Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat 31.10.Hadith-hadith seputar al-Mahdi-HADITH 10

31.10.Hadith-hadith seputar al-Mahdi-HADITH 10

362
0
Iklan
HADITH 10
Dari Jabir ra

حدثنا زهير بن حرب وعلي بن حجر واللفظ لزهير قالا حدثنا إسمعيل بن إبراهيم عن الجريري عن أبي نضرة قال كنا عند جابر بن عبد الله فقال يوشك أهل العراق أن لا يجبى إليهم قفيز ولا درهم قلنا من أين ذاك قال من قبل العجم يمنعون ذاك ثم قال يوشك أهل الشأم أن لا يجبى إليهم دينار ولا مدي قلنا من أين ذاك قال من قبل الروم ثم سكت هنية ثم قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يكون في آخر أمتي خليفة يحثي المال حثيا لا يعده عددا قال قلت لأبي نضرة وأبي العلاء أتريان أنه عمر بن عبد العزيز فقالا لا

Terj:“Hampir-hampir qafiz dan dirham tidak dikirim kepada penduduk Iraq. ” Kami bertanya, “Siapa yang melakukannya?” Beliau menjawab, “Orang-orang Ajam, merekalah yang menghalang-halangi (Sampainya qafiz dan dirham kepada penduduk Iraq).”
Beliau kemudian berkata, “hampir-hampir dinar dan mudy tidak dikirim kepada penduduk Syam.” Kami bertanya, “Siapa yang melakukannya?” Beliau menjawab, “Orang-orang Romawi.”
Jabir terdiam sesaat, kemudian berkata : Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Di akhir masa umatku nanti akan ada seorang khalifah yang membagi-bagikan harta begitu saja tanpa menghitung-hitungnya lagi.” Aku (al-Jurairy) bertanya Abu Nadhrah dan Abil A’laa, apakah yang dimaksudkan itu Umat bin Abdul Aziz, kata keduanya, bukan.
[HR Muslim no 2913]

 

Hadith Jabir: Embargo Iraq dan Syria Bahagian 2

Kosa kata atau vocab hadith yang sulit dimengerti

«قفيز»:هو مكيال أهل العراق مثل قولنا:صاع كيلو طن
«Kرهم»: هي عملة من الفضة كانوا يتداولونها قديما
«:من قبل العجم»:العجم يطلق على غير العربي سواء تكلم العربية ام لا ثم صار علما على فارس

1. Qafiz=alat sukatan penduduk Iraq, seperti sya’, kilogram, ton dalam timbangan hijaz dan global

2. Dirham=matawang iraq sejak dulu, dinar dan dirham adalah matawang di Iraq

3. Dari Ajam=dari non-Arab, negara yang bukan bahasa asalnya arab dan biasa dinisbah kepada Farsi/Iran/syiah
«دينار»:عملة من الذهب
«مدي»:مكيال لأهل الشام مثل :صاع:كيلو:طن
Dinar=matawang Syria sejak dulu
Mudi=sukatan penduduk Syria

Syarah:

Maksud hadith ini Iraq dibantai oleh Iran dan juga Barat, itu maksud qafiz dan dirham tidak sampai kepada Iraq, manakala Syria dibantai oleh kuasa Rome atau kuasa Barat. Kehancuran di Syria khususnya merupakan genocide atau tragedi kemanusian paling buruk di alaf baru.

 

Hadith Jabir: Embargo Iraq dan Syria Bahagian 3

Perawi hadith ini, merupakan perawi Muslim, al-Jurairy, ahli Basrah, Iraq, tsiqah, wafat 144H bertanya kepada dua syaikhnya, Abu Nadhrah (tabiin Basrah, wafat 108H) dan abul A’la atau Yazid bin Abdullah, tabiin Basrah, wafat juga 108H. al-Jurairy bertanya syaikhnya, siapakah yang dimaksudkan dalam hadith tersebut yang mengagihkan harta kerana kemiskinan yang melanda umat Islam, hancurnya dua negara yang kaya dan makmur (Iraq dan Syria), mereka menjawab, ia bukan khalifah Umar bin Abdul Aziz, dari kerajaan Umayyah yang mirip dengan hadith ini, di mana dia menagihkan harta yang banyak kepada rakyat Islam hingga kemiskinan sifar. Orang kedua yang akan mengagihkan harta atau mengagihkan kekayaan kepada rakyat jelata dengan adil, mengurangkan cukai ialah al-Mahdi yang bernama Muhammad bin Abdullah al Mahdi.
WA

Komen dan Soalan