Utama Bilik Khas Catatan As Sunnah – Kamarul Aqli

Catatan As Sunnah – Kamarul Aqli

48
0
KONGSI

Sunnah Nabi Saw adalah semua Benar, Tidak ada kebatilan.
Juga membalas kepada ahli anti hadis atau anti nabi atau ahli bid’ah.
____________________________

Sudah menjadi kebenaran bahawa sunnah Nabi saw sedikit pun tidak menyangkut perkara batil yang dilarang Allah ‘Azza wa jalla. Perbuatan, Perkataan, atau Ketetapan beliau telah dijamin kebenarannya oleh Allah, kerana Nabi saw adalah suri teladan seluruh umat manusia.

لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة
(الأحزاب-٢١)

“Sesungguhnya pada Rasulullah itu terdapat suri tauladan yang baik bagimu”

قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم
(ال عمران-٣١)

“Katakan , jika kalian mencintai Allah, maka ikutilah aku, niscaya Allah akan mencintai kalian dan mengampuni dosa-dosa kalian”

Allah tidak pernah menghendaki hamba-hambanya ada dalam kesesatan, sehingga tidak mungkin memerintahkan mengikuti seseorang yang sesat. Rasulullah saw membawa ajaran ini tidak menggunakan nafsunya sendiri.

Abdulullah bin Amr bin Al-‘Ash selalu setia mencatat segala sesuatu yang didengarkannya dari Rasulullah, sampai-sampai orang-orang Quraisy membentaknya serata berkata, “Engkau menulis segala sesuatu yang engkau dengar dari Muhammad, padahal Muhammad adalah manusia biasa yang juga berbicara dalam keadaan marah dan senang? hentikan kegiatanmu itu! Aku lalu bertanya kepada Rasulullah saw. tentang tuduhan orang Quraisy itu. Rasulullah saw kemudian menunjuk mulutnya sambil bersabda;

اكتب فوالذى نفسى بيده مايخرج منه إلاحق.
(رواه أبو داود ٣١٦١، أحمد ٦٥١١)

“Tulislah (apa yang kau dengar). Demi Dzat yang jiwaku berada dalam genggamanNya, tidaklah keluar darinya Muhammad, kecuali kebenaran. ”

Segala sesuatu yang dikerjakan dan dikatakan oleh Nabi saw adalah benar, tidaklah ia mengerjakan suatu perbuatan atau mengucapkan suatu perkataan, kecuali perkataan itu benar-benar datang dari Allah.

Komen dan Soalan