Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Pelepah Tamar di Kuburan dan Kiriman Pahala kepada SiMati

Pelepah Tamar di Kuburan dan Kiriman Pahala kepada SiMati

562
0
Iklan

📚📖✍

🔴 Mohon penjelasan berkaitan isu di bawah.

◾️ Pelepah tamar boleh mendoakan penghuni kubur.

◾️ Kiriman pahala orang beriman tidak sampai.


1. Khilaf.
Balik kepada asas, iaitu Al-Quran dan As-sunnah.

فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

“Jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu kembalikannya kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu benar-benar beriman dengan Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu lebih utama dan lebih baik akibatnya.”
[ An-Nisa’: 59 ]

2. Khilaf berselisih dalam fiqh, ada dua jenis:

2.1. Khilaf tanawwu‘ atau kepelbagaian.

Contoh:
◾️ Cara duduk tasyahud akhir, secara iftirash atau tawarruk.

◾️ Mengangkat jari ketika tasyahud.

◾️ Membaca basmallah dalam salat.

2.2. Khilaf tanaqudh atau khilaf yang bertentangan, berlawanan, sah atau batal, sunnah atau bid’ah.
Ia bermaksud, khilaf yang berat yang membawa kepada isu sah atau batal, sunnah dan bid’ah.

Isu:
Memacak pelepah tamar, kelapa sawit atau pelepah kelapa, batang pisang atas kubur.
Ini adalah khilaf tanaqudh. Jika anda yakin dengan Ustaz Abdul Somad dan Abdullah Khairi, maka ia menjadi amalan sunat. Jika anda yakin dengan fiqh sunnah, maka ia amalan bid’ah.

3. Bila isu pelepah tamar ini muncul?
Perlu mengetahui sejarah apabila berkaitan dengan khilaf.

Bila khilaf itu muncul?
Isu memacak pelepah tamar atau pokok palma ini muncul dalam kurun 700 Hijrah. Sedangkan isu khilaf yang asal hendaklah muncul awal lagi, misalnya dari zaman sahabat.

Contoh:
◾️ Batal wudhu’ kerana menyentuh kemaluan.

◾️ Batal wudhu’ kerana menyentuh perempuan,

◾️ Memakan daging unta. Ini wujud zaman sahabat.

◾️ Qunut subuh, wujud khilaf sejak zaman sahabat.

Adapun isu pelepah tamar, khilaf ini muncul pada tahun 670 Hijrah, 600 tahun selepas Hijrah.

Apabila munculnya isu membaca Al-Quran di kuburan, tahlil mayat, talqin, sembelihan di kubur, maka pakej kiriman pahala kepada mayat ini diqiaskan pula kepada pelepah tamar. Ini untuk memperbanyakkan jalan dan kaedah untuk membantu mayat dalam kubur. Selain tahlil, membaca Al-Quran, sadaqah, kenduri keselamatan arwah, maka satu lagi cara menyelamatkan arwah ialah dengan memacak pelepah palma (kurma, sawit atau kelapa) di kuburan atau menanam pokok.

4. Rujuk Sahih Bukhari dari
Imam Al-Bukhari رحمه الله‎ yang meletakkan satu bab dalam sahihnya:
Bab Al-Jarid ‘Ala Al-Qabr
(Bab Meletakkan Pelepah Di Atas Kubur).

Kemudian lihat rumusan pada hujung bab tersebut, Imam Al-Bukhari رحمه الله‎ dengan jelas menyatakan, ia khusus buat Nabi ﷺ dan khusus kepada dua kubur itu sahaja. Maksudnya, ia amalan khususiyat Nabi ﷺ. Sesiapa jua yang tidak membaca rumusan Imam Al-Bukhari telah melakukan qias, beranggapan ia amalan umum untuk semua orang. Ziarah kubur kemudian memacak pelepah sawit, dengan beri’tiqad bahawa pelepah tamar dan palma mampu bertasbih kepada si mati.

Jika pokok bertasbih kepada si mati dan sampai, maka manusia sudah tentu boleh melakukan apa sahaja untuk membantu si mati. Ini idea dari qias itu. Jika pokok bertasbih, maka manusia bertasbih sudah tentu lebih sampai lagi pahalanya. Ini qias yang fasid atau tanaqudh atau berlawanan dengan sunnah.

5. Akibat dari qias yang fasid atau rosak, salah faham nas memacak pelepah tamar telah membuka kepada pelbagai bid’ah yang baru.

Contoh:
◾️ Menghias kubur dengan bunga.

◾️ Menanam pokok-pokok.

◾️ Membuat landskap di kuburan dengan kepercayaan pokok bertasbih dan mendoakan si mati.

Kemudian ia membuka ruang kepada semua bentuk kiriman pahala kepada si mati yang asalnya dari pelepah tamar.

Rumusan:
Isu pelepah tamar adalah amalan yang khusus untuk Nabi ﷺ. Nabi ﷺ sahaja yang boleh melakukan amalan tersebut.

@bicarathtl
#SnJbicarasunnahC

Komen dan Soalan