Utama Bilik (106) Usyul Tafsir Tahlil – Menghantar Pahala kepada Simati

Tahlil – Menghantar Pahala kepada Simati

514
0
Iklan

Tahlil – Menghantar Pahala Kepada Simati

Ayahaji berjumpa dengan seorang murid Maulana Nik Mat, guru Ayahaji, bernama Ibrahim, semasa makan pagi tadi. Dia memberitahu itu dan ini hal-hal tentang ustaznya. Maulana Nik Mat adalah seorang ulama yang ilmunya tinggi. Ayahaji kata, dialah yang mengubah cara kefahaman tafsir Al-Quran Ayahaji. Ayahaji belajar dengan Maulana Nik Ahmad Toha selama 3 jam sehari, 6 hari seminggu sehingga 6 bulan. Ayahaji belajar bab Tauhid, syirik- syirik musyrikin, sifat-sifat Yahudi dan Kristian. Ayahaji berkata kepada Ibrahim, murid ustaz, “Sukakah saya ajar pada awak satu daripada apa yang saya belajar daripada ustaz Nik Mat?”

Ibrahim: Boleh

Ayahaji: Saya hendak cerita bab tahlil atau hantar pahala pada orang yang sudah mati.

Ibrahim (mencelah): Ustaz kata tahlil tidak boleh dibuat. Nabi SAW tidak ajar. Bid’ah.

Ayahaji: Ya. Nabi SAW kita dan para sahabatnya tidak buat tahlil. Tidak hantar apa-apa bacaan pada simati. Nabi kita hanya ada Al-Quran. Dia tidak belajar apa-apa kitab kecuali Al-Quran sahaja. Kalau Jibril AS beritahu padanya, tentu ada hadis. Maka ini bermaksud ada perintah daripada Allah tentang bab tahlil ini. Sukakah saya baca pada awak Ibrahim satu daripada ayat-ayat larangan tahlil ini?

Ibrahim: Boleh.

Ayahaji: Boleh atau tidak kita beri amalan zikir kita pada orang yang masih hidup sekarang ini? Tidak boleh bukan?

Ibrahim pun mengangguk.

Ayahaji: Di masa manakah amalan kiriman tahlil itu akan kita ketahui? Di dunia inikah atau di Akhirat?

Ibrahim: Di Akhirat.

Ayahaji: Di masa mana pula sebenarnya kita dapat tahu sampai atau tidak kiriman pahala itu?

Ibrahim (termenung sekejap): Di Mahsyar.

Ayahaji: Ya, di Mahsyar.

فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

Maka pada hari Mahsyar itu; tidak di zalimi sesiapa pun dan kamu tidak akan di balas melainkan apa-apa amalan yang telah kamu lakukan. [Ya-Seen: 54]

Ayahaji: Maksudnya,
– Satu dosa dibalas satu.

– Satu pahala dibalas 10, 70, 700 dan lain-lain berdasarkan hadis.

Amalan yang kita telah buat saja yang akan dibalas. Kalau kita tidak buat, maka tidak akan dibalas. Oleh itu membuat amalan tahlil hantar pahala kepada orang yang sudah mati adalah bertentangan dengan ayat ini.

مَا يُجَادِلُ فِي آيَاتِ اللَّهِ إِلَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَا يَغْرُرْكَ تَقَلُّبُهُمْ فِي الْبِلَادِ

Tidak membantah manusia terhadap mana-mana ayat Al-Quran melainkan orang-orang ingkar atau kafir sahaja. Janganlah memperdayakan kamu, sibuknya guru-guru mereka bergerak ke seluruh pelusuk negara, sambil menyebar amalan-amalan syirik bid’ah sambil ambil duit. [Ghafir: 4]

Oleh itu, membuat tahlil adalah bertentangan dengan ayat Ya-sin 54, maka kufurlah. Maka majlis itu di panggil majlis kufur kepada Allah.
Terpesir Ibrahim.

Wallahu a’lam.

Komen dan Soalan