Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 82/131: Yang Kuat Memakan Yang Lemah (أن القوي يأكل الضعيف )

TKK 82/131: Yang Kuat Memakan Yang Lemah (أن القوي يأكل الضعيف )

45
0
KONGSI

Dalil hadith:

 

عن عائشة رضي الله عنها قالت :دخل علي رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يقول:«يا عائشة قومك أسرع أمتي بي لحاقا »قالت :فلما جلس قلت :يا رسول الله جعلني الله فداك لقد دخلت وأنت تقول كلاما ذعرني.قال:«وما هو؟»قالت :تزعم أن قومي أسرع أمتك لحاقا.قال:«نعم »قالت :ومم ذاك؟قال :«تستحليهم المنايا(1) وتنفس عليهم أمتهم »قالت :فقلت فكيف الناس بعد ذلك أو عند ذلك ؟قال :«دبي يأكل شداده ضعافه حتى تقوم الساعة»قال أبو عبد الرحمن :فسره رجل هو الجنادب التي لم تنبت أجنحتها.

رواه أحمد وصححه الألباني في السلسة الصحيحة رقم (1953)

Dari Aisyah ra, katanya:

” suatu ketika Rasulullah saw masuk ,”Ya Aisyah, bahawa kaummu adalah yang paling pantas mengikutiku dari kalangan ummatku. ” Ketika Nabi duduk, aku bertanya,” Ya Rasulullah, demi diriku menjadi tebusan di hadapan Allah, sungguhnya saya khuatir mendengar ungkapan dikau.” Nabi berkata, “yang mana satu?” Saya menjawab,” ungkapan, bahawa kaumku adalah kaum yang paling cepat menyusulmu. ” Nabi bersabda,” ya benar.” aku bertanya lagi,” bagaimana itu boleh terjadi?” Nabi bersabda lagi,” Mereka akan didatangi kematian sedangkan kaum lain amat dengki dengan mereka. ” Aku bertanya lagi,” bagaimana keadaan manusia ketika itu?? Nabi menjawab: “mereka seperti serangga (Daba), yang kuat memakan yang lemah.”

Berkata abu abdul Rahman, ada orang menafsirkan, seperti serangga yang belum tumbuh sayap.”

(HR Ahmad, disahihkan al-Albani, silsilah al-sahihah, no 1953)

 

Syarah

Ia mengenai teori Darwin, “survival of the fittest” yang masyhur.

Darwin mengeluarkan teori alamiah, yang lemah akan dimakan atau didominasi oleh yang kuat, laksana anak serangga yang belum tumbuh bulu, dimakan oleh haiwan pemangsa yang lain. Ini sudah berlaku, di mana kuasa Barat sebagai kaum Imperealis akhir zaman. Mendominasi dunia ketiga dan menjadikan kaum yang lemah mangsa. Sedangkan Islam ketika menguasai dunia, mereka menjadi Polis Dunia yang sebenar, menjaga dunia dan menghalang kuasa-kuasa jahat dan rakus dari menzalimi negara-negara yang lemah.

Hari ni didepan kita, bagaimana kuasa-kuasa superpower mendominasi negara-negara miskin. Memanipulasi ekonomi dunia dan menjadi Polis Dunia yang berat sebelah.

Komen dan Soalan