Utama Bilik (100) CR Tawasul Yang Dibolehkan Dan Siapakah Berkelayakan?

Tawasul Yang Dibolehkan Dan Siapakah Berkelayakan?

263
0
Iklan

DARI MEJA REKTOR
Panel: Cikgu Rahim

Soalan: Assalamualaikum.. saya ingin bertanya, kalau kita minta orang doakan kita, sebagai contoh katanya: “doakanlah aku, mudah-mudahan aku cepat sembuh”.. adakah ini dikira tawassul juga?

Ustaz Solah UiTO: Waalaikumussalam
Ya di kira tawassul tapi tawassul yang boleh. Cuma masyarakat Malaysia zaman sekarang kadang-kadang melampau bila minta orang doakan, jika tidak melampau maka boleh.

Asalkan dia tidak ragu dengan Allah, dia tidak anggap doanya tidak maqbul melainkan orang doakan, dia tidak buruk sangka kepada Allah. Dia tidak minta orang lain melainkan dia juga turut berdoa. Akidah tauhidnya kukuh dan jenis tidak putus asa berdoa sendiri pada Allah, dia tidak kata aku sudah doa dah masa minta orang lain doakan. Jika cukup syarat-syarat ini boleh la,bukan sunat pun, harus sahaja. Harus sahaja tapi yang sunatnya minta sendiri kerana berdoa pasti Allah maqbul kan..

‏﴿١٨٦﴾ وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا۟ لِى وَلْيُؤْمِنُوا۟ بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ

(186) Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
(Al Baqarah 2:186)

Jika tidak cukup syarat maka jangan minta orang doakan sebab bahaya kepada akidahnya. Bahaya kerana mungkin perbuatannya itu asbab kepada syirik akbar, contoh minta dengan orang yang sudah mati atau minta perkara yang melampau batas syariat. Yang tentu saja bahaya boleh kecundang akidah tauhidnya, sebab itu dalam hadith ada sebut orang-orang yang dapat masuk syurga tanpa hisab ialah orang yang tak minta orang lain doakan jampi..sebab jika minta maka orang itu dalam dua,samada dia tetap kukuh tauhidnya atau syirik, maka akan di hisab kelak tapi kalau dia tidak minta orang lain, pasti akidah tauhidnya tidak goyang.

Soalan:
Assalamualaikum Ustaz, minta penjelasan. Adakah sedekah al-Fatihah kepada arwah bapa atau kepada Nabi kita juga tidak dibolehkan?

Cikgu Rahim:
Kepada yang bertanya, kita ikut sunnah.
Tidak ada (amalan begitu) dalam hadith atau amalan para sahabat. Yang ada, kita berdoa kepada Allah, pohon keampunan kepada arwah bapa atau bantu sekolah agama dan sedekahkan pahala untuk arwah ayah.

Setiap amalan baik umat auto dapat kepada nabi saw kerana baginda yang memulakan dakwah islam.

Yang terbaiknya, baiki hati dengan al-Quran dan as-Sunnah. Jadi kena tadabbur al-Quran dan belajar ilmu hadith. UiTO telah sediakan pensyarah-pensyarah untuk tujuan murni ini.

Soalan: Alhamdulilah. Terima kasih CR, cuma saya sebagai masyarakat di Johor, secara umumnya dan telah menjadi kebiasaan membuat kenduri-kenduri arwah. Aapakah hukumnya. Minta penjelasan sekali lagi . Terima kasih banyak-banyak.

Cikgu Rahim: Pada masa saya menjadi penolong pengetua MRSM Kuala Klawang, budak-budak hindu selalu pohon cuti untuk hadir kenduri arwah sempena hari, minggu, tahun. Saya tanya kenduri apa, dia kata cukup 1 tahun..😇

Soalan: MRSM ada budak hindu ke?

Cikgu Rahim: Ada, dasar Tun M 10% non bumiputera.

100 Sunnah
1 Sunnah 1 hari
19/100

Adab ke masjid

1⃣ Bersegera ke masjid
2⃣ Berdoa ketika pergi ke masjid
3⃣ Berjalan dengan bersahaja dan tenang.
4⃣ Berjalan kaki
5⃣ Berdoa ketika masuk masjid
6⃣ Mendahulukan kaki kanan ketika masuk masjid
7⃣ Mara ke saf pertama.
8⃣ Berdoa ketika keluar masjid.
9⃣ Mendahulukan kaki kiri sewaktu keluar masjid.
1⃣0⃣ Solat tahiyatul masjid.

Dalil-dalil InsyaAllah disusuli kemudian.

Komen dan Soalan