Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Ramadhan – Salat Tarawih 20 Rakaat

Ramadhan – Salat Tarawih 20 Rakaat

300
0
Iklan

📚📖✍

🔴 Mohon Syaikh beri pendapat berdasarkan kenyataan di bawah.

“Salat tarawih 20 rakaat itu tiada zaman Nabi dan Nabi berjamaah berdasarkan Riwayat adalah 3 atau 4 malam sahaja. Apa yang di lakukan oleh Saidina Umar itu selepas nabi ﷺ sudah pun wafat.
Hadith tentang bid’ah di syarahkan oleh Imam An-Nawawi sebagai am makhsus yakni ghalib atau kebiasaannya dholalah dan mafhum sebaliknya ada yang hasanah.”


Kita tidak tahu bagaimana mahu bidas atau sangkal dakwaan tersebut. Ini kerana mereka tidak mengerti fiqh dalil atau fiqh sunnah.

Isu seputar salat tarawih atau qiam malam Ramadhan.

1. Zaman Nabi ﷺ sudah ada pada 3 atau 4 malam pertama. Cuma baginda ﷺ hentikan kerana syariat sedang turun, dikhuatiri salat tarawih menjadi wajib.

Sekiranya Nabi ﷺ teruskan melakukan saban malam, ditakuti wahyu akan turun mewajibkan atau sahabat beranggapan ia termasuk hukumnya wajib.

Dalil hadith:

لنبي، صلى الله عليه وسلم، في المسجد ذات ليلة، فصلى بصلاته ناس، ثم صلى من القابلة، وكثر الناس، ثم اجتمعوا من الليلة الثالثة أوالرابعة، فلم يخرج إليهم رسول الله صلى الله عليه وسلم، فلما أصبح قال
قد رأيت الذي صنعتم، فلم يمنعني من الخروج إليكم إلا أنني خشيت أن تفرض عليكم وذلك في رمضان

“Nabi ﷺ salat di masjid pada suatu malam. Maka orang-orang pun salat bermakmum kepada baginda ﷺ. Kemudian kabilah-kabilah pun ikut salat bersama baginda ﷺ sehingga jumlahnya sangat banyak. Kemudian pada malam yang ketiga atau keempat mereka sudah berkumpul di masjid, namun baginda ﷺ tidak keluar. Ketika pagi hari tiba, baginda ﷺ bersabda: ‘Aku telah melihat apa yang kalian lakukan, tidaklah ada yang menghalangi aku untuk keluar kecuali aku khuatir salat tersebut diwajibkan atas kalian’. Itu ketika bulan Ramadan”.
[HR Muslim]

2. Umar رضي الله عنه mensyariatkan salat tarawih.

Sahih.

Dalil hadith:
Daripada Abdurrahman bin Abidin, ia berkata,

خرجت مع عمر -رضي الله عنه- ليلة في رمضان إلى المسجد، فإذا الناس أوزاع متفرقون، يُصلي الرجل لنفسه، ويصلي الرجل فيصلي بصلاته الرهط، فقال عمر: إني أرى لو جمعت هؤلاء على قارئ واحد لكان أمثل، ثم عزم فجمعهم على أُبي بن كعب

Terjemahan:
“Aku keluar bersama Umar pada suatu malam bulan Ramadhan ke masjid. Ketika itu orang-orang di masjid salat berkelompok-kelompok, terpisah-pisah. Ada yang salat sendiri-sendiri, ada juga yang membuat jamaah bersama beberapa orang. Umar berkata, ‘Menurutku jika aku satukan mereka ini untuk salat bermakmum di belakang satu orang qari’ itu akan lebih baik’. Maka Umar pun bertekad untuk mewujudkannya, dan ia pun menyatukan orang-orang untuk salat tarawih berjamaah bermakmum kepada Ubay bin Ka’ab”.
[HR Bukhari]

Khalifah yang 4 (khulafa’ arrasyidin) tidak melakukan bid’ah sebab mereka ada kuasa untuk melakukan sunnah juga. khususnya sunnah yang tersembunyi.

Dalil hadith:

فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ اْلأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ

Terjemahan:
“Wajib kalian berpegang dengan sunnahku dan sunnah Khulafa arrasyidin mahdiyyin (para pemimpin yang menggantikan Rasulullah ﷺ, yang berada di atas jalan yang lurus, dan mendapatkan petunjuk). Berpegang teguhlah kalian padanya dan gigitlah ia dengan geraham-geraham kalian. Serta jauhilah perkara-perkara yang baru kerana setiap perkara yang baru adalah bid’ah dan setiap bid’ah adalah sesat.“
[HR Abu Daud dari Irbadh, Syaikh Al-Albani رحمه الله‎, hadith ini sahih].

Komen dan Soalan