
Sesungguhnya Nabi ๏ทบ mengajarkannya azan 19 kalimat dan iqamah 17 kalimat.
Abu Isa Al Tirmidzi menyatakan : โIni hadis hasan sahihโ.
(HR At Tirmidzi dalam Sunan-nya, kitab Ash Shalat, Bab Ma Jaโa Fit Tarjiโ, no. 192).
Imam Bukhari ุฑุญู ู ุงููู juga menulis masalah ini dalam bab Al Iqamatu Wahidah Illa Qaulahu ููุฏู ููุงู ูุชู ุงูุตูููุงูุฉู , yang didukung disepakati Al Hafizh Ibnu Hajar dalam pensyariatannya.
Semua lafaz azan di atas boleh digunakan, dan lebih baik bila digunakan seluruhnya, kecuali jika menimbulkan fitnah di masyarakat. Kalau risau orang kampung melompat, tidak perlulah dibuat. Cara azan dan iqamah sekarang pun sudah baik.
D. Menjawab Azan
Sekarang kita belajar apakah yang perlu kita lakukan apabila sedang mendengar azan.
a. Lafaz seperti yang dilaungkan oleh muazzin.
โ๐ปDaripada โAbdullah bin โAmr ุฑุถู ุงููู ุนููู ุง, beliau mendengar Nabi ๏ทบ bersabda:
ุฅูุฐูุง ุณูู ูุนูุชูู ู ุงููู ูุคูุฐูููู ููููููููุง ู ูุซููู ู ูุง ููููููู
Apabila kalian mendengar muazzin (melaungkan azan), maka sebutlah sebagaimana yang muazzin itu laungkan.
ุซูู ูู ุตูููููุง ุนูููููู ููุฅูููููู ู ููู ุตููููู ุนูููููู ุตููุงูุฉู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ุจูููุง ุนูุดูุฑูุง
Kemudian selawatlah ke atas ku. Sesungguhnya sesiapa yang berselawat sekali kepadaku, Allah akan berselawat kepadanya sebanyak 10 kali.
ุซูู ูู ุณููููุง ุงูููููู ูููู ุงููููุณููููุฉู ููุฅููููููุง ู ูููุฒูููุฉู ููู ุงููุฌููููุฉู ูุงู ุชูููุจูุบูู ุฅููุงูู ููุนูุจูุฏู ู ููู ุนูุจูุงุฏู ุงูููููู ููุฃูุฑูุฌูู ุฃููู ุฃูููููู ุฃูููุง ูููู ููู ููู ุณูุฃููู ูููู ุงููููุณููููุฉู ุญููููุชู ูููู ุงูุดููููุงุนูุฉู โ .
Kemudian mohonlah kepada Allah agar aku mendapat wasilah. Sesungguhnya ia adalah satu kedudukan di syurga yang hanya layak kepada seorang hamba Allah. Aku berharap agar aku adalah orang tersebut. Sesiapa yang memohon wasilah untuk aku, maka syafaat ku akan diberikan kepadanya.
[Sahih Muslim, Kitab as-Solat, Bab Istihbab al-Qaul Mithl Qaul al-Muazzinโฆ, hadis no: 384]
Maka jawab sama sahaja kecuali pada lafaz ุญูููู ุนูููู ุงูุตูููุงูุฉู dan ุญูููู ุนูููู ุงูููููุงูุญู. Dalilnya:
โ๐ปDaripada โUmar al-Khattab ุฑุถู ุงููู ุนูู, Nabi ๏ทบ โ bersabda:
ุซูู ูู ููุงูู ุญูููู ุนูููู ุงูุตูููุงูุฉู . ููุงูู.
Kemudian (apabila muazzin) melaungkan: Marilah mendirikan salat. Seseorang itu hendaklah menjawab:
ูุงู ุญููููู ูููุงู ูููููุฉู ุฅููุงูู ุจูุงูููููู .
Tiada kekuasaan dan kekuatan kecuali dengan Allah.
ุซูู ูู ููุงูู ุญูููู ุนูููู ุงูููููุงูุญู . ููุงูู
Kemudian (apabila muazzin) melaungkan: Marilah menuju kejayaan. Seseorang itu hendaklah menjawab:
ูุงู ุญููููู ูููุงู ูููููุฉู ุฅููุงูู ุจูุงูููููู
Tiada kekuasaan dan kekuatan kecuali dengan Allah.
[Sahih Muslim, Kitab as-Solat, Bab Istihbab al-Qaul Mithl Qaul al-Muazzinโฆ, no: 385]
b. Berselawat ke atas Nabi ๏ทบ
Selepas selesai azan dan mendoakan wasilah untuk Rasulullah ๏ทบ. Selepas azan habis, maka berselawatlah untuk Nabi ๏ทบ sebagaimana dalil di dalam riwayat Muslim.
Kemudian terus bacakan doa supaya Nabi Muhammad ๏ทบ diberikan dengan kedudukan sebagai wasilah. Doa tersebut adalah seperti di bawah:
โ๐ปDaripada Jabir bin โAbdillah ุฑุถู ุงููู ุนููู ุง bahawa Rasulullah ๏ทบ bersabda: Sesiapa yang membaca selepas mendengar seruan azan:
ุงููููููู ูู ุฑูุจูู ููุฐููู ุงูุฏููุนูููุฉู ุงูุชููุงู ููุฉู ููุงูุตูููุงูุฉู ุงููููุงุฆูู ูุฉู ุขุชู ู ูุญูู ููุฏูุง ุงููููุณููููุฉู ููุงููููุถููููุฉู ููุงุจูุนูุซููู ู ูููุงู ูุง ู ูุญูู ููุฏูุง ุงูููุฐูู ููุนูุฏูุชูููุ
Ya Allah, Tuhan kepada seruan yang sempurna dan solat yang akan didirikan. Berikan kepada Nabi Muhammad wasilah dan kelebihan daripada Mu. Tempatkan baginda di tempat terpuji yang telah Engkau janjikan.
ุญููููุชู ูููู ุดูููุงุนูุชูู ููููู ู ุงููููููุงู ูุฉู โ
Maka syafaat ku akan diizinkan kepadanya pada hari kiamat.
[Sahih al-Bukhari, Kitab al-Azan, Bab ad-Duaโ โInda an-Nidaโ, hadis no: 514].
2. Anjuran menjawab azan dan dalil bahawa ia tidak wajib.
Menjawab azan seperti yang diajar di atas adalah sunat sahaja.
โ๐ปTerdapat di dalam al-Muwathaโ, Imam Malik ุฑุญู ู ุงููู telah meriwayatkan sebuah athar daripada Thaโlabah, beliau berkata:
ุฃููููููู ู ููุงูููุง ููู ุฒูู ูุงูู ุนูู ูุฑู ุจููู ุงููุฎูุทููุงุจู ููุตููููููู ููููู ู ุงููุฌูู ูุนูุฉู ุญูุชููู ููุฎูุฑูุฌู ุนูู ูุฑู ููุฅูุฐูุง ุฎูุฑูุฌู ุนูู ูุฑู ููุฌูููุณู ุนูููู ุงููู ูููุจูุฑู ููุฃูุฐูููู ุงููู ูุคูุฐููููููู ููุงูู ุซูุนูููุจูุฉู ุฌูููุณูููุง ููุชูุญูุฏููุซู ููุฅูุฐูุง ุณูููุชู ุงููู ูุคูุฐููููููู ููููุงู ู ุนูู ูุฑู ููุฎูุทูุจู ุฃูููุตูุชูููุง ููููู ู ููุชููููููู ู ู ููููุง ุฃูุญูุฏู ููุงูู ุงุจููู ุดูููุงุจู ููุฎูุฑููุฌู ุงููุฅูู ูุงู ู ููููุทูุนู ุงูุตููููุงุฉู ููููููุงู ููู ููููุทูุนู ุงููููููุงู ู
Maksudnya: Mereka menunaikan salat Jumaat di zaman Umar bin al-Khattab sehingga beliau keluar. Apabila Umar keluar dan duduk di atas mimbar maka azan dilaungkan oleh muazzin. Telah berkata Thaโlabah: Kami duduk dan bercakap. Apabila muazzin selesai dan Umar pun berdiri untuk menyampaikan khutbah maka kami pun diam dan tidak ada seorang daripada kami pun yang bercakap. Telah berkata Ibn Syihab: Keluarnya imam menghentikan salat dan khutbah imam menghentikan percakapan.
[Lihat: al-Muwathaโ (215)]
Syarah:
Berdasarkan athar di atas, jelas menunjukkan bahawa para sahabat ุฑุถู ุงููู ุนููู
bercakap ketika azan sedang dilaungkan. Jika benar sebagaimana yang didakwa, maka para sahabat adalah orang yang pertama akan meninggalkan hal tersebut. Tentu Umar ุฑุถู ุงููู ุนูู tidak akan membiarkan mereka buat begitu.
Maka kalau ada yang berkata kalau tidak menjawab azan lidah jadi kelu atau apa-apa sahaja, itu tidak benar kerana tidak ada dalil dan asalnya.
E. Adab-adab Muazzin
1. Mengharap pahala dan wajah Allah โ๏ทป; tidak berharap kepada upah.
Tidak boleh mengambil upah sebagai muazzin. Dalilnya :
โ๐ปDalam Musnad Imam Ahmad terdapat sebuah hadith daripada Utsman bin Abul Ash Tsaqafi, bahawa ketika Nabi ๏ทบ mengutuskan dirinya kepada kaumnya -Tsaqif-, baginda bersabda kepadanya,
ุฃูููุชู ุฅูู ูุงู ูููู ู ููุงููุชูุฏู ุจูุฃูุถูุนูููููู ู ููุงุชููุฎูุฐู ู ูุคูุฐููููุง ูุงู ููุฃูุฎูุฐู ุนูููู ุฃูุฐูุงูููู ุฃูุฌูุฑูุง
โAku angkat engkau sebagai imam mereka, dan perhatikanlah orang yang paling lemah di antara mereka, dan angkatlah seorang muazzin yang tidak mengambil gaji dari tugasnya.โ
(HR. Ahmad 16270, Nasai 680 dan disahihkan al-Arnauth)
โ๐ปImam Asy-Syafiโiy ุฑุญู ู ุงููู di dalam menanggapi permasalahan tentang upah azan ini, sebagaimana yang beliau kemukakan didalam kitab al-Umm, adalah sebagai berikut:
ูุงุญุจ ุงู ูููู ุงูู ุคุฐููู ู ุชุทูุนูู ูููุณ ููุงู ุงู ุงู ูุฑุฒููู ููุง ูุงุญุฏุง ู ููู ููู ูุฌุฏ ู ู ูุคุฐู ูู ู ุชุทูุนุง ู ู ู ูู ุงู ุงูุฉ ุงูุง ุงู ูุฑุฒููู ู ู ู ุงูู ููุง ุฃุญุณุจ ุฃุญุฏุง ุจุจูุฏ ูุซูุฑ ุงูุงูู ูุนูุฒู ุงู ูุฌุฏ ู ุคุฐูุง ุฃู ููุง ูุงุฒู ุง ูุคุฐู ู ุชุทูุนุง ูุงู ูู ูุฌุฏู ููุง ุจุฃุณ ุงู ูุฑุฒู ู ุคุฐูุง
Aku menyukai muazzin dengan tidak mengambil upah dari azannya. Dan pihak berwajib (pemerintah) tidak boleh mengangkat muazzin yang bergaji, jika ada muazzin yang mahu menjalankan tugas berazan secara sukarela, saya berpendapat bahawa dalam suatu kota besar, tentu didapati seorang muazzin yang dapat dipercaya yang tetap mahu berazan dengan sukarela. Apabila tiada diperoleh, maka barulah boleh muazin diangkat dan digajiโ.
2. Dalam keadaan suci
โ๐ปPertama, hadis yang melarang orang berhadas melakukan azan memang ada.
ููุง ููุคูุฐูููู ุฅููููุง ู ูุชูููุถููุฆู
โTidak boleh azan kecuali orang yang memiliki wudhuโ.โ
Hadis ini diriwayatkan Turmudzi no. 200 secara marfu, daripada al-Walid bin Muslim, daripada Muawiyah as-Shadafi, daripada az-Zuhri, daripada Abu Hurairah ุฑุถู ุงููู ุนูู, daripada Nabi ๏ทบ. Akan tetapi status hadis ini dhaif dan tidak boleh dijadikan sebagai dalil larangan.
Maka suci bukanlah syarat sah melaungkan azan. Namun ia amatlah dianjurkankan. Hujahnya adalah perbuatan Nabi Muhammad ๏ทบ.
โ๐ปDaripada Muhajir bin Qunfudz,
ุฃูููููู ุฃูุชูู ุงููููุจูููู ุตููููู ุงูููู ุนููููููู ููุณููููู ู ูููููู ููุจูููู ููุณููููู ู ุนูููููููุ ููููู ู ููุฑูุฏูู ุนููููููู ุญูุชููู ุชูููุถููุฃูุ ุซูู ูู ุงุนูุชูุฐูุฑู ุฅููููููู ููููุงููุ ุฅููููู ููุฑูููุชู ุฃููู ุฃูุฐูููุฑู ุงูููููู ุนูุฒูู ููุฌูููู ุฅููููุง ุนูููู ุทูููุฑู
Bahawa beliau pernah bertemu Nabi ๏ทบ ketika baginda sedang membuang air kecil. Kemudian Muhajir menyampaikan salam kepada baginda, namun Nabi ๏ทบ tidak menjawabnya, hingga baginda berwudhuโ. Seusai berwudhuโ, baginda menjelaskan,
ุฅููููู ููุฑูููุชู ุฃููู ุฃูุฐูููุฑู ุงูููููู ุนูุฒูู ููุฌูููู ุฅููููุง ุนูููู ุทูููุฑู
Aku tidak suka mengingat Allah โุนุฒ ูุฌู kecuali dalam keadaan bersuci.
(HR. Ahmad 19034, Abu Daud 17, dan disahihkan Syuaib al-Arnauth).
Syarah:
Ulamaโ berhujah dengan hadith ini, kalau salam pun baginda ambil wudhuโ, apatah lagi kalau melaungkan azan. Berdasarkan hadith ini, sebahagian ulamaโ menilai makruh azan dalam kondisi berhadas di antaranya adalah ulamaโ tabiin, Atha bin Abi Rabah dan Imam asy-Syafiโiy.
โ๐ปImam asy-Syafiโiy ุฑุญู ู ุงููู mengatakan,
ููุฃูููุง ููููุฃูุฐูุงูู ุฌูููุจูุง ุฃูููุฑููู ู ููููู ููููุฃูุฐูุงูู ู ูุญูุฏูุซูุงุ ููุฃูููุง ูููุฅูููุงู ูุฉู ู ูุญูุฏูุซูุง ุฃูููุฑููู ู ููููู ููููุฃูุฐูุงูู ู ูุญูุฏูุซูุง
Bagi saya, orang yang azan dalam kondisi junub, lebih aku benci dibandingkan orang yang azan dalam kondisi berhadas kecil. Bagi saya, orang yang iqamah dalam kondisi berhadas kecil, lebih aku benci dibandingkan orang yang azan dalam kondisi berhadas kecil.
(Syarah as-Sunah, al-Baghawi, 2/266)
3. Azan sambil berdiri
Dianjurkan berdiri ketika melaungkan azan.
โ๐ปSalah satu hadith riwayat Imam Bukhari ุฑุญู ู ุงููู disebutkan bahawa Bilal bin Rabah ุฑุถู ุงููู ุนูู pernah diperintahkan oleh Rasul ๏ทบ untuk berdiri dan mengumandangkan azan.
ููุง ุจููุงูููุ ููู ู ููุฃูุฐูููู
Ertinya, โWahai Bilal, berdiri dan kumandangkan azan!โ
(Sahih Bukhari no. 560).
Hadith tersebut dijadikan landasan oleh ulamaโ terkait kesunahan berdiri ketika mengumandangkan azan.
โ๐ปHal ini disebutkan oleh,Imam Zakariya Al-Anshari dalam Asnal Mathฤlib fi Syarhi Raudhatit Thalib;
ููุณุชุญุจ ุงูููุงู ูู ุงูุฃุฐุงู ูุงูุฅูุงู ุฉ ูุฎุจุฑ ุงูุตุญูุญูู ูุง ุจูุงู ูู ููุงุฏ ุจุงูุตูุงุฉ ููุฃูู ุฃุจูุบ ูู ุงูุฅุนูุงู
Ertinya, โDisunnahkan berdiri pada saat mengumandangkan azan dan iqamah berdasarkan hadith sahih, โWahai Bilal, berdirilah dan kumandangkan azan untuk salat.โ Kerana hal itu lebih baik untuk memberikan pemberitahuan,โ
(Lihat Zakariya Al-Anshari, Asnal Mathฤlib fi Syarhi Raudhatit Thalib, [Beirut, Daru Kutub Ilmiyah: 2000 M], juz I, halaman 127).
Walaupun ulamaโ berbeza pendapat mengenai hukum mengumandangkan azan sambil duduk, ada yang berpendapat makruh dan ada yang tidak, alangkah lebih baiknya jika tetap berdiri ketika mengumandangkan azan, jika kita masih mampu untuk melakukan azan sambil berdiri. Wallahu aโlam.
4. Menghadap Kiblat
Dianjurkan mengadap kiblat dalam mengumandangkan azan. Mengapa disunahkan menghadap kiblat? Ini kerana kiblat adalah arah yang paling baik dan juga arah yang paling mulia. Sebagaimana dikatakan oleh ulamaโ salaf maupun khalaf.
โ๐ปImam asy-Syafiโiy ุฑุญู
ู ุงููู berkata:
โSaya tidak menyukai apabila muazzin itu tidak menghadap ke arah kiblat ketika sedang azan. Hendaknya kedua hujung kaki dan mukanya senantiasa menghadap ke kiblat, kerana dia sedang memberitahukan kepada manusia tentang masuknya waktu salat, dan dia menghadapkan manusia ke kiblat dengan sebab melaksanakan salat.
Apabila dia menyimpangkan badan atau wajahnya dari arah kiblat, baik sebahagian mahupun seluruhnya, maka saya memandang makruh hal yang demikian itu, namun dia tidak mesti mengulangi azannya.โ
Memang ia bukanlah syarat sah azan.
โ๐ปSyaikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin ุฑุญู ู ุงููู ditanya :
ุงูุณุคุงู: ูุฑุฏุชูุง ุฑุณุงูุฉ ู ู ุงูุฃุฎ ูู ุงููู ู ุญู ุฏ ุงูุนุจุฏ ุงูุฑุญู ู ุงููุงุจู ุงูุชููุฌุฑู ู ู ุจุฑูุฏุฉ ุดุงุฑุน ุฏุฎูุฑู ูููู ูู ุฑุณุงูุชู ูุฐู ุฑุฌู ุฃุฐู ูู ููุช ู ู ุงูุฃููุงุช ููู ู ุชุฌู ูุบูุฑ ุงููุจูุฉ ูู ุง ุงูุญูู ูู ุฐููุ
Telah sampai kepada kami sebuah surat daripada saudara Muhammad Abdurrahman Al Waabil At Tuwaijiri dari daerah Baridah, jalan Dakhirah. Dia berkata ada seorang yang mengumandangkan azan pada salah satu waktu salat namun dia menghadap kepada selain arah kiblat. Bagaimana hukum perbuatan tersebut?
Syaikh ุฑุญู ู ุงููู menjawab :
ุงูุดูุฎ: ุงูุญูู ูู ุฐูู ุฃู ุฃุฐุงูู ุตุญูุญ ูุฐูู ูุฃูู ููุณ ู ู ุดุฑุท ุงูุฃุฐุงู ุงุณุชูุจุงู ุงููุจูุฉ
Hukum dari perbuatan tersebut adalah bahwa azannya sah kerana menghadap ke arah kiblat bukan termasuk syarat azan.
Allahu a’lam.