Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.2.4 Turunnya Nabi Isa عليه السلام

TBK 10.2.4 Turunnya Nabi Isa عليه السلام

234
0
Iklan


TBK 10.2 Turunnya Nabi Isa 
نزول عيسى بن مريم عليه السلام

10.2.4 Kelahiran.

Kisah Kelahiran Isa al Masih
(ولادة عيسى عليه السلام)

Bahagian 1:

قال عز وجل:{ فأجاءها المخاض إلى جذع النخلة قالت ياليتني مت قبل هذا وكنت نسيا منسيا(23)} (1).أي اضطرها شدة الطلق إلى الجذع النخلة ببيت لحم فتمنت الموت لأنها علمت أن الناس يكذبونها ولا يصدقونها بل يتهمونها حين تأتيهم بغلاء في يدها وهي عندهم من العابدات في المسجد ومن بيت النبوة والديانة فحملت بسبب ذلك من الهم ما تمنت أن لو كانت قبل هذا الحال أو لم تخلق أبدا.{فناداها من تحتها} أي ناداها عيسى عليه السلام:{ ألا تحزنى قد جعل ربك تحتك سري} أي :جعل تحتك نهرا يجري .{ وهزى إلئك بجذع النخلة تسقط عليك رطبا جنبا(25) فكلى واشريى وقرى عينا فإما ترين من البشر أحدا فقولى إنى نذرت للرحمن صوما فلن أكلم اليوم إنسيا(26)} أي كلي واشربي ثم احملي طفلك واذهبي إلى قومك فإن رأيت أحدا من الناس فقولى له بلسان الحال والإشارة:إنى نذرت للرحمن صوما,أي صمتا
{فأتت به قومها تحمله قالوا يامريم لقد جئت شيئا فريا(27) ياأخت هارون ما كان أبوك امرأ سوء وما كانت أمك بغيا(28)} والفرية هي الفعلة المنكرة العظيمة

Kisah kelahiran nabi Isa عليه السلام yang begitu jelas dalam Al-Qur’an, surah Maryam, jika dibaca oleh orang Kristian, pasti akan merubah aqidah mereka sekarang. Apabila kandungannya sudah sampai 9 bulan, maka Maryam mengasingkan dirinya ke tempat yang jauh yakni di Baitul lehm.

Firman Allah ﷻ dalam surah Maryam ayat 22–23.

۞ فَحَمَلَتْهُ فَٱنتَبَذَتْ بِهِۦ مَكَانًا قَصِيًّا ﴿٢٢﴾

“Maka Maryam mengandungnya, lalu ia mengasingkan diri dengan kandungannya itu ke tempat yang jauh.
[Maryam: 22]

فَأَجَآءَهَا ٱلْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ ٱلنَّخْلَةِ قَالَتْ يَٰلَيْتَنِى مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا ﴿٢٣﴾

“Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia (bersandar) pada pangkal pohon kurma, ia berkata: ‘Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi sesuatu yang tidak bererti, lagi dilupakan.’”
[Maryam: 23]

Fiqh ayat:
1. Apabila ditimpa musibah, lebih baik mengasingkan diri buat sementara dari komuniti.

2. Boleh mengharapkan kematian, seperti yang diharapkan oleh Maryam ketika menghadapi tekanan yang amat kuat akibat daripada peristiwa kehamilan dan kelahiran nabi Isa عليه السلام tersebut.

Firman Allah ﷻ,

تَوَفَّنِى مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِى بِٱلصَّٰلِحِينَ

“Wafatkan-lah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang soleh.”
[Yusuf: 101]

Bahagian 2:
Kisah kelahiran Isa al Masih. Surah Maryam ayat 24–26.
Firman Allah ﷻ,

فَنَادَىٰهَا مِن تَحْتِهَآ أَلَّا تَحْزَنِى قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا ﴿٢٤﴾

“Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah: ‘Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Rabb-mu telah menjadikan anak sungai di bawah mu.”
[Maryam: 24]

وَهُزِّىٓ إِلَيْكِ بِجِذْعِ ٱلنَّخْلَةِ تُسَٰقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا ﴿٢٥﴾

“Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.”
[Maryam: 25]

فَكُلِى وَٱشْرَبِى وَقَرِّى عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ ٱلْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِىٓ إِنِّى نَذَرْتُ لِلرَّحْمَٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ ٱلْيَوْمَ إِنسِيًّا ﴿٢٦﴾

“Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah: ‘Sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa untuk (Rabb) Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari ini.”
[Maryam: 26]

Fiqh ayat:
1. Proses kelahiran itu dikawal sepenuhnya oleh Jibril عليه السلام, Jibril menyediakan anak sungai untuk minuman dan pokok kurma yang sudah masak.
2. Ini menafikan sambutan Maulid nabi Isa عليه السلام atau Krismas yg disambut oleh umat Kristian pada 25 Disember. Ini kerana kurma masak di Palestine atau di Baitul Lahm adalah pada bulan awal Oktober hingga akhir November. Maka, tidak mungkin pada 25 Disember.

3. Ungkapan terbaik kepada seseorang yang dilanda musibah ialah ‘La Tahzan’.
4. Arahan kepada Maryam ialah jangan berbicara, berdiam diri adalah sebaik-baik kaedah untuk menghadapi musibah yang besar.

 
Bahagian 3:
Kisah kelahiran Isa al Masih. Surah Maryam 27–28.

Firman Allah ﷻ,

فَأَتَتْ بِهِۦ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُۥ ۖ قَالُوا۟ يَٰمَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْـًٔا فَرِيًّا ﴿٢٧﴾

“Maka Maryam membawa anak itu kepada kaumnya dengan menggendongnya. Kaumnya berkata: ‘Hai Maryam, sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat mungkar.”
[Maryam: 27]

يَٰٓأُخْتَ هَٰرُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ ٱمْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا ﴿٢٨﴾

“Hai saudara perempuan Harun, ayahmu sekali-kali bukanlah seorang penjahat dan ibumu sekali-kali bukanlah seorang penzina.”
[Maryam: 28]

Fiqh ayat:
1. Setelah Maryam mendapat kekuatan setelah memakan buah kurma yang rutab (masak), maka Maryam kembali ke Baitul Maqdis menemui kaumnya, membawa nabi Isa عليه السلام.
2. Maryam sudah mendapat kekuatan baru untuk berdepan dengan Bani Israil.
3. Maryam disebut sebagai “Ukht Harun”.
Secara balaghah, dari segi ibadatnya, Maryam setanding dengan nabi Harun عليه السلام.
4. Bani Israil di Baitul Maqdis menuntut jawapan kenapa wanita sehebat nabi Harun عليه السلام telah melakukan suatu aib yang besar kepada Bani Israil.

@tanda2kiamat

Komen dan Soalan