Utama UiTO Bicara THTL Siri Pemurnian Bid’ah / 4

Siri Pemurnian Bid’ah / 4

54
0

 

60 Amalan bid’ah yang diamalkan di Nusantara.
Nota dari Syeikh THTL

 

Keempat : Salam keliling selepas solat berjemaah.

Antara ritual aneh yang berlaku di Malaysia ialah ritual bersalaman sesama jemaah selepas selesai wirid dan berdoa jama’iy. Ada pelbagai bentuk salaman, dan yang paling popular salam keliling, di mana mereka akan bersalaman seperti pemain bolasepak ingin memulakan perlawanan bolasepak.

Fatwa Arab Saudi, al-Allamah Syaikh Muhammad bin Soleh al Uthaimin al Tamimi al Nejdi, qadhi Unaizah, Nejd:

“Salam-salaman yang demikian (rutin setelah solat) tidak kami ketahui asalnya dari As-Sunnah atau pun dari praktik para sahabat Nabi saw. Namun seseorang jika bersalaman setelah solat bukan dalam rangka menganggap hal itu disyariatkan (setelah solat), iaitu dalam rangka mempererat persaudaraan atau menumbuhkan rasa cinta, maka saya harap itu tidak mengapa ini kerana memang orang-orang sudah menjadi kebiasaan bersalaman untuk tujuan itu.

Adapun melakukannya kerana anggapan bahwa hal itu dianjurkan (setelah solat) maka hendaknya tidak dilakukan, dan tidak boleh dilakukan sampai terdapat dalil yang mengesahkan bahwa hal itu sunnah. Dan saya tidak mengetahui bahwa hal itu disunnahkan”
(Majmu’ Fatawa War Rasa-il, jilid 3)

 

Tujuan sebenar bersalaman mengikut sunnah.

Dalil hadith:

Dari Anas bin Malik ra dan Asy Sya’bi mengatakan:

كان أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم إذا تلاقوا تصافحوا وإذا قدموا من سفر تعانقوا

“Para sahabat Nabi Saw jika saling bertemu mereka bersalaman, dan jika mereka datang dari perjalanan jauh mereka saling berpelukan”

Maka sebaiknya bersalaman itu sebelum solat dan bukan dijadikan ritual selepas salam dengan salam keliling setiap selepas solat 5 waktu. Ini jelas bid’ah jika dijadikan rutin dan generasi baru menganggap ia sebahagian dari pakej solat.

 

Komen dan Soalan