Utama Bilik (20) Silsilah Hadith Sahih Jauhi Jihad : Campakkan Diri Ke Lembah Kebinasaan (Hadith 13)

Jauhi Jihad : Campakkan Diri Ke Lembah Kebinasaan (Hadith 13)

326
0
Iklan

#SilsilahShahihah:

Hadits 13: Bab Kerakusan terhadap harta mengakibatkan kehinaan

Kami keluar untuk berperang dari Madinah ke Konstantinopel, kami dipimpin oleh `Abdu Ar-Rahman bin Khalid bin Al-Walid, sedangkan orang Rom bertahan pada dinding kota. Ketika ada orang yang maju ke arah musuh, orang ramai berkata: “Tahan! Tahan! Tiada ilah melainkan Allah. Dia telah mencampakkan diri dalam kebinasaan.” Kata Abu Ayyub: “Sesungguhnya ayat ini diturunkan mengenai kami, kaum Ansar. Ketika Allah membela NabiNya dan memenangkan Islam, kami berkata: Mari kita urus harta kita dan memperelokkannya. Lalu Allah Ta`ala menurunkan ayat: (Hendaklah kalian menginfaqkan harta kalian di jalan Allah, dan jangan pula kalian mencampakkan diri kalian dalam kebinasaan). Mencampakkan diri kepada kebinasaan bermaksud menguruskan harta kami dan memperelokannya dan meninggalkan jihad.” Kata Abu `Imran: “Abu Ayyub terus berjihad di jalan Allah sehingga dimakamkan di Konstantinopel.”

غزَونا من المدينةِ نريدُ القسطنطينيةَ وعلى الجماعةِ عبدُ الرحمنِ بنُ خالدِ بنِ الوليد والرومُ مُلصِقو ظهورَهم بحائطِ المدينةِ فحمل رجلٌ على العدوِّ فقال الناسُ مَهْ مَهْ لا إله إلا اللهُ يلقِي بيدَيه إلى التَّهلُكةِ فقال أبو أيوبٍ إنما نزلت هذه الآيةُ فينا معشر الأنصارِ لما نصر اللهُ نبيَّه وأظهر الإسلامَ قلنا هَلُمَّ نقيمُ في أموالِنا ونصلُحها فأنزل اللهُ تعالى ( وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ) فالإلقاءُ بالأيدي إلى التَّهلكةِ أن نقيمَ في أموالِنا ونصلحَها وندعَ الجهادَ قال أبو عمرانَ فلم يزلْ أبو أيوبَ يجاهدُ في سبيلِ اللهِ حتى دُفِنَ بالقسطنطينيةِ

Diriwayatkan oleh Abu Dawud (2512), Ibn Hibban (1667).

Ulasan:

1. Kepentingan berguru supaya tidak tersalah dalam memahami nas agama.

2. Menyibukkan diri dengan pengurusan harta sehingga meninggalkan jihad dianggap sebagai mencampakkan diri dalam kebinasaan.

Komen dan Soalan