Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Munculnya Api dari Hijaz (Medinah): Tanda Kiamat Ke-13

Munculnya Api dari Hijaz (Medinah): Tanda Kiamat Ke-13

404
0

Tanda Kiamat Ke-13/131: Munculnya Api dari Hijaz (Medinah)

Dalil hadith:

حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ قَالَ سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيَّبِ أَخْبَرَنِي أَبُو هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى تَخْرُجَ نَارٌ مِنْ أَرْضِ الْحِجَازِ تُضِيءُ أَعْنَاقَ الْإِبِلِ بِبُصْرَى

Terjemahan:
“Hari kiamat tak akan tiba hingga api keluar dari tanah Hejaz yang bisa menyinari tengkuk unta di Bushra” HR Bukhari no 7118 (dorar.net)

الراوي : أبو هريرة المحدث : البخاري
المصدر : صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 7118 خلاصة

Tanda Kiamat kecil yang sudah berlalu ialah munculnya api yang besar di pinggir Medinah tahun 654H yang tingginya hingga orang badui dapat melihat unta-unta mereka di bandar Bushra atau Hauran di Syria.

Ibn katsir mencatat peristiwa api ini dalam dua kitabnya al-Fitan dan al-Bidayah jilid 13. manakala Imam Nawawi dalam syarah sahih Muslim (Jld 18) mencatat peristiwa api tersebut, bahawa ia berlaku pada zaman dia.

Syarah: Api itu sebenarnya adalah akiviti gunung berapi di lembah Harrah Rahat Medina pada tahun 1256M. secara khususnya di Jabal al Malsa di Medina lebih kurang 25KM dari airport medinah. Medina memang termasuk dalam rangkaian gunung berapi dan gempa. Letupan gunung berapi 1256 ini adalah tanda Kiamat yang dimaksudkan oleh Nabi sebagai api dari Medina. Ia berlangsung selama 50 hari dan lava itu hanya 4KM sahaja untuk sampai ke mesjid Nabawi. Peristiwa ini dicatat dalam banyak kitab dan ia peristiwa yang mutawatir dan disahkan oleh kajian kaji gunung berapi antarabangsa. tamat

Api Yemen kita akan syarah dalam Tanda Kiamat yg Besar

Apakah maksudnya? Adakah kebakaran atau perang?

Jawapan:
Maksud api tu adalah aktiviti gunung berapi dekat Madinah. Medinah memang ada banjaran gunung berapi berdekatan di Harrah.

Api Madinah, atau volcano medinah, tanda kecil yang sudah berlalu pada tahun 1256 Masehi.

Komen dan Soalan