Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita: Nota ke 67 (Umum)

Fiqh Wanita: Nota ke 67 (Umum)

101
0

 

#NourelChinta

S & J Fiqh Wanita UiTO

 

Soalan 1

Pada situasi bila, kita perlu untuk mengucapkan “amen”. Pada penghujung fatihah dalam solat sahaja kah atau pada setiap kali doa kah ?

Jawapan 1

ucapan ta’min
ta’min=mengaminkan
ada tiga tempat utk ta’min:
1. ta’min setelah imam membaca al-Fatihah dlm solat,j
2. ta’min ketika membaca al-Fatihah di luar solat
3. ketika doa dan qunut bersama imam
a. doa qunut subuh dlm mazhab syafi’iy dan maliki
b. doa khatib jumaat
c. doa solat istisqa’
Ref: syaikh bakar abu zayd, KSA, Tashhih ad-Du’aa

 

 

Soalan 2

Mohon pencerahan tentang style rambut qaza’ yang menjadi viral di media sosial yang dikatakan dilarang oleh Nabi SAW.

Jawapan 2 Thtl

fesyen qaza’ tu makruh. asalnya nabi tegur budak..
ل ابن حجر في الفتح 10/365 قال النووي : الأصح أن القزع ما فسره به نافع وهو حلق بعض رأس الصبي مطلقا ، ومنهم من قال :هو حلق مواضع متفرقة منه . والصحيح الأول ، لأن تفسير الراوي غير مخالف للظاهر فوجب العمل به ، قلت : إلا أن تخصيصه بالصبي ليس قيدا

Ibnu Hajar al-Asqolani berkata dalam kitabnya Fathul Bari 10/365: “An-Nawawi berkata: Yang paling benar bahwa al-qoza’ adalah apa yang ditafsirkan oleh Nafi’, yaitu mencukur sebagian rambut anak kecil secara mutlak. Dan sebagian dari mereka ada yang berkata: mencukur pada bagian-bagian terpisah di kepala. Dan yang benar adalah yang pertama. Karena penafsiran perawi haditsnya tidak menyelisihi makna dhahir Hadits, maka wajib beramal dengannya. Aku (Ibnu Hajar) berkata: Bagaimanapun juga pengkhususannya (Qaza’) bagi anak kecil bukan sebagai pengikat.”

 

 

Soalan 3

Bagaimanakah kedudukan seseorang itu yg pd zahirnya solat, mengaku islam tetapi menuduh seseorang itu tidak melakukan kerja padahal org yg dituduh semasa ketiadaannya membuat pekerjaan tanpa pengetahuannya.. Lalu bagaimanakah dia yg pada asalnya suka menuduh dan mendustakan org tersebut.. Hingga mengundang rasa kecil hati pada si tertuduh tadi.

Jawapan 3 Thtl

kedudukan pesolat tapi menzalimi org lain
Jawab: solat yang sempurna atau sifat solat Nabi mmg akan mencegah dr mungkar. Maka jika dia masih melakukan kemungkaran, maka solatnya adalah solat biasa sahaja.
Ini maksud ayat AQ:

إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ
“Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar.” (QS. Al ‘Ankabut: 45).
Kata ben Othaimin, kibar ulama’ KSA, solat yang sempurna, yg shahih akan mencegah dr mungkar. (syarah Riadhus soilihin, jld 5)

 

 

Soalan 4

Mohon pencerahan dari sheikh kalau kita nak sedekahkan al fatihah kepada aruah. Memang kita perlu nyatakan nama si aruah bin or bintikan kpd ibunya ye. Kalo tak pahala fatehah tu tk sampai? Spt sms baca talqin tu.

Jawapan 4 Thtl

Isu sedekah al-Fatihah kpd mayyit/arwah
Ia tidak sampai menurut pendapat Imam syafi’iy. dalilnya:
”Dan tidaklah seseorang itu memperoleh balasan kecuali dari yang ia usahakan” (AQS. An-Najm : 39)
AQ kena baca masa dia hidup, dia kena baca sendiri. manakala bacaan org lain hanya utk dirinya sahaja. Budaya membaca fatihah kpd arwah adalah bid’ah, tiada para salaf melakukan demikian.

 

 

Soalan 5

Sahihkah mengenai anjuran membaca surah al-insyirah selepas solat syeikh?
Antara kelebihannya
– dipermudahkan urusan
– dipermudahkan rezeki
– rajin mengerjakan ibadah
– hilang dukacita

Jawapan 5 Thtl

Fadilat surah al-Insyirah
semuanya tidak sahih. org yg mengatakan ada, hendaklah menyatakan sumbernya. dalam tafsir utama sunni, Tafsir Ibn katsier tidak ditemui pelbagai spt beragam spt itu. surah2 AQ bukan magik, baca dan dapat kun fayakun. tak ada magik show dari AQ.

 

 

Soalan 6

Boleh nyatakan disini contoh bagi negara ahli kitab?

Jawapan 6 Thtl

contoh negara ahli kitab
Ahlil kitab ialah:

وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ
“Dan katakanlah kepada orang-orang yang telah diberi Al Kitab.” (AQS. Ali Imron: 20)
kata syaikhul Islam IT, ia ditujukan kpd semua penganut yahudi dan kristian baik di zaman Nabi atau sekarang. Ini kerana penganut yahudi dan nasrani telahpun merubah dan menasakhkan ajaran agama asal yahudi dan kristian pada zaman Nabi sudah berlaku demikian.
Maka semua negara yang dominannya ajaran kristian dan yahudi adalah ahlil kitab.
Negara yahudi ialah Negara Israel di Palestina sekarang dgn penduduk 14 juta org. Manakala negara kristian ialah negara2 EC, USA, Canada dan latin amerika, di negara asean ialah filipina.

 

 

Soalan 7

Apakah definasi sebenar selawat?
Ada orang tulis, “selawat adalah doa”, “itu bukan selawat, itu doa”.

Jawapan 7 Thtl

Seputar selawat
selawat bukan doa, bahkan lebih kpd LOVE
ayat dalil:
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” AQS 33:56
Shalawat punya banyak makna, di antaranya: kemuliaan, kesejahteraan dan lain-lain.

1. Shalawat Allah kepada nabi berarti Allah memberikan curahan rahmat-Nya.

2. Shalawat malaikat kepada nabi berarti permohonan rahmat Allah kepadanya.

3. Shalawat orang-orang mukmin kepada nabi adalah sebagai perwujudan rasa kecintaan kepada beliau, dan sebagai petunjuk cara yang terbaik dalam mensyukuri dan memelihara hubungan kita dengan nabi. (sedangkan untuk memelihara hubungan baik antar sesama manusia yaitu dengan saling menebarkan salam) Fathul Bari Jld 11, bab shalawat

 

 

Soalan 8

Kalau seorang perempuan yang banyak anak rambut kemudian dia telah melakukan waxing(kaedah mencabut) kemudian ia memakai tudung melebihi garis anak rambutnya sebelum ini (sebab anak rambut telah tiada) boleh ke?

Jawapan 8 Thtl

Waxing anak rambut
Batasan wajah perempuan:
“Dan wajah itu apa yang ada diantara tempat tumbuh rambut kepala hingga ke dagu dan hujung kedua-dua rahang, secara panjang. Lebarnya pula dari telinga hingga ke telinga satu lagi.” tafsir Ibn Katsier
Maka jika waxing, auratnya masih kekal, kerana tempat tumbuh rambut

 

 

Soalan 9

Iblis bersumpah akan menyesatkan umat manusia sampai hari kiamat.
Adakah semasa nazak pun iblis berusaha menyesatkan?
Mohon dalil syeikh.

Jawapan 9 Thtl

Cubaan Iblis ketika nazak
Ya, dalilnya:
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَحْضُرُ أَحَدَكُمْ عِنْدَ كُلِّ شَيْءٍ مِنْ شَأْنِهِ
“Sesungguhnya setan mendatangi kalian dalam setiap urusan kalian. HR Muslim 2033 dr Jabir
tazkirah Qurthubi dari Imam Ahmad:
إن الشيطان قائم بحذائي عاض على أنامله يقول: يا أحمد فتني وأنا أقول لا بعد لا بعد
“Sesungguhnya syaitan berdiri di sampingku sambil menggigit jarinya, dia mengatakan, ‘Wahai Ahmad, aku kehilangan dirimu (tidak sanggup menyesatkanmu). Aku katakan: “Tidak, menjauhlah…. Tidak, menjauhlah….” (Tadzkirah Al-Qurthubi, Hal. 186)

 

 

Soalan 10

Apakah boleh bagi seorang muslim tidak melakukan solat sunat seumur hidupnya?

Jawapan 10 Thtl

Tidak solat sunat seumur hidup
sebab utama:

« إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ النَّاسُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ أَعْمَالِهِمُ الصَّلاَةُ قَالَ يَقُولُ رَبُّنَا جَلَّ وَعَزَّ لِمَلاَئِكَتِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ انْظُرُوا فِى صَلاَةِ عَبْدِى أَتَمَّهَا أَمْ نَقَصَهَا فَإِنْ كَانَتْ تَامَّةً كُتِبَتْ لَهُ تَامَّةً وَإِنْ كَانَ انْتَقَصَ مِنْهَا شَيْئًا قَالَ انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِى مِنْ تَطَوُّعٍ فَإِنْ كَانَ لَهُ تَطَوُّعٌ قَالَ أَتِمُّوا لِعَبْدِى فَرِيضَتَهُ مِنْ تَطَوُّعِهِ ثُمَّ تُؤْخَذُ الأَعْمَالُ عَلَى ذَاكُمْ ».
“Sesungguhnya amalan yang pertama kali dihisab pada manusia di hari kiamat nanti adalah salat. Allah AWJ berkata kepada malaikat-Nya dan Dia-lah yang lebih tahu, “Lihatlah pada shalat hamba-Ku. Apakah salatnya sempurna ataukah tidak? Jika salatnya sempurna, maka akan dicatat baginya pahala yang sempurna. Namun jika dalam salatnya ada sedikit kekurangan, maka Allah berfirman: Lihatlah, apakah hamba-Ku memiliki amalan sunnah. Jika hamba-Ku memiliki amalan sunnah, Allah berfirman: sempurnakanlah kekurangan yang ada pada amalan wajib dengan amalan sunnahnya.” Kemudian amalan lainnya akan diperlakukan seperti ini.” (HR. Abu Daud no. 864, Ibnu Majah no. 1426 dan Ahmad 2: 425. al-Albani: sahih)

 

 

Soalan 11

Boleh sebutkan hak seorang isteri terhadap suaminya selain mentaati sisuami?

Jawapan 11 Thtl

Hak suami atas isteri

  1. hak leadership/kepimpinan suami:
    Hendaknya istri menyadari clan menerima dengan ikhlas bahwa kaum laki-Iaki adalah pemimpin kaum wanita. (An-Nisa’: 34); hak (kedudukan) suami setingkat lebih tinggi daripada istri. (Al-Baqarah: 228)
  2. hak ketaatan:
    Istri wajib mentaati suaminya selama bukan kemaksiatan. (An-Nisa’: 39)
    Diantara kewajiban istri terhadap suaminya, ialah:

Menyerahkan dirinya,
Mentaati suami,
Tidak keluar rumah, kecuali dengan ijinnya,
Tinggal di tempat kediaman yang disediakan suami
Menggauli suami dengan baik.

* Isteri hendaknya selalu memenuhi hajat biologis suaminya, walaupun sedang dalam kesibukan. (Nasa’ i, Muttafaqun Alaih) Apabila seorang suami mengajak istrinya ke tempat tidur untuk menggaulinya, lalu sang istri menolaknya, maka penduduk langit akan melaknatnya sehingga suami meridhainya. (HR Muslim)
* Istri hendaknya mendahulukan hak suami atas orang tuanya. Allah swt. mengampuni dosa-dosa seorang Istri yang mendahulukan hak suaminya daripada hak orang tuanya. (Tirmidzi)
Yang sangat penting bagi istri adalah ridha suami. Istri yang meninggal dunia dalam keridhaan suaminya akan masuk surga. (Ibnu Majah, TIrmidzi)
* Kepentingan istri mentaati suaminya, telah disabdakan oleh Nabi saw.: “Seandainya dibolehkan sujud sesama manusia, maka aku akan perintahkan istri bersujud kepada suaminya. .. (Timidzi)
* Istri wajib menjaga harta suaminya dengan sebaik-baiknya. (Thabrani)
* Istri hendaknya senantiasa membuat dirinya selalu menarik di hadapan suami(Thabrani)
* Istri wajib menjaga kehormatan suaminya baik di hadapannya atau di belakangnya (saat suami tidak di rumah). (An-Nisa’: 34

 

 

Soalan 12

Sahihkah hadith dibawah ini?

وَقَالَ: وَإِنَّهُ لَيَسْمَعُ خَفْقَ نِعَالِهِمْ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ، حِينَ يُقَالُ لَهُ: يَا هَذَا،
مَنْ رَبُّكَ ؟ وَمَا دِينُكَ ؟ وَمَنْ نَبِيُّكَ ؟ قَالَ هَنَّادٌ: قَالَ: وَيَأْتِيهِ مَلَكَانِ، فَيُجْلِسَانِهِ، فَيَقُولَانِ لَهُ: مَنْ رَبُّكَ ؟ فَيَقُولُ: رَبِّيَ اللَّهُ، فَيَقُولَانِ لَهُ: مَا دِينُكَ؟ فَيَقُولُ: دِينِيَ الْإِسْلَامُ، فَيَقُولَانِ لَهُ: مَا هَذَا الرَّجُلُ الَّذِي بُعِثَ فِيكُمْ؟ قَالَ: فَيَقُولُ: هُوَ رَسُولُ اللَّهِ، فَيَقُولَانِ: وَمَا يُدْرِيكَ؟ فَيَقُولُ: قَرَأْتُ كِتَابَ اللَّهِ، فَآمَنْتُ بِهِ، وَصَدَّقْتُ)
[Abi Dawud 4753]

Dan dia berkata: «Dan sesungguhnya dia benar-benar mendengar hentakan kasut-kasut mereka apabila mereka berpaling membelakangkan, apabila dikatakan kepadanya: Wahai ini, siapa Tuan kamu? Dan apa agama kamu? Dan siapa Nabi kamu?». Berkata Hannad: Dia berkata: «Dan mendatanginya dua mala’ikat, maka mereka berdua mendudukkannya, dan mereka berdua berkata kepadanya: Siapa Tuan kamu? Maka dia berkata: Tuan saya Allah. Maka mereka berdua berkata kepadanya: Apa agama kamu? Maka dia berkata: Agama saya Islam. Maka mereka berdua berkata kepadanya: Apakah lelaki ini yang dibangkitkan pada antum?». Dia berkata: «Maka dia berkata: Dia ialah Rasulu Llah. Maka mereka berdua berkata: Dan apa yang kamu tahu? Maka dia berkata: Saya telah membaca Kitaba Llah dan saya beriman dengannya dan saya membenarkan».

Jawapan 12 Thtl

Tashih hadiths
(Hadits Riwayat Abu Daud nomor 4127, dan Ahmad, dishahihkan oleh Al-Albani, hadits nomor 1676 dalam Shahihul Jami’).

 

 

Soalan 13

Perlu kah Kita memenuhi semua jemputan kahwin?? Kadang kadang tiap tiap hujung minggu, dan banyak Kali juga dua atau tiga jemputan dalam sehari.jika wajib, mesti kah Kita bawa hadiah? Adakah ini sunat?
Kadang kadang kita keberatan nak hadir sebab tak cukup Wang nak stretch.

Jawapan 13 Thtl

Jemputan wajib.
Hadiah utk eratkan hubungan sunat, kasi wang pun ok..
Tak kasi pun ok.
Sunat beri hadiah dan bantu mereka yg membuat walimah kerana kos tinggi dan barangan kena gst.

 

 

Soalan 14

a) Boleh tak jika tuan rumah yang membuat walimah menetapkan syarat di kad undangan contoh
Muslimah yang hadir perlu berpakaian lengkap dan menutup aurat dengan sempurna kecuali non-muslim.
Ini utk menjadikan majlis walimah lebih diberkati.

Jawapan Thtl

Walimah syariah compliance
Tuan rumah berhak membuat peraturan bahawa majlis walimahnya adalah zon menutup aurat sepenuhnya. cuma macam mana nak enforce atau kuatkuasakan peraturan tsb. Bagaimana dgn perempuan free hair yg datang, apakah mereka akan diusir dari majlis tsb?

b) Di kad undangan walimah ,
Kita boleh tulis = Kehadiran dengan menutup aurat dengan sempurna adalah di WAJIB KAN bagi MUSLIMAH dan menyampaikan pesanan mesej ni pada ahli kluarga untuk hebahan sebelum majlis walimah.
rasa memang patut dipratikkan sekarang.
Bolehkan syeikh?

Jawapan Thtl

Boleh saja, sbb majlis itu adalah majlis anda.

Komen dan Soalan