Utama Bilik (21) Aqidah Salaf Tauhid Rububiyah

Tauhid Rububiyah

115
0
Iklan

Pertama: Tauhid Rububiyah.
Iaitu, mentauhid Allah SWT dalam hal perbuatan-perbuatan Nya, mengimani bahawa Pencipta, Pemberi rezki, Pengatur urusan hambaNya, Pengubah urusan-urusan hamba baik di dunia mahupun di Akhirat.

Dia adalah zat yang tiada sekutu bagiNya.

اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

Allah menciptakan segala sesuatu dan Dia memelihara segala sesuatu.

Surah Az-Zumar (39:62)

إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۖ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ ۖ مَا مِنْ شَفِيعٍ إِلَّا مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas ´Arsy untuk mengatur segala urusan. Tiada seorangpun yang akan memberi syafa´at kecuali sesudah ada izin-Nya. (Dzat) yang demikian itulah Allah, Tuhan kamu, maka sembahlah Dia. Maka apakah kamu tidak mengambil pelajaran?
Surah Yunus (10:3)

Adapun dalam bahagian tauhid ini, maka orang-orang musyrik dan penyembah berhala mengakuinya, walaupun majoriti mereka mengingkari hari kebangkitan dan hari kiamat.

Pengakuan mereka terhadap tauhid ini belum menjadikan mereka tergolong muslim kerana mereka masih menyekutukan Allah atau masih melakukan kemusyrikan dlm hal ibadah dan penyembahannya kepada patung-patung dan berhala-berhala, serta tidak mengimani kerasulan Muhammad saw disamping mereka juga menyembah Allah.

Komen dan Soalan