Utama Bilik (07) Tadabbur Al-Quran Muhasabah Sejenak: Moga Kita Lebih Bersyukur

Muhasabah Sejenak: Moga Kita Lebih Bersyukur

38
0
KONGSI

UiTO Channel: Tazkirah Harian:
#TadabburAlQuran

Firman Allah subhanahu wa ta’ala:

وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ

Dan Dia lah yang mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur; tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
[ Al-Mu’minun 23:78]

———-

Antara nikmat terbesar selepas nikmat Islam dan Iman ialah nikmat anggota badan yang sempurna yang berada pada tubuh badan kita.

Mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, mulut untuk bertutur kata, akal untuk berfikir, kedua tangan dan kaki untuk melakukan aktiviti seharian. Semua ini nikmat Allah yang sangat besar buat kita.

Kita menggunakannya setiap detik kehidupan semuanya dengan percuma. Kita jarang sekali mensyukuri nikmat tersebut sehingga Allah langsung menyebutnya dalam Al-Quran.

Seolah-olah ianya isyarat bahawa manusia susah mahu bersyukur dengan nikmat tersebut seolah-olah ianya suatu fitrah. Fitrah manusia lupa untuk bersyukur nikmat Tuhannya!

Disaat ada insan yang tidak memiliki anggota tubuh yang sempurna, kita malah serba lengkap. Bahkan kita turut menggunakannya ke jalan yang salah yang membawa kepada kemurkaan Pencipta kita.

Semoga Allah mengampuni kita atas kelalaian kita mensyukuri nikmatnya yang sangat banyak.

Meskipun tidak mungkin kita terlepas daripada salah gunakan nikmat tubuh badan yang dipinjamkan ini, tapi biarlah kita berusaha agar kita lebih banyak menggunakannya ke arah kebaikan dan ketaatan berbanding ke arah dosa dan kemaksiatan.

Alhamdulillah atas segala kurniaan Allah pada tubuh badan kita yang kita gunakan setiap detik kehidupan.
______________
@Ad-Dien Abdul Kadir
telegram.me/addien90

Komen dan Soalan