Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 116-119/131 Benda Pelik Berbicara

TKK 116-119/131 Benda Pelik Berbicara

279
0
Iklan

TKK 116-119 Benda Pelik

Berbicara

116 Binatang buas berbicara
117 Hujung Cemeti Berbicara
118 Tali Kasut Berbicara
119 Paha lelaki berbicara tentang keluarganya
تكلم السباع والجمادات –
تكلم طرف السوط-
تكلم شراك النعال-
إخبار فخذ الرجل بأخبار أهله

Dalil hadith:

والذي نفسي بيده لا تقوم الساعة حتى تكلم السباع الإنس ، وحتى يكلم الرجل عذبة سوطه ، وشراك نعله ، وتخبره فخذه بما أحدث أهله بعده
الراوي: أبو سعيد الخدري – خلاصة الدرجة: صحيح – المحدث: الألباني – المصدر: صحيح الترمذي – الصفحة أو الرقم: 2181

Dari Abu Sa’id al-Khudry ra, bahawa Nabi saw bersabda, Kiamat tidak akan terjadi hingga binatang buas berbicara dengan manusia, hujung cemeti akan berbicara dengan pemiliknya, tali kasut berbicara dan paha lelaki akan berbicara tentang keluarganya setelah ia pergi.”

HR Termidzi, dia menilainya dhaif, disahihkan oleh al-Albani, sahih Termidzi, no 2181.

 

TKK 116 Binatang buas berbicara

  • Ada dua cara memahami hadith ini:

1. Binatang buas benar-benar akan berbicara,

2. Industri Animasi dari perfileman, menjadikan semua haiwan dan benda-benda mati berbicara, demikian kata Dr al-Areefi.

  • Mengenai haiwan berbicara, di zaman Nabi ada beberapa peristiwa haiwan buas benar-benar berbicara.

Kisah serigala berbicara dengan Badui(رواه أحمد قال  ابن كثير في البداية والنهاية (6159)وهذا على شرط أهل السنن  ولم يخرجوه)

Ibn Katsier dalam al-Bidayah, 6159 menceritakan kisah Badui yang mengejar serigala yang melarikan kambingnya, ketika Badui berjaya memukul serigala tersebut, serigala tersebut berbicara kepadanya tentang kedatangan Nabi saw ke Madinah. Apabila dia datang menemui Nabi saw, dia menceritakan perihal serigala yang berbicara dengannya, maka Nabi bersabda,” kisah itu sahih, ia memang tanda-tanda yang akan terjadi sebelum kiamat (قال النبي صلى الله عليه وسلم عند ذلك :« صدق آيات تكون قبل الساعة )

Kisah lembu berbicara, dari Abu Hurayra ra

فعن أبي هربرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:« بينما رجل يسوق بقرة قد حمل عليها التفتت إليه البقرة فقالت :إني لم أخلق لهذا ولكني خلق للحرث ! فقال الناس :سبحان الله !تعجبا وفزعا أبقرة تتكلم ؟فقال  رسول الله صلى الله عليه وسلم فإني أؤمن به وأبو بكر وعمر ( رواه مسلم)

Rasulullah saw bersabda: Ketika seorang lelaki sedang menuntun seekor sapi miliknya yang sedang memikul beban, tiba-tiba sapi tersebut menoleh kepadanya dan berkata: Sesungguhnya aku diciptakan bukan untuk ini, melainkan untuk membajak tanah pertanian. Lalu para sahabat berseru: Maha Suci Allah! Karena merasa terhairan-hairan dan terkejut seekor sapi dapat berbicara. Rasulullah saw bersabda: Tetapi sesungguhnya aku, Abu Bakar dan Umar mempercayainya. ”

HR Muslim no 4401

 

TKK117-119 Keajaiban benda-benda mati berbicara

  • Keajaiban benda-benda mati berbicara seperti tali cemeti, tali sandal dan paha lelaki. Ia amat ajaib dan memerlukan kita melihat dari dua sudut, samada metafora atau kiasan atau ia suatu yang benar terjadi di mana benda-benda mati tersebut benar-benar akan berbicara. Samada ia bersuara secara majazi (kiasan) atau hakiki (bersuara yang dapat dimengerti oleh manusia)

 

  • Kata Dr al-Areefi, tali sandal, cemeti dan paha berbicara dari sudut kiasan bermaksud kecanggihan teknologi dan sibaran audio dan video.  Ia bahasa kiasan arab bermaksud semua benda menjadi Viral di akhir zaman. Wallahu ‘Alam

Komen dan Soalan