Utama Bilik (75) Tafsir Al-Quran Nostalgia Amalan Jahiliyah Sebahagian Ulama Malaysia

Nostalgia Amalan Jahiliyah Sebahagian Ulama Malaysia

874
0

UiTO Bilik (75) Tafsir Al-Quran

Supaya awak semua faham,
ITM masuk 1973 pengajian ‘Applied Science’ , ‘Organic Chemistry’ , ‘Polymer Chemistry’. Keluar ITM dan jadi cikgu ilmu hisab (matematik), science Tingkatan 5, 1976 (selama) 7 tahun. Terus 1976 belajar tasauf dengan beberapa guru-guru pondok serta ada tarikat dan wirid-wirid hakikat.

Beramal ayatul qursi 1000x sehari selama 24 tahun. Bertapa guna ayat qursi 1000x selama 21 , 41 dan 51 hari serta bertapa al-Fatihah 1000x sehari selama 7 hari. Jumlah 18 kali
Bertapa al fatihah 5000x sehari. 7 hari 2x, jumlah 20 x.

2 x bertapa dalam kubur di kubur Selehor yang ada di tulis dalam akhbar dan dalam tv tentang lubang bertapa itu. (Tahun) 1992 terakhir bertapa dan di lubang Kubur Selehor yang di buat oleh arwah guru Selehor. Tok guru masyhur Kelantan.

Tahun yang sama ustaz hantar ustaz Solah dan adiknya masing 12 dan 11 tahun untuk belajar hafiz di Karachi, Pakistan. Bila ustaz Solah balik Kelantan selepas 13 tahun belajar alim. Dia lah yang tegur ayah Aji. Dia kata ayah, nabi tak ajar tawasul dan hantar fatihah pada nabi.

Ayah Aji jawab: “Ikut akulah. Dia Nabi aku. Dia aku sayang.”

“Solah tahu ke dok aku baca selawat 10,000 x sehari semasa bertapa.
Mung tak tahu lagumana sayang nya aku ke Nabi aku.”

Mereka dok ingat ustaz tak tahu hal-hal mereka. Ustaz ni asal puak mereka. Banyak ustaz nak ajar pada saudara semua. Supaya kita baiki balik ugama kita yang dah di campur adukkan.

Allah beri ustaz rasa pengalaman jadi golongan tu, lepas tu Allah rentap ustaz keluar darinya…subhanallah. Bukan semua orang dapat

Ustaz Rosman: Subhanallah Ummu telah bangkit perasaan yang dah berkubur.

Betapa dalam kubur ko atas kubur ja ustaz?

Ustaz Rosman: Dalam lubang liang lahat. Sama paras dengan mayat-mayat orang. Bau mayat lekat pada tubuh. Bertapa sorang diri dalam tu.

Ustaz, apa sebenarnya puak sufi/tarekat ni cari dalam mereka beribadat ni? Kenapa mereka sentiasa tak cukup dengan apa yang Nabi anjur?

Ustaz Rosman: Al-Bakri, jawapan nya kena tipu ke setan. Kalau Allah tak beri taufiq Nya. Tentulah ustaz tengah berjoget sekali dengan puak-puak habib.

Ummu: Maksud saya, bukan semua orang dapat keluar dari kesyirikan bila dah terperangkap ustaz…maafkan saya

Ustaz Rosman: Bukan gitu maksud ustaz ummu. Kata-kata itu ingat kembali masa ustaz mula-mula di beri hidayah. Orang yang bertapa tu kalau penakut tentu tak berani buat lebih-lebih dalam kubur seorang diri. Berminggu-minggu pula.

Masuk dalam kubur dahtu betapa, dengar pon pelik dah. Dari dok dalam kubur baik dok rumah tgok tv. ?

Ustaz Rosman: Aaron, setan telah buat comel perbuatan mungkar macam hindu buat thaipusam. Berjoget-joget maulid serupa tu juga lah. Orang yang bertapa tu kalau penakut tentu tak berani buat lebih-lebih dalam kubur seorang diri. Berminggu-minggu pula. Bukan sebelah mayat tapi sekeliling mayat. Tengah-tengah kubur. Lubang bertapa itu sekarang dah di upgrade dengan pasang tiles dan lain-lain. Bolih pergi tengok, adà lagi. Di bina lubang ini sebelum Jepun lagi. Tak ada ulama isytihar jihad lawan jepun dengan wirid keramat itu. Malah tok-tok ayah di arah Jepun panjat pokok kelapa. Kita ni anak-anak cucu mereka.

Makan mandi macamana ustaz, 2 minggu tu?

Ustaz Rosman: Siapa kata 2 minggu Ainie lebih. Nak mandi di Masjid Selehor. Qada hajat pun di situ. Siang hari tiada masalah malam masalahlah. Waktu tu letrik tiada di Selehor. Orang-orang kampung tidur pukul 10 lagi dah. Tengah malam nak buang air perlu lalu celah-celah kubur ke masjid. Nak keluar senang sikit. Nak balik ke lubang tu masalah, burung hantu di situ banyak, sentiasa berkokok, oooòo ooo ooo. Kecut hati, ujian dah mari. Bodoh nya

Iklan
https://telegram.me/KelasHadithDrFathiAlSakandary

Ustaz umur berapa waktu tu?

Ustaz Rosman: 48 tolak 13 tahun ustaz Solah pergi Pakistan.

Dalam satu kawasan kubur tu kalau tak silap saya hanya seorang saja betapa kan ostaz, ke ada banyak lubang?

Ustaz Rosman: Aaron betul. Kongsi tak jadi.

Cikgu Rahim: Banyak pengalaman, pengalaman suatu pembelajaran yang tidak boleh dibayar dengan RM.

Apa kelebihan hasil dari pertapaan ni ustaz?

Ustaz Rosman: Ummu ni tanya pelik sikit. Kelebihan nya ialah ada pengalaman. Guru-guru tasauf ke tarikat ke ustaz rasa tak buat apa ustaz buat. So. Mereka tak boleh nak kecek ustaz lah. Amalan mereka ustaz ada. Ustaz guru seperti mereka. Hasil nya bila tahu tauhid. Allah beri kefahaman pada ustaz luar biasa sikit. Jadi ummu dan lain-lain dapat memafaat kekufuran bidaah ustaz amal dulu. Mudah faham kan. Orang ada experience.

Solat tak ustaz masa tu?

Ustaz Rosman: Sham, masa bertapa solat dalam lubang itulah. Ya Allah. Nabi kata jangan kamu rumah kamu seperti kubur dengan tak solat sunat dalam nya.

Makna kubur bukan tempat solat.

Ust dah langgar hadis nabi kerana tak tahu hasil daripada tak belajar. Nabi kata lagi : Jangan kamu buat rumah kamu seperti kubur dengan tak baca quran dalam nya. Jadi kubur ini bukan tempat boleh solat dan baca quran. Ust dah langgar perintah ni kerana cuai dari daripada belajar.

Ambillah daripada ustaz apa-apa yang baik. Buanglah apa-apa yang tak betul. Ustaz manusia aje.

Daripada al-Quran dan hadis. Kita sekarang perlu belajar kedua-dua kitab. Dengan ilmu baru boleh baiki akidah yang campur aduk ini.

Apa amalan lagi dalam kubur ustaz macam zikir ke mantera ke puja roh ke?

Ustaz Rosman: Abu, memang ustaz buat tawasul. Lepas itu tawasul wali-wali. Semua kena terima ijazah kalau tidak tak boleh amal. Panaslah gilalah. Tahu tawasul wali-wali tu, panggil kumpulan-kumpulan jin. Ustaz tak tahu sehingga lafaz kata-kata itu ada di sebut dalam hadis. Ya Allah! Rusoknya.

Kisah ustaz sangat bermanfaat . Semoga Allah beri ganjaran berlipat ganda pada ustaz kerana ajar kami tentang tauhid.

Ustaz Rosman: Apa yang perlu buat ialah belajar dan sebar. Mengikut ilmu masing-masing dan jangan berhenti, jangan takut.

Saya Abdullatef dari Puchong. Guru di USJ, subang.

Betul ke bila nak beramal dengan zikir beribu ribu dalam tasawuf, kadang-kadang terpaksa tinggal solat Jumaat.?

Ustaz Rosman: Abdullatef, bila ustaz belajar hadis ternanti-nanti kut-kut ada wirid ribu-ribu ajaran nabi tapi ustaz tak jumpa. Tanyalah pula pada ust solah sebab dia ngajar kutubussitan dah khatam.

Waktu zaman jahiliah tu, dengan bertapa, ustaz boleh nampak benda ghaib ke?

Ainie. Mudah jadi gila. Ainie-Aini macam-macam nak tahu. Pernah jumpa dengan jin berupa ular. Pernah di pegang paha oleh jin jarinya sebatang sama 3 jari ustaz. Dan pernah berjumpa berdepan dengan raja segala jin.

Pasal apa bolih tengok? Sebab kita member. Surah Jin Allah kata: Jin tu kamu tak nampak mereka tapi mereka nampak kamu.

Kamu boleh nampak mereka jika mereka menunjukkan diri pada kamu, bila kamu member kerana syirik.

Yang kadang-kadang orang sebut Allah buka hijab, menampakkan makhluk ghaib pada dia. Apa maksud?

Ustaz Rosman: Kena tipu ke setan Ainie. Ustaz pun boleh dulu masa jahiliah. Boleh tengok orang di rumah mereka macam screen wayang gambar. Terang benderang.
Masa itu baca al-Kursi 1000x sehari pada hari biasa dan tak putus, 24 tahun.

Berapa jumlah ayat tu 24 tahun
Banyak ustaz, kena guna calculator ?.

Ya. Kuliah di awal masa datang ke sini. Beberapa tahun dulu.
Ustaz ngajar di kedai-kedai kopi mamak. Ajak sorang-sorang daripada longkang. Orang-orang yang tak pernah ada niat pun nak tahu quran. Tak pandai baca quran, Ustaz kata mari saya ajar. Ajarlah di kedai-kedai mamak dengan baca al-Quran dan tafsirkan pada mereka. Ramai dengar juga. Ada juga yang join. Lama-lama selepas nangis ustaz pada Allah kerana dapat rasai usaha sahabat-sahabat nabi. Betapa gigihnya mereka.

Mereka dengan unta ustaz dengan kereta. Mereka membekal makanan dan makanan unta, ustaz bawa duit aje.

Malam tadi saya dapat panggilan dari kawan, ada anak kecik umur belum setahun, nangis-nangis teruk non stop. Ibu panik sebab suami outstation, weekend baru balik. Ibu ni panggil jiran sebelah lelaki, dia keluar rumah dengan anak-anak. Jiran 2 orang pergi rumah ibu tadi, dengar bunyi bising dann tendang pintu, terus nampak wanita rambut panjang bertenggek atas meja makan.

Saya tak pandai nak cakap apa, cuma suruh ibu ni baca al-Baqarah dalam rumah, bila letih pasang CD al-Qqmuran. Suruh dia doa banyak-banyak pada Allah. Tapi dia dah tak nak masuk rumah, dah tumpang rumah sedara.?

Ustaz Rosman: Ainie. Inilah yang ustaz dok tafsir 2 hari lepas bila bertawasul jin datang. Berupa macam-macam bila ada dalam rumah sorang yang ada pasang niat nak cari kebenaran. Jin-jin akan mula tunjuk diri. Kita jadi takut. Kita pun berbomoh. Tok bomoh pula ada amalan tawasul juga. Jin pun pura-pura lari sebab keluarga itu dah kembali ke pangkuan mereka.

Ustaz dulu pun tengok depan-depan waktu ustaz tengah solat maghrib. Rupa macam harimau jadian sambil jeling depan ustaz. Ustaz di rakaat pertama. Jarak 4 kaki. Lalu belajar lah ustaz satu wirid di ajar guru. Malam itu juga bunyi mereka rombak rumah dengan bising di bawah rumah usta, rumah kayu sambil heret sampai tak ada.

Daripada situ nak amal wirid ni panas. Jadi perlu baca selawat syifa 1000x. Kalau tidak pening kepala dan berjalan macam orang mabuk. Wirid ni kalau ustaz sebut ramai juga mungkin dah amal. Lebih-lebih lagi di kalangan ahli persilatan kerana boleh buat lebah tebuan atau di kalangan ahli ibadat keramat.

Mudah saja. Mungucap 2 kalimah syahadah. Bertaubat akan syirik jika ada buat. Dan buang segala amalan, akidah serta jin/khadam jika ada dengan bismillah..rahim, Insya Allah dia lari. Jika tak lari juga. Mengucap dan ulangi lagi taubat dan istighfar dan baca al-Kursi. Insya Allah jin akan lari kerana nabi kata jin akan lari jika baca. Dan setan pula ngaku depan nabi dia tak akan ganggu sesiapa yang baca masa tidur sampai subuh.

Rumah tu rumah lama dan katanya ada keris ‘semacam je’, mungkin orang sebelum dia yang bertawasul.
Kawan ni tak minat benda-benda ngarut tapi bila terjadi mcm tu dia takut. Tak nak duduk situ dah

Ustaz Rosman: Sabarlah belaka. Keris keramat ni pun masalah tauhid juga. Keris tak boleh jadi keramat kerana keris tak solat pun.

Nak jadi keramat perlu jadi tok wali. Nak jadi tok wali kena jadi tok guru. Nak jadi tok guru perlu ngajar tafsir quran dan tafsir hadis. Nak boleh ngajar perlu belajar. Tapi kalau tak belajar 2 kitab ni dan ngajar maka itu bukan tok wali,siapa tak tahu.

Ustaz, untuk halau jin, ayat kursi saja dah cukup ke, ulang baca. Tak perlu surah lain.

Cukuplah sekadar baca al-Qursi. Ustaz ada tulis di bab doa ustaz ajar bahawa ada satu kak itu anak di rasuk jin dah 7 bulan dan hampir. Ustaz ajarnya doa dan dia berdoa. Seminggu kemudian dia telefon dan kata anak nya dah sembuh seperti biasa.

Ya Ainie. Setan telah buat kita lupa ilmu yang dah di ajar.

Berderau telefon ustaz orag dok text ni. Malu nak tanya di sini.

Saya pun awal, segan nak tanya sini..tapi tgk xde yg tanya..saya beranikan je lah?

Ustaz Rosman: Betul, nak jam jari taip hampir 12 jam ni.
Haha, lama dah ayah aji tak senyum sorang diri saperti sepanjang hari ni.

Ustaz ni orang pegang tasbih bukan 100 tu tapi 1000 punya tasbih. Tak main sikit-sikit. Ustaz dah biasa cuma nak tenguk reaksi aje. Banyak lagi tu nak tanya.

Cikgu Rahim: Tasbih 1000 adakah?

Ustaz Rosman: Perlu tempah 1000 tasbih. Biji besar sama size ibu jari. Lama baca. Tak tidur banyak malam.

Tasbih besar panjang

Siapa punya tasbih tu? Ustaz punya leper mudah nak pegang
2 depa setengah

Tasbih 1000 saya penah tengok ustaz. Macam Dr sam punya (saya anak malaysia)

Cikgu Rahim: Tasbih tok ca panjang.

Ustaz Rosman: Memang tasbih tok ca.

Kesian ustaz penat melayan nak murid, ustaz rehatlah
Terima kasih byk untuk ilmu hari ni.
Semoga sentiasa dalam rahmat Allah.?

Assalamualaikum

Ustaz Rosman: W’salam.

Komen dan Soalan