Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat 131.12 Isu seputar orang yang mendakwa dirinya al-Mahdi

131.12 Isu seputar orang yang mendakwa dirinya al-Mahdi

118
0
Iklan

131.12 Isu seputar orang yang mendakwa dirinya al-Mahdi

( نظرة سريعة فيمن أدعى أنه المهدي)
عند تأمل في التاريخ وتتابع العصور ومرور المسلمين بحالات من الاختلاف والظلم وانتشار الجور من الولاة غيرهم ونجد أنه ظهر رجال زعموا أنهم المهدي واعتقد بعض الناس فيهم ذلك :ومن هؤلاء

Terj:Dalam sejarah yang berliku yang menimpa umat Islam berupa perpecahan, kezaliman politik dan kerakusan kuasa, di sana ada beberapa orang yang mendakwa dirinya adalah al-Mahdi, antaranya:

PERTAMA

Puak Syiah Rafidhah

 الرافضة يزعمون أن مهديا ينتظرونه وهو آخر أئمتهم الاثني عشر واسمه محمد بن الحسن العسكري وهو عندهم من ولد الحسين بن علي لا من ولد الحسن بن علي رضي الله عنهم جميعا

Yang mendakwa memiliki al-Mahdi yang mereka tunggu tunggukan, yakni Imam ke 12 yang bernama Muhammad bin al-Hasan al-‘Askary dari nasab al-Husin bin Ali ra semuanya dan tidak ada  dari al-Hasan bin Ali ra.

Syiah-puak, fanclub, kelab penyokong, maksudnya baik. Maksud asalnya ialah penyokong Ali ke atas Uthman kerana mereka melihat yang sepatutnya menerajui khalifah selepas Umar ialah Ali bukan Uthman.

Rafidhah=Rafadha=Meninggalkan dan menolak kepimpinan Abu Bakar, Umar, Uthman dan seluruh sahabat yang melantik mereka, mereka bahkan mencela ketiganya, ummul mukminin dan majoriti sahabat.

Maka, Syiah Rafidhoh hari ini adalah pendokong Syiah Imamiah yang berpusat di Iran. Mereka merubah agama Islam, memiliki doktrin tauhid dan ibadat mereka yang sendiri berbeza dari sunni.

Antara keyakinan Syiah Rafidhoh ialah:

أنه دخل سرداب سامراء منذ أكثر من ألف سنة عام سنة 260هـ.

Imam ke 12 atau al-Mahdi al Munzar berada dalam tempat persembunyian bawah tanah sejak tahun 260 hijrah (sekarang 1438, ini bermakna sudah 1,178 tahun dia bersembunyi)

لما دخل كان عمره خمس سنوات وهو يعيش في السرداب منذ ذلك الحين ولم يمت وسوف يخرج في آخر الزمان سرداب سامراء الذي يزعم الرافضة ان المهدي اختبئ فيه من اكثر من 1000 سنة

Ketika masuk ke tempat persembunyian, al Mahdi berusia 5 tahun dan hidup di tempat persembunyian bawah tanah sejak usia tersebut hingga kini. Dia immortal, yakni tidak mati walaupun sudah berusia lebih dari 1000 tahun.

ويعتقدون انه حاضر في الأمطار يعلم أحوال الناس لكنه غائب عن الأبصار فلا يرى

Rafidhah yakin bahawa al-Mahdi mereka hidup dan sentiasa memantau perkembangan global akan tetapi manusia tidak perasan keujudannya.

Komen al-Areefi:

1. Ia akidah yang bodoh dan batil dan bercanggah dengan akal sihat, tidak berasaskan dalil.

2. Para Nabi jauh lebih utama dari manusia, namun Allah SWT wafatkan mereka, maka mana mungkin ada manusia yang immortal, kekal hidup melebihi 1000 tahun?

3. Jika dia immortal mengikuti perkembangan global, kenapa dia tidak muncul sekarang di saat umat Islam amat memerlukan kepimpinan yang kuat.

 

Rumusan Ibn Katsir mengenai Imam 12 yang ghaib sejak 1000 tahun

قال ابن كثير -رحمه الله -متحدثا عن المهدي محمد بن عبد الله الوارد ذكره في الأحاديث:«ويكون ظهوره من بلاد المشرق-يعني مهدي أهل السنة –لا من سرداب سامراء كما يزعمه جهلة الرافضة من أنه موجود فيه الآن وهم ينتظرون خروجه في آخر الزمان فإن هذا نوع من الهذيان وقسط كبير من الخذلان الشديد من الشيطان إذ لا دليل على ذلك ولا برهان لا من كتاب ولا سنة ولا معقول صحيح ولا استحسان” النهاية في الفتن والملاحم ص(17)

“Tentang kemunculan Muhammad bin Abdullah (bukan Muhammad bin Hasan al-Askary) memang beliau akan muncul negara arah Timur (Madinah), namun ia bukan muncul dari tempat persembunyian bawah tanah di negara arah Timur (Tehran) sebagaimana yang didakwa oleh puak Syiah Rafidhoh yang dungu itu menunggu kemunculannya di akhir zaman. Ini adalah sebuah kesesatan dan belitan syaitan. Tidak ada dalil langsung yang menunjukkan akan hal begitu baik dari al-Quran, sunnah, akal sihat dan istihsan.
(al-Nihayah al-Fitan wal Malaahim/penyudah berupa fitnah dan huruhara akan kiamat ms 17)

Komen dan Soalan