Utama Tazkirah Admin Melabel Dan Menuduh Orang Bukan Kerja Islam

Melabel Dan Menuduh Orang Bukan Kerja Islam

25
0
KONGSI

UiTO Channel: Ustaz Emran Ahmad:
Melabel dan menuduh orang bukan kerja Islam

Perbuatan menuduh seseorang tokoh, ilmuan atau individu dengan tuduhan buruk atau memberikan gelaran yang tidak baik bukanlah kerja orang yang beriman.

Apatah pula apabila terlalu banyak ruang untuk bersangka baik, perbezaan pendapat yang layak dihormati dan diraikan atau sudut pandang yang mungkin belum difahami oleh satu sama lain.

Disebut oleh Imam Ibn Rajab al-Hanbali rahimahullah (wafat 795 hijrah);

ومن علامات العلم النافع : أن صاحبه لا يدعى العلم، ولا يفخر به على أحد، ولا ينسب غيره إلى الجهل إلا من خالف السنة وأهلها فإنه يتكلم فيه غضباً للَّه لا غضباً لنفسه ولا قصداً لرفعتها على أحد

‘Di antara tanda-tanda bahawa ilmu seseorang itu bermanfaat ialah apabila pemiliknya tidak mendakwa dirinya sebagai seorang yang alim dan tidak berbangga-bangga dengannya terhadap orang lain.

Dan dia juga tidak menggelar orang yang lain sebagai jahil kecuali kepada mereka yang menyelisihi al-sunnah dan golongan ahli sunnah. Sesungguhnya jika dia berkata-kata yang sedemikian itu pun adalah disebabkan marah kerana Allah bukan kerana marah untuk dirinya sendiri dan bukan untuk mengangkat dirinya kepada sesiapa pun.’

[Fadl ‘Ilm as-Salaf ‘ala ‘ilm al-Khalaf, Ibn Rajab al-Hanbali]

# Pendek kata, orang yang suka menuduh orang lain sebagai Wahabi ini, kalau bukan kerana dia ada masalah jiwa, mungkin dia ada masalah otak yang sangat ketara!

Komen dan Soalan