Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.1.1 al Masih al Dajjal

TBK 10.1.1 al Masih al Dajjal

26
0

Siapa Dajjal itu?

من الدجال؟

هو رجل من بني آدم جعل الله عز وجل له قدرات ليست لغيره من البشر مكنه الله منها اختبارا وامتحانا لإيمان الناس وقد حذرنا النبي صلى الله عليه وسلم من اتباعه في ضلاله وأخبرنا عن صفاته الخلقية والخلقية

Dajjal adalah seorang lelaki keturunan Adam (bukan alien,monster atau raksaksa atau haiwan) yang memiliki beberapa keupayaan yang tidak diberi kepada orang lain. Allah memberikan keajaiban tersebut semata mata untuk menguji iman manusia khususnya umat Islam. Namun, Nabi saw telah memberi peringatan untuk kita supaya tidak terpengaruh dengan kesesatan Dajjal dan telah menceritakan akan sifat-sifat fizik dan kelakuannya.

ونحن نتكلم هنا عن الدجال لأن :
العلم بالشيء خير من الجهل به وقد كان حذيفة بن اليمان رضي الله عنه يسأل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الشر مخافة أن يدركه

Kita membicarakan isu Dajjal lantaran mengetahui sesuatu itu adalah lebih baik dari jahil akannya sebagaimana hadith Hudzaifah ibnul Yaman yang bertanyakan akan perkara-perkara keburukan agar terhindar dari terjerumus ke dalamnya.

 

عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ الْيَمَان رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَ : كَانَ النَّاسُ يَسْأَلُوْنَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الْخَيْرِ وَ كُنْتُ أَسْأَلُهُ عَنِ الشَّرِّ مَخَافَةَ أَنْ يُدْرِكَنِي

Dari Hudzaifah bin Al-Yaman Radhiyalahu ‘anhu beliau  “Dahulu manusia bertanya kepada Rasulullah tentang hal-hal yang baik tapi aku bertanya kepada beliau tentang hal-hal yang buruk agar jangan sampai menimpaku”
HR Bukhari-Muslim

 

فالدجال أعظم فتنة خاف النبي صلى الله عليه وسلم على أمته منها فحذر وخوف وأنذر..لما مع الدجال من الشبهات والفتن…مع ادعاء الدجال أنه الله رب العالمين!!
فإذا عرفنا صفات الدجال وطرق السلامة منه حمانا الله من شره…

Kemunculan Dajjal sebagai tanda besar Kiamat merupakan fitnah terbesar yang dibimbangi Nabi saw akan umatnya. Baginda sentiasa memperingati dan memberi amaran kerana Dajjal kelak memliki banyak syubhat dan fitnah-fitnah terutama dakwaannya dia adalah laksana tuhan atau dewata seru sekelian alam buana. Mudah-mudahan dengan mengetahui sifat-sifat dajjal dan cara menyelamatkan diri dari kecelakaannya, semoga Allahlah jua yang dapat menjaga kita dari kejelikannya. Dr. al Areefi, KSA, “Nihayat al Fitaan” ms 218

 

Syarah:

Di antara keajaiban al Dajjal ialah:

1. Menghidupkan orang mati

2. Menurunkan hujan.

3. Menyuburkan bumi dengan kehijauan.

4. Menzahirkan syurga dan neraka.

 

Fitnah yang begini dahsyat sudah tentu akan menggoyahkan iman seseorang, merupakan ujian kepada orang beriman dan bala kepada sebahgian besar manusia. Inilah keyakinan ahli sunnah, ditolak oleh muktazilah, khawarij, Jahmiyah dan liberal serta anti hadith.

Ada segolongan ilmuan mentatafsirkan Dajjal sebagai metafora atau balaghah atau kiasan sahaja bukan fizikal manusia. Ia mungkin dalam bentuk aliran, manhaj, peradaban, budaya yang melanda bumi peradaban yang hanya fokus kepada dunia semata-mata. penakwilan sedemikian tidak diterima di sisi ahli sunnah kerana nas-nas hadith menolak teori Dajjal sedemikian.
WA

Komen dan Soalan