Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.2.12 TURUNNYA NABI ISA عليه السلام

TBK 10.2.12 TURUNNYA NABI ISA عليه السلام

540
0
Iklan

TBK 10.2 Turunnya Nabi Isa عليه السلام
(نزول عيسى بن مريم عليه السلام)

10.2.12. Bagaimana dan di mana Nabi Isa عليه السلام turun?
(Bahagian 1)
(كيف ينزل عيسى عليه السلام وأين؟)

يكون نزوله عند المنارة البيضاء شرقي دمشق عليه مهرودتان- أي يلبس ثوبين مصبوغين بورس(1) ثم الزعفران واضعا كفيه على أجنحة ملكين

Nabi Isa عليه السلام nanti akan turun di Menara Putih di sebelah timur kota Damsyiq (Syria sekarang), baginda memakai pakaian yang diwarnakan dengan pewarna wars dan zafaran (maksudnya pakaian berwarna kekuningan), sambilnya memegang sayap dua malaikat.
[Syaikh al-Albani, Qisasul Masihul Dajjal Wa Nuzulu Isa, muka surat 142]

Ia bermaksud Nabi Isa عليه السلام akan turun dengan pakaian warna kekuningan (pakaian yang elegan seperti Raja-Raja Melayu) dan turun dihantar oleh dua malaikat.


(Bahagian 2)
(كيف ينزل عيسى عليه السلام وأين؟)

قال ابن كثير :[ الأشهر في موضع نزوله أنه على المنارة البيضاء الشرقية بدمشق ,ينزل وقد أقيمت الصلاة فيقول اه إمام المسلمين: يا روح الله ,تقدم, فيقول : تقدم أنت فإنها أقيمت لك]المنارة التي على مدخل السوق

وفي رواية:<< بعضكم على بعض أمراء , يكرم الله هذه الأمة>>

Berkata Ibnu Katsir رحمه الله‎ (wafat pada 774 Hijrah, di Damsyiq). Pendapat yang masyhur lokasi turunnya Nabi Isa عليه السلام dari langit ialah di Menara Putih, timur Damsyiq sekarang. Waktu turunnya ialah bertepatan dengan waktu salat (iqamah). Maka imam masjid berkata, “Majulah ke depan wahai roh Allah”. Nabi Isa عليه السلام menjawab, kamulah yang ke depan kerana ini adalah syariat kalian”.

Dalam riwayat lain, Nabi Isa عليه السلام berkata, “Sebahagian kamu adalah pemimpin ke atas yang lain, maka Allah ‎ﷻ telah memuliakan kamu semua.”
[Ibnu Katsir, Al Nihayah Fi Fitan Wa Malahim, 1:192]

🔏 Nota kaki:
Menara Putih itu adalah di pintu gerbang pasar Damsyiq timur sekarang.


(Bahagian 3)
(كيف ينزل عيسى عليه السلام وأين؟)

قال ابن كثير:[ وقد جدد بناء المنارة في زماننا في سنة 741هـ من حجارة بيض, وكان بناؤها من أموال النصارى الذين حرقوا المنارة التي كانت مكانها .ولعل هذا يكون من دلائل النبوة الظاهرة , المنارة البيضاء شرقي دمشق ( والتي يعتقد انها مكان نزول عيسى بن مريم عليه السلام)
حيث قيض الله بناء هذه المنارة البيضاء من أموال النصارى حتى ينزل عيسى ابن مريم عليها فيقتل الخنزير,ويكسر الصليب, وولا يقبل منهم جزية]

Imam Ibnu Katsir رحمه الله‎ berkata:
“Menara Putih Damsyiq telah dibaikpulih pada tahun 741 Hijrah dengan marmar putih dengan pembiayaan sepenuhnya dari dana komuniti Kristian kerana ia telah terbakar. Pembinaan dengan dana Kristian ini adalah petanda Kenabian yang Allah ‎ﷻ telah taqdirkan bahawa kota putih ini dibangunkan sendiri oleh umat Kristian untuk persediaan turunnya Nabi Isa عليه السلام, di mana tugasan mega baginda ialah membunuh babi, menghancurkan salib-salib dan Nabi Isa عليه السلام akan menghapuskan sistem percukaian.”
[Ibnu Katsir, al Nihayah, 1:192]


(Bahagian 4)

وقد زرت بنفسي في دمشق منارة بيضاء في شرقي دمشق (*) اشتهر عند الناس هناك أنها المنارة التي ينزل عليها عيسى عليه السلام ,فصورتها, وهي التي على مدخل سوق لا على مسجد!!والحي الدي هي فيه أكثر سكانه من نصارى ,وقد وضعت صورتها هنا ,فإن كانت هذه المنارة التي ينزل عليها عيسى ,أو هي منارة أخرى فالله أعلم بها.
وقد قيل أن نزول عيسى عليه السلام يكون على إحدى منارات الجامع الأموي في دمشق والله أعلى وأعلم.
وأنا هنا لا أجزم بشيء من ذلك.

Kata Dr Muhammad al Areefi, pengarang “Saya telah mengunjungi Menara putih tersebut di timur Damsyiq (* pada tahun 1992), penduduk timur Damsyiq memang telah mengetahui itulah tempat Isa عليه السلام akan turun dan telah memberinya tanda iaitu di pintu masuk pasar dan masyarakat sekelilingnya adalah majoriti penganut arab kristian.

Pendapat lain mengatakan bahawa Isa عليه السلام akan turun di salah satu menara Masjid Umawi di Damsyiq. Aku (Dr al Areefi) tidak mampu untuk memastikan pendapat mana yang lebih rajih”.


@tanda2kiamat

Komen dan Soalan