Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 125/131: Hancurnya Bangsa Quraish

TKK 125/131: Hancurnya Bangsa Quraish

2616
0
Iklan

نهاية العالم
الشيخ محمد العريفي
Nihayah al-Aalam, Prof Dr Muhammad bin abdul Rahman al-‘Areefi, fakulti akidah, King Saud University,  Dar tadmuriyah, Riyadh, KSA

 TKK 125/131:

Hancurnya Bangsa Quraish (فناء قبيلة قريش)

 

 

Nas hadith

فعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :«أسرع قبائل الناس قريش يوشك أن تمر المرأة بالنعل فتقول هذا نعل قرشي> رواه أحمد وأب يعلي وقال الهيثمي في مجمع الزوائد ورجال أحمد وأبي يعلي رجال الصحيح وصححه أحمد شاكر و الالباني

Kabilah Arab yang paling cepat punah adalah Quraisy. Dan hampir-hampir seorang wanita melewati sandal, ia berkata, “Ini dahulu sandalnya orang Quraisy.””

(H.R. Ahmad dan Abu Ya’ala, kata al-Haithami dalam Majma’, sahih sanad, disahihkan oleh S Ahmad Syakir dan S al-Albani, silsilah al-Sahihah, no 738)

 

 

Bahagian  2

يا عائشةُ قَوْمُكِ أَسْرَعُ أُمَّتي بي لَحاقًا
الراوي : عائشة أم المؤمنين | المحدث : الألباني | المصدر : السلسلة الصحيحة
الصفحة أو الرقم: 1953 | خلاصة حكم المحدث : إسناده صحيح على شرط الشيخين

Juga dari Aisyah ra,” Wahai Aisyah ra, sesungguhnya kaum dikau (Quraisy) adalah yang paling cepat mengikut jejakku (yakni pupus).

HR Ahmad, sahih sanadnya, al-Albani, silsilah al-Sahihah, no 1953)

 

 

Bahagian 3

Syarah Dr al-Areefi, KSA

قبيلة قريش من القبائل العربية وهم بني فهر بن مالك بن النضر بن كنانة وقريش لقب غلب على بنيه أخذا من النقاش وهو التجارة لأنهم كانوا تجارا

Terj: Bangsa Quraisy adalah salah satu qabilah arab keturunan dari Bani Fahr bin Maalik bin Nadhr bin Kinaanah.  Quraish adalah gelar atau laqab, diambil dari kalimah ‘an-Naqash’ bermaksud tijaarah atau bisnes. Ini kerana bangsa Quraish terkenal dalam perdagangan.

 

 

Bahagian  4

Quraisy kemudian berpecah menjadi beberapa sub-kabilah, antaranya:

وقريش عده بطون وهم :بنو الحارث بن فهر وبنو جذيمة وبنو عائذة وبنو لؤي بن غالب وبنو عامر بن لؤي وبنو عدي بن كعب بن لؤي وبنو مخزوم وبنو تميم بن مرة وبنو زهرة بن كلاب وبنو أسد بن عبد العزى وبنو عبد الدار وبنو نوفل وبنو عبد المطلب وبنو أمية وبنو هاشم وغيرهم

Bani al-Haarith, Jadzimah, ‘A`idzah, Lu’aiy, Bani Amir, Bani Adi, Makhdzum, Tamim, Bani Zahrah, Bani Asad, Bani Abdu Dar, Nawfal, Abdul Muttalib, Umayah, Hasyim dan lain-lain.

 

 

Bahagian 5

ثم تفرق قريش هؤلاء بعد الإسلام أفخاذا كثيرة:كالبكريين والعمريين والعثمانيين والعلويين وغيرهم

Terj: Selepas kedatangan Islam, Bani Quraish berpecah lagi kepada Khulafa’ Arrasyidin: Bani al-Bakariyin, Umariyyin, Uthmaniyyin, ‘Alawiyyin, dan lain-lain. Kemudian Bangsa Arab terus berkembang kerana keluasan jajahan takluk Islam hingga ke Asia jauh dan Eropah di Sepanyol. Di Malaysia, ia dikenali dengan keturunan Syed.

 

 

 

Tanda Kiamat yang akan terjadi ialah pupusnya Bani Quraish, hingga tidak tersisa lagi, maksudnya tidak lagi dapat dikesan. Misalnya di Saudi sekarang yang menguasai politik di Hijaz ialah keturunan al-Saud dari Nejd.

 

Apakah keturunan Quraish masih wujud sekarang?
Jawabnya, Ya, yakni yang masih berkuasa ialah silsilah Raja Jordan dari bani Hasyim, Syria dari Alawiyin atau keturunan Ali. Juga ayatullah di Iran ramai dari keturunan al-Husin bin Ali yang berkahwin dengan puteri Farsi. Juga keturunan Habib di Yemen dan Indonesia, keturunan Syed di Malaysia. Maka tanda ini belum berlaku. 

Komen dan Soalan