Utama Tazkirah Admin PESAN PENGHUJUNG RAMADHAN

PESAN PENGHUJUNG RAMADHAN

33
0
KONGSI

UiTO Channel: Tazkirah Harian:
PESAN PENGHUJUNG RAMADHAN

#NotaBroSyarief

Pesanan guru kami, Dr Ibrahim Nuhu, dari mimbar Jumaat hari ini mengingatkan akan hakikat bahawa Tuhan kita di bulan Ramadhan adalah juga Tuhan yang sama selepas Ramadhan.

Beliau menukilkan firman Allah ta’ala,

أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ

“Sesungguhnya, Tuhan kalian adalah Tuhan yang Satu!”

[al-Anbiya(21):108]

Apabila kita telah melakukan pelbagai usaha perubahan ke arah kebaikan dalam amal dan sikap di bulan mulia ini, maka tidak sewajarnya Ramadhan ditinggalkan dalam keadaan meninggalkan juga segala kebaikan yang telah diusahakan.

Lebih buruk lagi jika kita kembali kepada kebiasaan-kebiasaan yang dilakukan sebelum Ramadhan, sehingga kelihatan seolah-olah ada atau tiadanya Ramadhan tidak memberi sebarang erti.

Oleh itu, beliau berpesan agar tidak mempersiakan baki Ramadhan yang sangat bernilai, dengan kemungkinan yang masih wujud akan terpilihnya malam ini iaitu malam ke-29 sebagai Laylatul-Qadr.

Beliau juga mengingatkan agar tidak tenggelam dalam keluhan yang sering diulang: ‘Cepatnya Ramadhan berlalu!’, kerana apa yang dah berlalu itu telah berlalu dan apa yang berbaki itulah peluang keemasan yang perlu direbut.

فَأَحْسِنَ فِيمَا بَقِيَ، يُغْفَر لَكَ مَا مَضَى

‘Bersungguhlah (melakukan amal kebaikan) pada apa yang berbaki, (semoga) diampunkan untukmu pada apa yang telah berlalu!’

Jika Allah berkehendak, Dia mampu mengurniakan keberkatan walau pada sesaat kecilnya satu amal yang tulus, berbanding ratusan amal yang semata lambakan kuantiti tanpa terpelihara kualitinya.

Penuhi ruang masa yang tinggal dengan zikir, solat, al-Quran. Tinggalkan tidur khusus untuk malam ini. Sehabis baik mohon keampunanNya. Jauhi sebarang aktiviti yang membuang masa. Tutup sebentar data internet.

Seterusnya, kita teruskan usaha mengekalkan momentum Ramadhan pada 11 bulan yang seterusnya, dengan taufiq dari-Nya walau sepayah mana pun ia, sehinggalah – dengan izinNya – kite bertemu kembali dengan bulan mulia ini.

__
#28Ramadhan1438H
#صحح_لي_إن_كنت_مخطئاً
t.me/brosyariefshares 👈🏻

Komen dan Soalan