Utama Bilik (35) Berinteraksi dengan Hadith Kaedah berinteraksi dengan Hadith yang bertentangan Mafhumnya

Kaedah berinteraksi dengan Hadith yang bertentangan Mafhumnya

135
0
Iklan

๐Ÿ”ด Dua hadith di bawah seakan bertentangan mafhumnya.

Bagaimana kaedah untuk berinteraksi dengan kedua hadis tersebut berserta syarah?

Contoh:
1. Ketika menziarah pesakit.

2. Ketika diri sendiri sedang sakit.

3. Penyakit tua.

Dalil hadis:

ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูู…ูŽู‘ ุฑูŽุจูŽู‘ ุงู„ู†ูŽู‘ุงุณู ุฃูŽุฐู’ู‡ูุจู ุงู„ู’ุจูŽุฃู’ุณูŽ ูˆูŽุงุดู’ููู‡ ูˆุฃูŽู†ู’ุชูŽ ุงู„ุดูŽู‘ุงูููŠ ู„ุงูŽ ุดูููŽุขุกูŽ ุฅูู„ุงูŽู‘ ุดูููŽุงุคููƒูŽ ุดูููŽุงุกู‹ ู„ุงูŽ ูŠูุบูŽุงุฏูุฑู ุณูŽู‚ูŽู…ู‹ุง

โ€œYa Allah ๏ทป, Rabb manusia, hilangkanlah kesusahan dan berilah dia kesembuhan, Engkau Zat Yang Maha Menyembuhkan. Tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan dari-Mu, kesembuhan yang tidak meninggalkan penyakit lainโ€
[Bukhari no. 535 dan Muslim no. 2191]

Dalil hadis anjuran untuk berubat:

ุชุฏุงูˆูˆุง ุŒ ูุฅู† ุงู„ู„ู‡ ู„ู… ูŠุถุน ุฏุงุก ุฅู„ุง ูˆุถุน ู„ู‡ ุดูุงุก ุฅู„ุง ุฏุงุก ูˆุงุญุฏ
ู‚ุงู„ูˆุง : ูŠุง ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ ูˆู…ุง ู‡ูˆ ุŸ ู‚ุงู„ : ุงู„ู‡ุฑู… (ุฑูˆุงู‡ ุงู„ุชุฑู…ุฐูŠ (2038) ูˆุตุญุญู‡ ุงู„ุฃู„ุจุงู†ูŠ ููŠ ุตุญูŠุญ ุงู„ุชุฑู…ุฐูŠ )

“Berubatlah, kerana Allah ๏ทป telah menetapkan ubat bagi setiap penyakit yang diturunkan-Nya, kecuali satu penyakit!” Para sahabat bertanya: “Penyakit apa itu wahai Rasulullah?” Beliau menjawab: “Penyakit tua.”
[At-Tirmizi, menurut Syaikh Al-Albani, hadith ini sahih]

Dalil hadith anjuran bersabar lebih utama:

ุฅูู†ู’ ุดูุฆู’ุชูู ุตูŽุจูŽุฑู’ุชู ูˆู„ูƒู ุงู„ุฌู†ุฉูุŒ ูˆุฅู† ุดุฆุชู ุฏุนูˆุชู ุงู„ู„ู‡ูŽ ุฃู† ูŠุนุงูููŠูŽูƒู

“Jika kamu mahu bersabar, maka bagi kamu itu syurga dan jika kamu mahu aku berdoa maka, aku akan berdoa agar Allah ๏ทป menyembuhkan kamu.’ Lalu perempuan itu memilih untuk sabar.”
[Riwayat Al-Bukhari dan Muslim]

๐Ÿ”ตBegini, apabila diteliti kedua buah hadith tersebut, kita lihat seolah-olah ia bertembung iaitu hadith pertama anjuran berubat manakala hadith kedua anjuran bersabar jika sakit.

Maka, ada dua kaedah untuk berinteraksi dengan hadith sebegini:

1. Kaedah tarjih lafaz:

Hadith pertama anjuran untuk berubat jelas ada ‘lafaz amr’ anjuran berubat. Suruhan tersebut berhukum wajib dan tiada ‘qarinah sarifah’ iaitu suatu isyarat yang memalingkan lafaz wajibnya kepada hukum lain seperti sunat. Ini kerana jika difahami dengan mengatakan ia sunat sahaja berubat, maka ia ada pilihan.
Ini akan mengakibatkan kepada membinasakan diri sendiri dan membunuh sedangkan anjuran jelas supaya berusaha mencari ubat.

Hadith kedua lafaznya ifadah ikhtiyar (berbentuk pilihan) iaitu pada ุฅู† ุดุฆุชู ‘jika kamu mahu.’

Maka, jika terjadi pertembungan begini kita akan tarjih lafaz anjuran wajib mendepani anjuran pilihan.

2. Kaedah jam’u dengan menggunakan keduanya

โ—พ๏ธ Hadith pertama anjuran wajib berubat.

โ—พ๏ธ Hadith kedua anjuran bersabar atau berubat.

Jika hadith kedua kita anggapkan sebagai lafaz hadith khususiah hanya kepada perempuan tersebut sahaja dan tidak tertakluk kepada semua orang kerana ia berkaitan janji Nabi ๏ทบ terhadap perkara ghaib iaitu balasan syurga.

Inilah yang dinamakan sunnah tidak syar’ie iaitu sunnah tidak wajib kepada semua orang. Ia cuma tertakluk kepada orang tertentu dalam sesebuah hadith. Jadi, masukkan hadith kedua ke dalam hadith pertama dan berhukum bahawa berubat ke atas semua penyakit itu adalah wajib. Bagi perempuan tersebut boleh bersabar dan dia mendapat syurga (namun tidak menolak kuasa doa untuk menolak penyakit)

Manakala perkataan ุฅู„ุง ุงู„ู‡ุฑู… kecuali penyakit tua perlu difahami. Bahawa tua di situ adalah penyakit yang membawa kematian, dan hadith ini merujuk kepada kematian kerana terdapat hadith-hadith lain dengan lafaz: kecuali mati.
Ini lah kaedah jika bertemu sebuah hadith berlainan lafaz dan berbentuk musytarak (sama makna) dan tafsirkan lafaz tersebut dengan lafaz yang lebih jelas dan khusus iaitu mati.

Wallahu a’lam

@ustazdaud
#berinteraksidenganhadis

Komen dan Soalan