Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Maksud Mimpi

Maksud Mimpi

491
0
Iklan

“Maksud mimpi”

📍Tentang mimpi
1. Mimpi anak dan suami lemas dalam kolam.

2. Bermimpi 3 malam berturut-turut. Orang yang pernah saya kenal dan sayang datang mencari. Setiap kali bermimpi sedemikian saya akan bangun salat tahajud untuk memohon petunjuk.

🔵Mimpi buruk memang mainan tidur atau datang daripada syaitan jadi tidak baik untuk ditakwil.

الرؤيا الصالحة من الله، والحلم من الشيطان، فإذا رأى أحدكم ما يكره فلينفث عن يساره ثلاثا، وليتعوذ بالله من الشيطان ومن شر ما رأى ثلاثاً، ثم ينقلب على جنبه الآخر، فإنها لا تضره ولا يخبر بها أحداً

“Mimpi yang baik itu daripada Allah, sedangkan mimpi yang buruk itu dari syaitan. Jika salah seorang dari kalian bermimpi yang tidak ia sukai, maka hendaklah ia meniup ke sebelah kirinya tiga kali dan membaca ta’awwudz sebanyak tiga kali. Kemudian setelah itu hendaklah ia membalikkan tubuhnya ke sisi yang lain, dengan demikian tidak ada lagi yang membahayakan dan jangan ceritakan kepada seorang pun mimpi tersebut”
[ Bukhari no. 6995, Muslim no. 2261 ].

2. Itu adalah syaitan, syaitan ini kerjanya hendak mengganggu rumahtangga sedia ada.

Dalil:

وَالرُّؤْيَا ثَلَاثَةٌ فَرُؤْيَا الصَّالِحَةِ بُشْرَى مِنْ اللَّهِ وَرُؤْيَا تَحْزِينٌ مِنْ الشَّيْطَانِ وَرُؤْيَا مِمَّا يُحَدِّثُ الْمَرْءُ نَفْسَهُ

“Mimpi itu ada tiga jenis: (1) Mimpi yang baik sebagai khabar gembira daripada Allah. (2) mimpi yang menakutkan atau menyedihkan, datangnya daripada syaitan. (3) mimpi yang timbul kerana ilusi angan-angan atau khayal seseorang.”
[ HR Muslim ]

قَالَ ثُمَّ يَجِيْءُ أَحَدُهُمْ فَيَقُوْلُ مَا تَرَكْتُهُ حَتَّى فَرَّقْتُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ امْرَأَتِهِ

“Kemudian datang yang lain lagi dan berkata, “Aku tidak meninggalkannya (untuk digoda) hingga aku berhasil memisahkan antara dia dan isterinya.
[ HR Muslim, no 2813 ]

Jawapan dari Syeikh THTL
@FiqhWanitaUito

Komen dan Soalan