Utama UiTO: Soal-Jawab agama bersama ustaz Abu Basyer Hari Kelahiran: Syukur atau Kufur

Hari Kelahiran: Syukur atau Kufur

212
0

Bila Tiba Hari Kelahiran Ucapkan Syukur Dan Muhasabah Diri

SETIAP manusia ada hari kelahiran masing- masing. Bila sampai harinya ada yang menyambutnya dengan meriah, sederhana dan ada yang tidak menyambut langsung.

Bagi orang mukmin hari kelahiran disambut dengan penuh kesyukuran kepada Allah SWT kerana masih diizinkan Allah untuk bernafas di dunia ini, diberinya sihat walafiat dan dimurahkan rezeki.

Allah SWT berfirman maksudnya :

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.” [ Ibrahim: 7 ]

Hakikat sebenarnya bila tiba hari lahir itu menandakan umur kita semakin hampir bertemu Allah SWT, maka perlulah kita bermuhasabah sejauh mana kita jaga solat fardhu berjemaah, bacaan al- Quran, zikir harian, solat tahajud, witir, dhuha, menuntut ilmu, puasa sunat, sedekah, ziarah orang sakit dan mengajarkan ilmu yang bermanfaat.

Adakah kita istiqamah setiap hari dengan amal- amal soleh, amal ibadah, kerja- kerja kebajikan dan amal makruf nahi mungkar?

Tidak cukup rutin kehidupan seorang mukmin setiap hari hanya dihabiskan bekerja, makan, minum, berwhatsapp dan berhibur sahaja.

Hadith Nabi SAW

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِى بَكْرَةَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ رَجُلاً قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَىُّ النَّاسِ خَيْرٌ قَالَ « مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَحَسُنَ عَمَلُهُ ». قَالَ فَأَىُّ النَّاسِ شَرٌّ قَالَ « مَنْ طَالَ عُمُرُهُ وَسَاءَ عَمَلُهُ »

Dari Abdurrahman bin Abu Bakrah, dari bapanya, bahawa seorang laki-laki berkata,

“Wahai Rasûlullâh, siapakah manusia yang terbaik?”

Baginda menjawab, “Orang yang panjang umurnya dan baik amalnya”.

Dia bertanya lagi, “Lalu siapakah orang yang terburuk?”

Baginda menjawab, “Orang yang berumur panjang dan buruk amalnya”.

[HR. Ahmad; Tirmidzi; dan al-Hâkim. Disahihkan oleh al-Albâni rahimahullah dalam Shahîh at-Targhîb wat Tarhîb, 3/313, no. 3363, Maktabul Ma’arif, cet. 1, th 1421 H / 2000 M]

Oleh itu marilah kita insaf dan sedar untuk sentiasa berwaspada dan tingkatkan amal soleh kerana saat kematian datang tidak kira tua atau muda, sakit atau pun sihat.

🥦 Wassalam 🥦

Makmum Sundari
8.2.2019

#MS#AB
#SuaraPrihatin

Komen dan Soalan