Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Banyaknya al-Harj (Pembunuhan): Tanda Kiamat Ke-16

Banyaknya al-Harj (Pembunuhan): Tanda Kiamat Ke-16

384
0

Tanda Kiamat Ke-16/131
Banyaknya al Harj (Pembunuhan)

Dalil: Dari jalur Abu Hurayrah ra

وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ، لاَ تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّـى يَأْتِيَ عَلَى النَّاسِ يَوْمٌ لاَ يَدْرِي الْقَاتِلُ فِيمَ قَتَلَ؟ وَلاَ الْمَقْتُولُ فِيمَ قُتِلَ فَقِيلَ: كَيْفَ يَكُونُ ذَلِكَ؟ قَالَ: الْهَرْجُ، الْقَاتِلُ وَالْمَقْتُولُ فِي النَّارِ.
الراوي : أبو هريرة المحدث : مسلم
المصدر : صحيح مسلم الصفحة أو الرقم: 2908

Terjemahan:
‘Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, tidaklah dunia lenyap hingga datang kepada manusia suatu hari di mana seorang pembunuh tidak tahu kenapa dia membunuh, demikian pula orang yang dibunuh tidak tahu kenapa dia dibunuh,’ beliau ditanya, ‘Bagaimana hal itu (bisa terjadi)?’ Beliau menjawab, ‘Banyaknya pembunuhan, orang yang membunuh dan terbunuh berada di dalam Neraka.’” HR Muslim, no 2908

Tanda kecil ke 16 ialah banyak fenomena pembunuhan, hingga mereka berbunuhan tanpa mengetahui sebabnya. yakni fenomena pembunuh upahan yang berleluasa. Pembunuhan tanpa sebab dan tidak jelas kenapa berlaku pembunuhan beramai-ramai. Contoh kemunculan pembunuhan tanpa diketahui sebab ialah pembunuhan Umar ra, pembunuhan Uthman ra, pembunuhan Ali, pembunuhan al-Husin dan Karbala. Juga bermaksud pembunuhan yg besar pada perang dunia I, 10 juta, perang dunia II sebanyak 55 juta jiwa terkorban, perang Rusia, 10 juta, perang sepanyol, 12 juta, perang teluk, 1 juta, perang Iraq, 1 juta, Syria, 1 juta, pembunuhan Israel keatas perkampungan palestine juga jumlah mencecah 1 juta rakyat paletine yang mati.

Komen dan Soalan