Utama Bilik (141) Saya Ada Allah Kepercayaan Kepada Sialnya Sesuatu Boleh Mengakibatkan Kesyirikan

Kepercayaan Kepada Sialnya Sesuatu Boleh Mengakibatkan Kesyirikan

293
0
Iklan

UiTO Channel: Tazkirah Harian:
Oleh Ustaz Adli Khalim

Tajuk: Kepercayaan kepada sialnya sesuatu boleh mengakibatkan kesyirikan

= = = = = = = = = =

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu `anhu, sabda Nabi ﷺ:

لَا عَدْوَى وَلَا طِيَرَةَ وَلَا هَامَةَ وَلَا صَفَرَ

Tiada `adwa, tiada thiyarah, tiada hammah, dan tiada shafar.
[HR Al-Bukhari, no 5757]

= = = = = = = = = =

Ulasan:

1. Hadits ini merupakan salah satu hadits yang diucapkan oleh Nabi ﷺ untuk menghapus beberapa kepercayaan jahiliyyah, iaitu:

(a) `Adwa (عَدْوَى), yakni kepercayaan jahiliyyah bahawa penyakit berjangkit antara manusia atau haiwan berlaku dengan sendirinya, tanpa takdir dan izin Allah.

(b) Thiyarah (طِيَرَة), yakni kepercayaan jahiliyyah bahawa sial akan menimpa seseorang musafir sekiranya dia melihat burung terbang ke arah kiri ketika dia keluar dari rumahnya, lalu dia akan membatalkan perjalanannya. Sedangkan sekiranya dia melihat burung terbang ke arah kanan, dia akan meneruskan perjalanannya.

(c) Hammah (هَامَة), yakni kepercayaan jahiliyyah bahawa burung hantu yang hinggap di rumah seseorang adalah untuk membawa berita kematian, sama ada pada dirinya atau diri ahli keluarganya.

(d) Shafar (صَفَر), yakni kepercayaan bahawa bulan Shafar adalah bulan kesialan, sehinggakan mereka tidak mahu mengadakan pernikahan sepanjang bulan Shafar. Ada juga yang menganggap Shafar adalah sejenis cacing besar sebesar ular di dalam perut yang mengakibatkan kelaparan sehingga boleh membunuh perumahnya.

2. Sebagaimana yang dapat kita lihat, sebahagian kepercayaan jahiliyyah masih wujud di kalangan masyarakat Islam Malaysia, antaranya dengan menganggap sialnya nombor 13 (sehingga menggantikan tingkat 13 dengan tingkat 12A), kesialan akan berlaku sekiranya biawak melintas di hadapan kenderaan, menganggap sialnya bulan Safar sehinggakan mengadakan Pesta Mandi Safar untuk menolak bala, mandi bunga untuk membuang sial, dan sebagainya.

3. Kesemua ini boleh membawa kepada kesyirikan, sebagaimana yang disebutkan oleh Ibn Mas`ud radhiyallahu `anhu: “Ath-Thiyarah adalah kesyirikan…” [HR. Abu Dawud, no 3910].

= = = = = = = = = =

Hashtag: #kenalquransunnah

Komen dan Soalan