Utama Bilik (100) CR Panduan Menjaga Agama Allah Setiap Detik

Panduan Menjaga Agama Allah Setiap Detik

50
2
KONGSI

Oleh Cg Rahim
Assalamu’ alaikum wrt wrth

HADITH 5: Ibadah and Bida’ah Innovation

On the authority of Aishah, who said: The messenger of Allah said: He who innovates something in this matter of ours that is not of it will have it rejected.

narrated by Bukhari and Muslim

Fikrah kita merujuk al-Quran dan as-Sunnah…

Juga amalan as-Salafus soleh…

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.
Surah Al-Anfal (8:2)

Cara Mudah Belajar Islam
Siri 5/100

Tugas utama manusia.
Allah telah jelas kepada kita tujuan penciptaan semua makhluk.
Allah terangkan kenapa Dia ciptakan dunia serta apa yang ada di dalamnya…

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.
Surah Az-Zariyat (51:56)

Berdasarkan ayat di atas..
Ibadah tugas utama yang wajib kita laksanakan dengan sebaik-baiknya, sebagai bentuk ketaatan dan rasa syukur kita terhadapNya atas berbagai nikmat dan manafaat yang berlimpah ruah.

وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ

Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, niscaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Surah An-Nahl (16:18)

Setelah mengetahui semua ini, kita wajib beribadah kepada Allah secara benar dan ikhlas, hanya untukNya semata-mata.

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ

Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.
Surah Al-Fatihah (1:5)

Yang tidak ada sekutu bagiNya..

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا

Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa. Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya.
Surah Al-Kahf (18:110)

Jadi, Doa hanya dipanjat kepadaNya, jangan ada perantaraan.

أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ

Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata): Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya. Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar.
Surah Az-Zumar (39:3)

Perasaan takut ditunjukkan hanya kepadaNya. Memohon pertolongan hanya kepadaNya.
Semua ibadat yang kita lakukan ditujukan hanya untuk Allah..
Yang Maha Agung
Yang Maha Pencipta
Yang Maha Pemberi Rezki
Maha Perkasa
Yang memilik sifat-sifat yang AgungDan Mulia…

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۖ هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ

Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Dialah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Surah Al-Hasyr (59:22)

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ

Dialah Allah Yang tiada Tuhan selain Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Sejahtera, Yang Mengaruniakan Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang Memiliki segala Keagungan, Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan.
Surah Al-Hasyr (59:23)

هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Dialah Allah Yang Menciptakan, Yang Mengadakan, Yang Membentuk Rupa, Yang Mempunyai Asmaaul Husna. Bertasbih kepada-Nya apa yang di langit dan bumi. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
Surah Al-Hasyr (59:24)

Habis disini.
Next 6/100

2 KOMEN

  1. Asslam ya ustaz
    Saya ada masalah. Projek rumah yg saya buat kini terhenti. Tuan rumah tak nak saya sambung sebaliknya dia mintak pekerja saya yang sambung. Saya sangat hairan.

    Sekarang ni ada duit deposit barang tandas dan ada beberapa cermin yg saya dah tempah. Saya ingat nak ambil duit deposit dan cermin tu sebab tuan rumah kata saya tipu dia. Tipu sebab saya tak boleh siapkan rumah dia dengan bajet yang ada dan dia juga tak nak saya teruskan.

    Saya pun tak tahu nak cakap siapa salah tapi saya ada cakap dengan dia yang upah saya rm48ribu. Dia faham perkarani.

    Entahla ustaz. Saya takut Allah. Bolehkah saya ambil deposit dan cermin tersebut sebagai ganti rugi?

Komen dan Soalan