Utama Tazkirah Admin Tuntutlah Ilmu Yang Berkesan

Tuntutlah Ilmu Yang Berkesan

30
0
KONGSI

UiTO Channel: Tazkirah Harian

2 perkara yang perlu ada di dalam diri kita agar kita tidak menjalani kehidupan dengan kekecewaan dan stress.

Yang pertama kita jangan jadikan dunia ini matlamat/impian hidup kita kerana ia akan menyebabkan akan merasai kecewaan/stress jika kita gagal memiliki apa yang kita harapkan. Ia juga akan menyebabkan kita tidak akan pernah puas dan tak pernah cukup dengan apa yang miliki.

Yang kedua, jangan ada niat di hati kita apabila melakukan sesuatu perkara itu kerana ingin di sanjungi atau ingin mendapat pujian, nanti kita akan terseksa dengan kekecewaan jika kita gagal. Lakukan sesuatu perkara itu ikut kemampuan bukan ikut perasaan.

Yang sebenarnya apa-apa yang kita lakukan hendaklah kita niat untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT kerana sesuatu yang kaya, terhebat, kekal itu HANYA ada pada Allah SWT maka dengan bersandarnya kita kepada Allah, kita akan tenteram dan redha.

Akibat sekiranya kita meletakkan matlamat hidup kepada dunia dan sanjungan maka kita akan dibebani rasa kecewa/stress bila kita tak dapat capai kejayaan seperti apa yang kita harapkan, putus asa, down, malu berhadap dengan orang lain. Contohnya jika kita belajar,sekiranya niat/target kita belajar itu nak kejar A sebab nak tunjukkan kepada orang lain kita hebat maka jika tak dapat A kita akan rasa tension, kecewa & stress. Pernah ada kes anak-anak yang bunuh diri kerana tak sanggup nak tunjukan resultnya yang gagal kepada orang tuanya.

Ingatlah apabila kita belajar ILMU, sebagai seorang student, yang penting ilmu yang kita pelajari itu kita faham, kita amal dan kita sampaikan dengan ikhlas. Jika kita belajar Ilmu sebab nak dapat kecemerlangan result, maka ia tidak dapat memberi kesan dalam hidup kita serta tidak memberi tarikan kepada orang yang kita hendak sampaikan kerana keberkesanan ilmu yang kita sampai kepada orang lain itu terkesan dari keikhlasan kita untuk mencari redha Allah SWT. Tidak salah atas kecemerlangan tetapi itu bukan matlamat utama tetapi ia adalah bonus, kesan dari penghayatan serta usaha yang sungguh-sungguh untuk memahami bukan untuk mencapat target.

Begitulah halnya dengan hal-hal yang lain termasuk pekerjaan dan sebagainya.

Kita tidak melihat kisah-kisah Nabi s.aw. & para sahabat menyebabkan kita tidak ada motivasi diri dan menjadikan orang kafir itu sebagai panduan sedangkan kejayaan dan kemewahan yang mereka miliki adalah Syurga mereka yang sementara di dunia. Cuba kita lihat kisah sirah ,apakah yang Nabi s.a.w , Umar serta Abu Bakar tinggalkan? apakah mereka ada meninggalkan kemewahan? Tentu tidak. Hakikatnya mereka telah mengakhiri serta melakar sejarah hidup mereka kerana memperjuangkan Agama Allah dengan TAQWA mereka yang benar.

-FB USTAZ MUHAMAD RIZAL JOHARI-

Komen dan Soalan