Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 43 (Umum)

Fiqh Wanita 43 (Umum)

231
0

#ElRose

S&J Fiqh Wanita
————————–

Soalan 1

Seorang lelaki yang berkahwin lain dengan menceraikan isteri yang tidak lagi dicintai disebabkan beberapa faktor. Adakah lelaki itu berdosa dan bagaimana dengan isteri baru yang setuju dengan perancangan lelaki itu menceraikan isterinya.

Adakah keduanya berdosa dan tergolong dalam golongan orang yang telah menganiayai orang lain. Dan bagaimana jika keduanya telah bertaubat dan menyesal atas perbuatan mereka tetapi bekas isteri masih tidak mahu memaafkan keduanya. Bagaimana kedudukan dosa kedua mereka ini?

Jawapan 1 Thtl

Isu habis manis sepah dibuang
pertama: kawin ni sebuah perjanjian atau bai’ah yg kuat, dalilnya

وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا

“Bagaimana kamu akan mengambilnya kembali, Padahal sebagian kamu telah bergaul (bercampur) dengan yang lain sebagai suami-isteri. dan mereka (isteri-isterimu) telah mengambil dari kamu Perjanjian yang kuat. (AQT An-Nisaa :21)

Maka sudah tentu berdosa, jika lelaki hanya berkahwin utk sementara sahaja, menikmati kemudaan dna kejelitaan isteri, kemudian ia akan menceraikannya dan mencari perempuan lain.

kedua: hargai isteri pertama, dalilnya

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا

“Dan bergaullah dengan mereka secara patut. kemudian bila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) karena mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, Padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak. (AQ An-Nisaa : 19)

itulah pandangan AQ ttg sikap lelaki spt itu.

 


 

Soalan 2

Apa hukumnya apbila seorang suami memberitahu pada isterinya bahawa dia ‘tidak ada nafsu lagi pada isterinya’ dihadapan isterinya…

Jawapan 2 Thtl

Isu suami tawar hati kpd isteri
jawapannya sama dgn S1, cuma nasihat Nabi saw

لاَ يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إِنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ

“Janganlah seorang mukmin (suami) membenci seorang wanita mukminah (istrinya), jika ia membenci sebuah perangai dari istrinya maka hendaknya ia ridho dengan perangai yang lain dari istrinya” (HR Muslim no 1469)

 


 

Soalan 3

Hukum berjimak dengan isteri tetapi membayangkan sedang melakukan persetubuhan dengan perempuan lain?

Jawapan 3 Thtl

Jimak tapi khayalkan orang lain. Hukumnya haram dan berdosa, dalil:

إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا، أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا العَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ المَنْطِقُ، والقلب تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ كُلَّهُ وَيُكَذِّبُهُ

“Sesungguhnya Allah menetapkan jatah zina untuk setiap manusia. Dia akan mendapatkannya dan tidak bisa dihindari: Zina mata dengan melihat, zina lisan dengan ucapan, zina hati dengan membayangkan dan gejolak syahwat, sedangkan kemaluan membenarkan semua itu atau mendustakannya.” (HR. Bukhari dan Muslim dr Abu Hurairah)

Maka ia jatuh dalam kategori, Zina Hati. kata Ibn Haj.

Ibnul Hajj al Maliki (w. 737 H) mengatakan,

من هذه الخصلة القبيحة التي عمت بها البلوى في الغالب، وهي أن الرجل إذا رأى امرأة أعجبته، وأتى أهله جعل بين عينيه تلك المرأة التي رآها، وهذا نوع من الزنا

”Termasuk perbuatan tercela yang merebak di masyarakat pada umumnya adalah seorang lelaki melihat seorang wanita yang menarik hatinya, kemudian lelaki itu mendatangi istrinya (jima’), dia membayangkan wanita yang tadi dilihatnya berada di hadapannya maka ini termasuk zina (yakni zina hati). (al-Madkhal Ibnul Haj, 2/195)

 


 

Soalan 4

Hasil penzinaan dengan teman lelaki dapat anak sulung lelaki tetapi suami tidak tahu yang baby itu bukan darah daging dia, bolehkah si anak mendapat harta sibapa jika ,sibapa meninggal?

Jawapan 4 Thtl

Anak tidak sah taraf. jika suami tidak tahu, dia tidak menafikan nasab anak tsb dan mmg anak itu dibinkan kepadanya dalam MyKad, maka itu anaknya secara legal. Maka si anak boleh mewarisi harta pesaka kelak. cuma pihak yang merahsiakan hal ini berdosa besar la, yakni isteri dan familynya.

 


 

Soalan 5

Kalau hasan gharib ialah hampir dengan dhoif yang ringan dan boleh beramal tak?

Jawapan 5 Thtl

hasan ghareeb. Ia istilah Imam abu Isa at-Termidzi. ia bermaksud hadith dhaif tapi salaf beramal dengannya dalam fadilat amal.

 


Soalan 6

a)Berapakah umur kanak-kanak lelaki yang sesuai untuk berkhatan?
b)Adakah dengan berkhatan awal, kanak-kanak lelaki terbabit akan timbul keinginan seks yang cepat nanti?

Jawapan 6 Thtl

Usia khitan bayi lelaki. Khilaf kerana tidak ada dalil yg sarih, kata al-Hafidz rh

وَاخْتُلِفَ فِي الْوَقْتِ الَّذِي يُشْرَعُ فِيهِ الْخِتَانُ قَالَ الْمَاوَرْدِيُّ لَهُ وَقْتَانِ وَقْتُ وُجُوبٍ وَوَقْتُ اسْتِحْبَابٍ فَوَقْتُ الْوُجُوبِ الْبُلُوغُ وَوَقْتُ الِاسْتِحْبَابِ قَبْلَهُ

“Diperselisihkan waktu disyariatkannya khitan. Al-Mawardi berkata, “Khitan itu mempunyai dua waktu, Waktu wajib dan waktu mustahab (sunnah). Waktu wajib adalah ketika usia baligh, sedangkan waktu mustahab adalah sebelum baligh” (al-Fath jld 10)

syarah: Oleh kerana hari ni hospital sudah ada kepakaran melakukan pada saat lahir, maka lebih dilakukan segera pada ketika lahir (Fatwa saudi, syaikh Abdullah al-Jibreen)

 


Soalan 7

Hukum wanita bermusafir bagi tujuan menuntut ilmu haruskan? Boleh tak dia jamak solat, jika dia bermusafir tanpa suami ?

Jawapan 7 Thtl

a) wanita musafir tanpa mahram. jawabnya boleh, kata Dr Qardhawi, syarat utama ialah aman dan ada pihak berwajib yg memantau.

cth: pelajar Malaysia di Cairo, Jordan, USA dan UK, mereka dikawal selia oleh Jabatan penuntut Malaysia di kedutaan Malaysia.

Jika dlm negeri, sudah tentu boleh, jika mereka menggunakan pengangkutan awam spt kapal terbang atau keretapi/bas; atau memandu secara berjamaah

b) hukum solat jamak solat ketika musafir. Itu hukum yg sudah baku. Jika musafir, boleh menjamak dan mengqasar salat. dalil

وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا

“Artinya : Dan apabila kamu bepergian di muka bumi, maka tidaklah mengapa kamu mengqashar salatmu, jika kamu takut di serang orang-orang kafir”[AQ: An-Nisaa’/4: 101]

 


Soalan 8

Apa hukum muslim menghina atau mencerca muslim yang lain akibat kemiskinan atau dosa yang dia telah lakukan walaupun dia telah bertaubat? Boleh bagi dalil tak syeikh?

Jawapan 8 Thtl

Dalil jgn hina orang. Ini ayat AQ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik.” (AQ. Al Hujurat: 11)

 


Soalan 9

Apa yang dimaksud kan dengan hadith ” Dunia ini terlaknat dan segala isinya terlaknat , melainkan,orang yang berzikir, orang yang melakukan ketaatan padaNya, orang yang alim dan penuntut ilmu syarie” ( Hr Tirmidzi , Hr Ibnu Majah)

Jawapan 9

Terlaknatnya dunia

وجاء في سنن الترمذي. أبواب الزهد عن رسول الله صلى الله عليه وسلم.No 2424
– حدثنا محمد بن حاتم المؤدب أخبرنا علي بن ثابت أخبرنا عبد الرحمن بن ثابت بن ثوبان قال سمعت عطاء بن قرة قال سمعت عبد الله بن ضمرة قال سمعت أبا هريرة يقول:– سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: إن الدنيا ملعونةٌ ملعونٌ ما فيها إلا ذكر الله وما والاه وعالمٌ أو متعلمٌ) . هذا حديثٌ حسنٌ غريبٌ

Imam Abu Isa kata, ia hadith hasan ghareeb, maksudnya hadith dha’if.

 


Soalan 10

a)Benarkah perempuan pelacur zaman Nabi dulu berniqab dan berhias ?
b)Pakaian wanita sememangnya kena warna hitam dari atas sampai ke bawah ke?

Jawapan 10 Thtl

Pakaian pelacur dan warna pakaian wanita.

a) pakaian pelacur zaman Nabi. koreksi, pelacur zaman Nabi tak ada. Pelacur sifar di Madinah. yang betul ialah zaman jahiliyah, dalilnya:

وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى

”Hendaklah kalian (para wanita) tetap di rumah kalian dan janganlah kalian bertabarruj dan seperti tabarruj orang-orang Jahiliyah yang dahulu…” (AQ Al-Ahzab: 33)

Zaman sblm Islam, bukan sahaja pelacur, bahkan semua wanita berhias dan membuka aurat mereka.

b) Kaler hitam utk wanita. Tidak ada larangan dan suruhan mengenai warna pakaian, cuma wanita Islam tertakluk dgn larangan tabarruj. Manakala hitam menjadi tradisi zaman dulu, dalilnya:

عن أم سلمة قالت : لما نزلت يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ خرج نساء الأنصار كأن على رؤوسهن الغربان من الأكسية

Dari Ummu Salamah ra ia berkata : “Ketika turun ayat “Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka” (QS. Al-Ahzaab : 59), maka keluarlah wanita-wanita Anshar (dari rumah mereka) dimana seakan-akan di atas kepala mereka terdapat burung gagak dari pakaian (warna hitam) yang mereka kenakan” [HR. Abu Dawud no. 4101; sahih, albani].

Warna hitam itu cara terbaik utk menghapuskan tabarruj (berhias) dan ia menjadi tradisi di Timur tengah hingga kini, manakala wanita Malaysia dan Indonesia tidak demikian. ia bukanlah yg tercela, kerana ia kembali kpd hukum asal, tak ada larangan dalam warna, ia cuma tradisi salaf.

 


Soalan 11

Larangan cukur dan cabut kening dalam hadis. kalau gunting atau trim kita punya kening, dilarang jugak ke?

Jawapan 11 Thtl

Gunting/trim kening. Harus, kata syaikh Dr Ali al-Qurah Daghi, Fiqh Qadhaya al-Tibbiyah, boleh memperelok kening yg tebal dan serabut supaya kembali normal

 


Soalan 12

Apa aurat kita bila berhadapan dengan budak yang belum akil baligh tapi bukan islam?

Jawapan 12 Thtl

Aurat kpd budak. Dalil:

“atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan”. (an-Nur, ayat 31)

tafsir al-Munir Dr wahbah menyatakan, kanak2 bawah 10 tahun. namun katanya ia relatif dgn zaman dan exposure atau pendedahan kanak2 tsb kpd media. Maka jika dia sudah mengerti ttg aurat dan ada syahwah, maka hendaklah berjaga-jaga.

 


Soalan 13

apa hukumnya jika seseorang mengambil gambar muka jenazah yg sudah dikafankan?

Jawapan 13 Thtl

Fotoshoot mayit. tak ada hukum sebab fotografi adalah hukum yang baru. yakni camera belum ujud di zaman salafus soleh bahkan ia tercipta di abad kita. maka ia dikembalikan kpd hukum asal. harus.

isunya apakah tujuan pengambilan foto tsb? Niat org yg ambil foto tu akan menjadi hukum. apa tujuan dia ambil foto tsb?

 


Soalan 14

Hukum bersedekah kepada tempat atau sekolah yang bukan mesra sunnah?

Jawapan 14 Thtl

sedekah pada tempat/sekolah yg x mesra sunnah. panduan sasaran sedekah:

من ذا الذى يقرض الله قرضا حسنا فيضعفه له أضعافا كثيرة (سورة البقرة: 245)

Tafsirnya:” siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya.” AQ 2: 245

*Maka sasaran sedekah kenalah di tempat yang paling banyak pahala. Maka, jika ada dua sekolah, satu sekolah yang berasaskan sunnah, satu lagi sekolah tareqat, maka sudah tentu kena diutamakan sekolah sunnah. Mudah je sifirnya.

 


 

Soalan 15

Ibu saya akan menjalani operation mata..macam mana kaedah nak solat?

Jawapan 15 Thtl

fiqh solat orang yang menjalani operation mata

“Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu” (atTaghaabun: 16)

maksud ayat, kita lakukan apa yg terdaya dan possible. Jika tidak boleh berdiri, duduk, dan jika tidak boleh duduk sambil berbaring. Wuduk, jika mata berbalut, maka basuh muka yg tidak berbalut sahaja.

 


Soalan 16

Berdosa ke seseorang isteri kalau keluar dengan lelaki lain atas urusan kerja dengan izin suami dan terpaksa blik lewat malam kerana berbincang tentang kerja?

Jawapan 16 Thtl

Isteri kerja namun perlu berkhalwat dgn lelaki ajnabi. Lelaki dayuth ialah lelaki yg tidak merasa cemburu bila isterinya keluar dengan lelaki lain. itulah jawapannya.

 


Soalan 17

Anak saya lately kerap menangis, malam tadi saya terlihat bayangan hitam melintas di dapur rumah saya..tinggi.. ada gangguan ke?

Jawapan 17

bayangan hitam di dalam rumah. Jin ada di mana-mana, termasuk rumah manusia. Jin juga boleh menjelma dalam apa bentuk sekalipun. Cara utk menjauhi setan dari rumah:

Abu Hurairah ra, dari Rasulullah saw, beliau bersabda:

لاَ تَجْعَلُوْا بُيُوْتَكُمْ مَقَابِرَ، إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْفِرُ مِنَ الْبَيْتِ الَّذِي تُقْرَأُ فِيْهِ سُوْرَةُ الْبَقَرَةِ

“Janganlah kalian menjadikan rumah-rumah kalian sebagai kuburan. Sesungguhnya setan akan lari dari rumah yang di dalamnya dibacakan surah Al-Baqarah.” (HR. Muslim no. 1821)

rumah yg laksana kuburan itu yg mengundang setan, yakni tidak banyak aktiviti agama di dalamnya, banyak beri salam, kuliah agama, solat malam, solat sunat, zikir, baca AQ, jgn banyak sangat aktiviti hiburan dgn astro.

 


Soalan18

Apakah hukum orang islam menjual ular/buaya kepada non muslim yg mengusahakan restoren eksotik?

Jawapan 18 Thtl

Menjual haiwan eksotik. Hukum jualbeli buaya atau ular, dalil hadith:

وإن الله عز وجل إذا حرم أكل شيء حرم ثمنهُ. وصححه الأرناؤوط.

“Apabila Allah mengharamkan sesuatu,maka haram juga jual belinya. HR Ahmad, disahihkan oleh al-Arnaout.

Ini bergantung kpd pilihan anda, ini kerana dalam mazhab jumhur termasuk syafi’i, ular dan buaya adalah haram di makan kerana ia haiwan yg berbisa,, bertaring dan binatang buas (beast). manakala dalam mazhab malik, ianya tidak haram bergantung kpd uruf, manfaat dagingnya kpd manusia dan tidak dilarang oleh penguasa.

rumusan: jika anda menetapkan sesuatu itu haram di makan, maka ia haram jualbeli berdasarkan nas hadith di atas. Jika anda anggap ia harus, maka boleh.

 


Soalan 19  ‍‌‌‌‌

Adakah berdosa bagi seorang perempuan memberikan rambutnya untuk dibuat rambut palsu (beri bukan jual).
Masih jatuh tak dosa keatas pemberi/penderma rambut jika ada org memakai rambut palsu yang dibuat dari rambut penderma. Rambut yang kita sudah potong, perlukah ditanam atau boleh dibuang begitu sahaja? ( dulu saya diberitahu kena tanam, samalah dengan kuku yang kita potong).‌

Jawapan 19  Thtl

Derma rambut utk dijadikan wig. 

*Dalam Mausu’ah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah, 26:102, disebutkan, ‘Para ahli fikih ijmak mengenai tidak bolehnya memanfaatkan rambut manusia dengan menjual atau menggunakannya untuk suatu peruntukan tertentu, karena manusia adalah makhluk yang dimuliakan sebagaimana firman Allah,

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ

(Yang artinya), ‘Sungguh Kami telah memuliakan anak keturunan Adam.’ (Qs. Al-Isra:70)

 

Komen dan Soalan