Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 42 (Umum)

Fiqh Wanita 42 (Umum)

262
0

#ElRose

S&J Fiqh Wanita
—————————-

Soalan 1

Hari 1-7 keluar darah.Selepas itu 8-17 darah berhenti. Selepas itu 18 keluar darah..
Saya nak tanya, 8-17 itu waktu naqa’ kan? Kalau ikut hukum ada 2 pandangan. Ada yang kata boleh solat wktu naqa’ dan ada kata tak boleh. So lebih aula untuk orang umum nak pakai yang mana 1?

Jawapan 1 Thtl

period yang tidak konsisten

*pertama: kena dipastikan kenapa terjadi demikian, apakah disebabkan baru lepas bersalin, cysyt (segugut) atau pil perancang

*kedua: apakah konsisten seperti itu, yakni, dua kali period dalam satu bulan

*ketiga: sifat darah, apakah darah dua fasa itu semuanya darah haid yg dikenali wanita. Jika tak pasti darah apa, kena jumpa dgn doktor perempuan.

Hukum: mazhab syafi’iy, kena dihitung 15 hari, selebihnya adalah istihadhah.

mazhab hanbali saudi, period suci 8-17 hari hari naqa’, hari2 suci, maka kena solat. (mausu’ah fiqhiyah kuwaitiyah, jld 18.

 


Soalan 2

Apakah definisi bid’ah? Ada kekeliruan.

Jawapan 2 Thtl

Bid’ah. hafal definasi paling top, definasi imam al-Syatibi dlm al-I’tishom

عِبَارَةٌ عَنْ طَرِيْقَةٍ فِي الدِّيْنِ مُخْتَرَعَةٍ تُضَاهِي الشَّرْعِيَّةَ يُقْصَدُ بِالسُّلُوْكِ عَلَيْهَا المُبَالَغَةُ فِي التَّعَبُدِ للهِ سُبْحَانَهُ

Bid’ah=Suatu istilah untuk suatu jalan dalam agama yang dibuat-buat (tanpa ada dalil, pen) yang menyerupai syari’at (ajaran Islam), yang dimaksudkan ketika menempuhnya adalah untuk berlebih-lebihan dalam beribadah kepada Allah Ta’ala.

bahasa mudah: Inovasi dalam akidah dan ibadat yang belum pernah ujud kerana anggap agama belum sempurna atau Nabi cuai dalam menyampaikan risalah agama.

cth inovasi dalam akidah: ahli bayt adalah maksum. cth inovasi dalam ibadat: tawaf di kubur wali X.

 


Soalan 3

Apakah hukum bagi seorang isteri yang meminta cerai tanpa ada sebab yang musabah ?

Jawapan 3 Thtl

Tuntut cerai tanpa alasan. Manusia yang pelik, cth lain, mohon resign dari kerja tanpa sebab. Oleh perkahwinan adalah ikatan yg kuat dan besar, melibatkan kos yang tinggi, maka mana-mana wanita yg bermudah dalam membubarkannya adalah mendapat ancaman, dalil: Dari Tsauban, bahawa Rasulullah saw bersabda,

أَيُّمَا امْرَأَةٍ سَأَلَتْ زَوْجَهَا طَلاَقًا فِى غَيْرِ مَا بَأْسٍ فَحَرَامٌ عَلَيْهَا رَائِحَةُ الْجَنَّةِ (وصححه شيخنا الإمام الالباني في ” إرواء الغليل)

“Wanita mana pun yang meminta talak (cerai) tanpa ada alasan yang jelas, maka haram baginya mencium bau surga.” (HR. Abu Daud no. 2226, Tirmidzi no. 1187 dan Ibnu Majah no. 2055.

Imam Abu Isa At Tirmidzi mengatakan bahwa hadits ini hasan. indikasi dhaif, tapi albani kata sahih.

 


Soalan 4

Bagaimana pula dengan suami yang mendatangi isteri ketika haid dan memaksa isteri menurut kemahuannya ?

Jawapan 4 Thtl

Suami mendatangi isteri semasa haid. Seks semasa haid adalah perbuatan yg haram menurut AQ, sunnah dan ijmak, dalilnya jelas, AQ2:222

Jika terlanjur juga, maka suami hendaklah melakukan kaffarah 1 dinar. (* 1 dinar=4.25 g emas tulin ikut harga semasa; 4.25 g X RM170=RM700)

Isteri boleh melakukan banyak kreativiti utk menyalurkan seksual suami ketika haid, asalkan bukan jimak sahaja.

 


Soalan 5

Berkenaan haid saya..saya memakai implan sudah 1tahun lebih.tahun depan bulan 8 baru buka. Bulan 10 saya datang haid 22hb okt, memang akan datang 14 hari kemudian datang balik 10hb nov sampai sekarang. Adakah selepas 5hari tu dikira haid atau istihadah. Gap masa antara 5hb nov sehingga 9hb nov dalam 5 hari saja.

Jawapan 5 Thtl

Haid tidak teratur kerana Implan. ada dua cara:

cara syafi’iy: hitung 15 hari, selebihnya adalah istihadhah

cara hanbali: gap itu adalah suci dan kena mandi dan ibadat spt biasa, jika darah yg keluar kali kedua ada ciri darah haid

(mausu’ah fiqhiyah al-kuwaitiah, jld 18) WA

 


Soalan 6

Adakah surah khusus yang perlu dibaca selepas selesai solat fardhu ?

Jawapan 6 Thtl

Surah khusus slps solat ada, tiga Qul (ikhlas, falaq dan annas) dan ayat kursiy. ref: Hisnul Muslim, lihat bab zikir selepas solat.

 


Soalan 7

Saya gugur hari tu dan ni hari ke 14. Darah stop 4 hari lepas tapi hari ini dia keluar balik. Nak kira macamana ? Istihadah ke darah gugur lagi?

Jawapan 7 Thtl

Gugur dan status darah.

Fatwa saudi arabia: Jika janin belum berbentuk manusia, darah itu dihukumkan darah istihadah, kena solat spt biasa. jika janin sudah menjadi prototype manusia, maka dihukumkan darah nifas. Fatwa Al-Lajnah Ad-Daimah (21/437)

 


Soalan 8

Kewajipan mengatakan lelaki wajib melakukan solat berjemaah di masjid, adakah pada semua solat fardhu?, rukhsah bagaimana pula seorang lelaki boleh solat berjemaah di rumah bersama keluarga, dari sudut jarak rumah ke masjid, jarak bagaimana yang ditetapkan ia rukhsah untuk lelaki ke masjid?

Jawapan 8 Thtl

Jarak mesjid dengan rumah. Pahala solat berjamaah 27X, maksudnya sunat muakkad, jarak tidak ada masalah sekarang, ada moto dan kereta.

 


Soalan 9

Bagaimana jika seorang suami tidak memberi nafkah batin kepada isteri sedangkan isteri bersedia untuk bila2 masa & adakah berdosa jika si isteri melakukan onani tanpa pengetahuan suami?

Jawapan 9 Thtl

1) hukum suami tidak mengadakan hubungan seksual dgn isterinya. Ibnu Hajar al-Asqalany dalam Fathul Bari (Maktabah Salafiyah, Jld IX: 299) :

واختلف العلماء فيمن كف عن جماع زوجته فقال مالك إن كان بغير ضرورة ألزم به أو يفرق بينهما ونحوه عن أحمد والمشهور عند الشافعية أنه لا يجب عليه وقيل يجب مرة وعن بعض السلف في كل أربع ليلة وعن بعضهم في كل طهر مرة

“Ulama berkhilaf tentang suami yang menahan diri dari menyetubuhi isterinya, Imam Malik mengatakan wajib jika tidak dalam keadaan mudharat atau diceraikan saja keduanya. Ini juga pendapat Imam Ahmad. Pendapat yang masyhur dari Syafi’iyah tidak wajib, tetapi ada qaul yang mengatakan wajib. Pendapat sebagian ulama salaf, pada setiap empat malam wajib minimal sekali. Sebagian salaf lain, wajib minimal sekali pada setiap kali suci.”
Pendapat yg kuat, wajib, dan berdosa, boleh mengadu kpd hakim.

2) isteri melakukan onani. Hukum Onani menurut Prof Qardhawi ada dua: 

satu: haram, dalilnya AQ 23:5-7

dua: harus menurut Ibn Abbas, Imam Ahmad, dan Ibn Hazm, dan satu pendapat Hanafi berdasarkan Kaedah: Kemudharatan itu membolehkan perkara yang dilarang (الضرورة تبيح المحظورات).,manakala Ibn hazm berkata, tiada nas yg melarangnya.

 


Soalan 10

Saya ada tgk viral dkt fb pasal suami bergurau dgn rakan nya yang dia ceraikan isterinya dgn talak 3. Dan dia balik rumah dia cerita pada isterinya tentang gurauan nya . Benarkah talak tu sah sheikh ?

Jawapan 10 Thtl

Jatuh talak dgn gurauan. dalilnya:

ثَلاَثٌ جِدُّهُنَّ جِدٌّ وَهَزْلُهُنَّ جِدٌّ النِّكَاحُ وَالطَّلاَقُ وَالرَّجْعَةُ

“Tiga perkara yang serius dan bercandanya sama-sama dianggap serius: (1) nikah, (2) talak, dan (3) rujuk” HR Abu Daud, hasan

 


Soalan 11

Sering kita dengar anak yang lahir luar nikah akan d bin kan kepada abdullah. Adakah perkara tersebut wajib atau sekadar peraturan kita dalam malaysia?

Jawapan 11 Thtl

Kes membinkan anak luar nikah kpd Abdullah. Itu peraturan nasab di Malaysia sahaja. hukum asal, ialah dinasabkan kpd ibu. Cth: Jesus son of Mary atau Isa bin Maryam.

 


Soalan 12

Apa hukumnya jika kita meraikan perayaan agama lain seperti memakai pakaian mereka (punjabi/cheongsam)?

Jawapan 12 Thtl

Meraikan perayaan agama lain. Meraikan itu yang tidak boleh, sebab meraikan roh surah al-Kaafirun, “bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami”, bagi kamu perayaan kamu, bagi kami perayaan kami, dan mafhum hadith setiap kaum ada Eid mereka masing-masing.

Isu wish atau ucap selamat pun dah khilaf yg besar di kalangan ulamak, maka apatah lagi hukum merayakan perayaan orang lain

 


Soalan 13

Kawan saya ditawarkan kerja customer service Aeon Credit. Orang tu ckp kalau customer yang dia call bayar so dia akan dapat komisyen , sebulan boleh lebih rm500 . Haram tak tak duit itu ? Sebab tak silap aeon punya interest tinggi kan ?

Jawapan 13 Thtl

kerja di Aeon Credit. Ia sama dengan kerja di bank konvensional. kalau tak ada kerja atau menganggur, boleh kerja sehingga dapat kerja yg benar2 halal. bank negara masih riba, KWSP masih riba, maka hukum pekerja Islam yg kerja BNM dan KWSP sama juga statusnya.

 


Soalan 14

a)Benarkah pendapat yang mengatakan seorang wanita yang bermusafir tanpa ditemani mahram, maka musafir itu dikira musafir haram.
b)Oleh sebab perjalanan itu dikatakan musafir haram, maka wanita tersebut jugak tidak boleh melakukan solat jamak, atas sebab perjalanan itu adalah musafir haram. Betulkah?

Jawapan 14 Thtl

a) bermusafir tanpa mahram. Kata Dr Qardhawi dalam kayfa nata’amalu ma’a sunnah (Cara nas berinteraksi dgn sunnah). Mmg terdapat hadth2 sahih melarang wanita musafir atau travel tanpa mahram. Larangan tsb kerana sebab “security” atau keselamatan.

Jika masalah keselamatan dapat diatasi, maka hilanglah larangan tsb. Cthya dia travel menggunakan pesawat air asia, mas, firefly. Ia cuma naik dari point A ke B dgn pesawat. ianya 100% selamat dan belum ada org perempuan yg dicolek semasa terbang atau naik keretapi letrik dari KL central ke Ipoh. Maka tidak mutlak hukumnya haram.

Yang kata haram ialah fatwa2 saudi arabia kerana keadaan keselamatan di saudi yg tidak selamat. siapa yg pernah ke arab saudi, mmg akan tahu akan tahap keselamatan di jalanan di sana.

b) status solat safar jika perjalanan tsb haram. Katakan anda menggunapakai fatwa arab saudi, hukum wanita bermusafir adalah haram secara mutlak, maka apakah hukum solat musafir?

Jawabnya: solat musafir disyariatkan utk org musafir, jika musafir itu haram, maka haramlah mengambil buahnya. itu kaedahnya. Ini ketetapan jumhur fuqaha’ termasuk mazhab syafi’iy, jika sudah diketahui perjalanan itu maksiat, maka tidak boleh menjamak solat.

 


Soalan 15

Benarkah haram hukumnya melakukan solat sunat selagi tidak habis qadha solat yang sengaja ditinggalkan? Jika seseorang itu sudah bertaubat tetapi hutang solat yg bertahun ditinggalkan masih tidak habis di buat , betulkah?

Jawapan 15 Thtl

Solat sunat haram dilakukan. Solat sunat tak ada haram, sapa kata haram kena bawa dalil.

*sesiapa yg tak solat semasa muda dan kemudian insaf ada dua pendapat:

4 mazhab kata kena qadha + taubat.

*Imam muhaqiqin, Ibn Hazm zahiri dan Imam Ibn Taymiyah kata tak boleh qadha sebab solat tak ada qadha jika tinggalkan dgn sengaja, kena taubat + solat sunat + sedekah

*Jika anda pegang 4 mazhab, maka qadha setiap selepas solat fardhu dan teruskan solat sunat spt biasa.

 


Soalan 16

Sekarang viral isu pelembut pakaian downy mengandungi lemak haiwan selain babi yg telah melalui proses istihalah. Adakah perlu di buang jika dah beli produk2 seumpama ini?

Jawapan 16 Thtl

Isu Downy. pertama kena ada khabar yg sahih, jgn bertindak atas heresay atau khabar angin, balik kpd AQ 49:06

kedua: jika ada lemak babi, ia telah melalui proses Istihalah, yakni dzat telah berubah kerana banyaknya ingredients (bahan2 lain) dan proses kimianya panjang

ketiga: ia bukan bahan utama, atau main ingredients.

 

Komen dan Soalan