Utama Bilik (75) Tafsir Al-Quran Tafsir Surah Al-Ghafir Ayat 20-21

Tafsir Surah Al-Ghafir Ayat 20-21

618
0

Susunan: Ustaz Rosman

Bismillah ArRahman ArRahim
Allahumma Rabbana Zidna ilma
Allahumma Rabbana Ihdinas sira talmustaqim
Amma ba’du

Surah al Ghafir, ayat 20.

وَاللَّهُ يَقْضِي بِالْحَقِّ ۖ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا يَقْضُونَ بِشَيْءٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ

Dan Allah memutuskan hukum dengan adil, sedang yang mereka sembah yang lain dari Allah – tidak dapat memberikan sebarang keputusan. Sesungguhnya Allah Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat….
Ghafir, ayat 20

Tafsir

Ayat ini tentang keadaan di mahsyar.

Setelah manusia di bawa ke muka pengadilan Allah, semua manusia, jin/setan, serta para malaikat duduk bersaf-saf depan Allah.

Tidaklah Allah bertanya pada mana-mana Rasul, Nabi, wali, orang beriman, serta para malaikat saperti ini.

1. Boleh kah kita mula perbicaraan
2. Kamu para rasul atau para malaikat, duduk sebelah Ku
3. Berapa lama Aku patut bubuh mereka ini dalam neraka
4. Azab macamana patut Aku buat pada mereka.
5. Molek kah orang ini Aku masuk ke syurga dan lain-lain .

Allah swt tak perlu lagi nak tanya apa-apa pada mana-mana makhluk Nya, seoalah-olah Allah tak Tahu, tak Bijaksana.

Tetapi manusia sekarang ni buat Allah macam Allah tak Tahu, dengan suruh para malaikat, nabi, dan wali jadi perantara mereka dalam berdoa pada Allah

Oleh itu Allah sahaja yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Dia saja lah yang berkuasa memutuskan keadilan kalangan makhluk dengan seadil-adilnya.

Yaitu.. satu dosa di balas satu saja.. tetapi satu pahala di balas 10x, 700x, malah ada yang lebih lagi….

Hendaklah kamu semua tahu bahawa Allah swt Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat

Maha Mendengar, apa saja mereka buat, buat pula setakat mana ikhlas nya orang itu. Kerana Allah Maha Mendengar bisikan-bisikan hati manusia

Maha Melihat, tindak tanduk orang engkar tauhid terhadap orang beriman dan tindak tanduk orang beriman terhadap orang engkar.

أَوَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ كَانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ ۚ كَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَمَا كَانَ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَاقٍ

Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, dengan itu tidakkah mereka memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu adalah orang-orang yang lebih dari mereka tentang kekuatan tenaga dan tentang kesan-kesan usaha pembangunan di muka bumi. Maka sekalipun demikian, Allah binasakan mereka dengan sebab dosa-dosa mereka, dan tiadalah bagi mereka sesiapapun yang dapat menyelamatkan mereka dari azab Allah….
Surah Ghafir, ayat 21

Untuk mendapat menghayati kenapa mereka ini berbuat semasa mereka dulu hidup maka

Bab 1
Hendaklah kamu semua bermusafir di muka bumi atau mengkaji bagaimana kah akibat kesudahan orang-orang yang dah mati dulu macam Firaun , kaum Aad, Samut, Madyan, Luth.

Tetapi manusia kaji hal Firaun contohnya, bagaimana keadaan hidup tamaddun mereka, manusia tak kaji kenapa Firaun dan kaum nya hancur. Kita pula sekarang juga tak kaji tapi asyik dok takjud tamaddun Firaun.

Bab 2.
Orang-orang ini dulu lebih gagah kedudukan tentera mereka dan lebih banyak meninggalkan kesan-kesan tamaddun mereka di muka bumi lebih daripada manusia-manusia yang engkar tauhid sekarang pun.

Bab 3.
Maka Allah azab mereka, semua sekali mati bukan kerana tamaddun yang mereka buat tapi kerana dosa-dosa syirik bidaah yang mereka dulu telah lakukan.

Kita pun sama, Allah akan mematikan kita senegara jika kita tak berhenti-henti syirik bidaah pada ugama Allah ini. Allah tak peduli pun kalau Dia nak azabkan.

Soalan:
Apakah cara sedekah pahala yang baik untuk si mati?

Jawapan:

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya….
Surah al-Baqarah (2):42

Duit tahlil, RM 400 ke RM 500, pergi ke masjid kemudian bayar bil elektrik dan air masjid.

Esok pergi ke masjid lain, bayar bil elektrik dan air masjid.

Hadiahkan pahala sedekah itu pada org mati, itu sabit hadis.

Komen: Saranan yang sangat bagus..lepas ni nak ajar mereka-mereka yang nak buat kenduri tahlil ni buat macam tu, kena bertegas untuk tegakkan dakwah, moga Allah beri kekuatan.

Sambung:
Orang Alim ialah orang beriman tak syirik, amal soleh tak bidaah, malah dia khatam tafsir Quran dan hadis nabi saw

Selain daripada tak khatam tafsir Quran dan tak khatam satu kitab besar daripada kutubussittah. Itu orang ulaimun, kurang reti.

Orang yang dalam Quran kata.. orang-orang yang di beri sebahagian daripada kitab. Ini masalah sebenarnya.

Soalan:
Surah apa tu ayah aji tentang orang yang diberi sebahagian kitab?

Jawapan:

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَىٰ كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ

Tidakkah engkau pelik memikirkan (wahai Muhammad) terhadap sikap orang-orang (Yahudi) yang telah diberikan sebahagian dari Kitab Taurat, mereka diseru kepada Kitab Allah supaya Kitab itu dijadikan hakim (mengenai perkara-perkara yang timbul) di antara mereka. Ahli-ahli satu puak dari mereka berpaling ingkar sambil menolak (seruan dan hukum Kitab Allah itu). Ali Imran 23

Komen dan Soalan