Utama Tazkirah Admin Antara Sedekah, Dakwah Dan Tarbiyah

Antara Sedekah, Dakwah Dan Tarbiyah

45
0
KONGSI

UiTO Channel: Tazkirah Harian

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكَاتُه

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد الله رب العالمين والصلاة والسلام على رسول الله

اللهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ اٰلِه فِي كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَمَا وَسِعَهُ عِلْمُ الله💚💚💚

اللهُمَّ أَرِنَا الحَقَّ حَقّاً وَارْزُقْنَا التِبَاعَةَ وَأَرِنَا البَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَاجْتِنَابَهُ،
بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

Hadis Sahih Bukhari Jilid 4. Hadis Nombor 1706.

Dari Abu Musa al-‘Aysaari r.a katanya: Nabi S.A.W berkata: “Setiap orang Islam berkewajiban untuk bersedekah.” Para sahabat bertanya: “Kalau tidak ada apa-apa?” Rasul menjawab: “Ia berusaha dengan kedua tangannya, lalu ia mendapat manfaat bagi dirinya dan ia bersedekah.” Mereka bertanya: “Kalau ia tidak sanggup, atau tidak melakukannya?” Rasul menjawab: “Ia membantu orang yang menderita dan memerlukan bantuan.” Mereka bertanya: “Kalau tidak lakukannya?” Rasul menjawab: “Ia menyuruh melakukan kebaikan.” Mereka bertanya: “Kalau ia tidak melakukannya?” Beliau menjawab: “Ia menahan diri untuk tidak melakukan kejahatan. Itu bererti sedekah baginya.”

Umat terbaik itu 3 cirinya.
#Mengajak manusia pada kebaikan.
#Mencegah kemungkaran dan
#Beriman kepada Allah.
Mungkin ramai yang sudi mngajak kepada kebaikkan tapi teramat sedikit yang berani mencegah kemungkaran sekalipun di dalam rumah tangga sendiri. Hanyutlah seisi rumah dengan kemungkaran bila gagal mencegah kelalaian.
Memang terlalu mudah untuk mengaku sebagai umat terbaik tapi terlalu payah untuk menterjemahkan di dalam kehidupan. Sebiji TV pun susah untuk di kawal bila isi rumah melihat yang mungkar. Diam itu tanda setuju. Maka makin berdosalah isi rumah bila ada yang diam membisu. Berdakwah itu mudah,tarbiah itu yang susah. Muhasabah….🍁 U.Kml

Komen dan Soalan