Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Fathul Maqdis : Tanda Ke-5 Serta Kaitan Rome Kristian Dan Yahudi

Fathul Maqdis : Tanda Ke-5 Serta Kaitan Rome Kristian Dan Yahudi

198
0
KONGSI

Tanda Ke-5/151: Fathul Baitul Muqaddis

Tanda Kecil Kiamat

 

Hadith dalil:

أتيتُ النبيَّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ في غزوةِ تبوكَ ، وهو في قُبَّةٍ من أُدْمٍ ، فقال : ( اعددْ ستًا بين يديْ الساعةِ : مَوْتِي ، ثم فَتْحُ بيتِ المقدسِ ، ثم موتانِ يأخذ فيكم كقُعَاصِ الغنمِ ، ثم استفاضةُ المالِ حتى يُعْطَى الرجلُ مائةُ دينارٍ فيظَلُّ ساخطًا ، ثم فتنةٌ لا يَبْقَى بيتٌ من العربِ إلا دخلتْهُ ، ثم هُدْنَةٌ تكونُ بينكم وبين بني الأصفرِ ، فيَغدرونَ فيأتونكم تحتَ ثمانينَ غايةٍ ، تحت كلِّ غايةٍ اثنا عشرَ ألفًا ) .

 الراوي : عوف بن مالك الأشجعي المحدث : البخاري

 المصدر : صحيح البخاري الصفحة أو الرقم: 3176 خلاصة 

 

Terj: Hadith jalur Awf bin Malik al-Asja’iy ra

“Aku mendatangi Rasuulullah صلى الله عليه وسلم pada waktu perang Tabuk. Beliau ada dalam kubah, dan bersabda: “Ada enam perkara menjelang terjadinya Hari Kiamat, yaitu:

1.Kematianku,

2. Dimenangkannya Baitul Maqdis,

3.Binasanya harta seperti halnya penyakit yang menimpa kambing,

4.Membanjirnya harta sehingga seseorang diberi 100 dinar masih marah,

5.Fitnah yang memasuki setiap rumah orang Arab,

6.Perdamaian (gencatan senjata) diantara kalian dan orang-orang Romawi, kemudian mereka mengkhianatinya, lalu mendatangi kalian dengan 80 bendera dan setiap bendera ada 12.000 orang.” HR Bukhari no 3176

 

Semasa Nabi diutuskan, kata Dr al-Arifi, Baitul Maqdis di bawah jajahan takluk Rome Kristian dan Rome adalah kerajaan yang gagah perkasa pada masa itu. Jadi bila Nabi menyatakan akan hal ini, sudah tentu para sahabat akan kehairanan. Begitu juga sekarang, Baitul Maqdis jatuh di tangan Israel dan dengan USA dan kesatuan Eropah dibelakangnya khususnya UK, maka semacam mustahil untuk umat islam membukanya buat kali ketiga. Pembukaan atau penawanan Baitul Maqdis, tanah suci ketiga umat islam adalah tanda Kiamat yang berulang-ulang, kemungkinan besar adalah tiga kali sebelum Kiamat.

 

Syarah Hadith Fathul Baitul Maqdis.

 

Pembukaan atau penaklukan Baitul Maqdis hanya direalisasikan di zaman Umar al-Khattab. Menurut Ibn Kathir (al-Bidaya, jld 7), ia berlaku 16 hijrah, beliau membersihkan Baitul Maqdis dari bid’ah kaum yahudi dan nasara, mengadakan perdamaian dengan kaum yahudi dan nasara dan membangunkan masjid di atas tanah sucinya.  Pembukaan Masjidil Aqsa kali kedua berlaku di zaman Kesultanan Ayyubiah, khususnya ditangan Panglima Salahudin al-Ayubi tahun 583H, yakni 567 tahun kemudiannya. namun soalnya, bila ia akan jatuh sekali lagi ke tangan umat Islam?

Kita memang dah lama dok dalam zon kiamat kecil dan

ini tanda kecik kiamat juga…(cuma ianya bab yang) akan datang

 

 

Pembukaan Baitul Maqdis,

 

Ia tanda kiamat yang berulang, kali pertama jatuh ke tangan Islam, tahun 16 Hijrah, kemudian jatuh kembali ke tangan tentera salib, berjaya dirampas kembali oleh tentera Ayyubiah pimpinan Salahudin dan jatuh kembali ke tangan salibiyah, dan kali terakhir Baitul Maqdis jatuh ke tangan israel tahun 1967. Maka kali ketiga Baitul Maqdis jatuh ke tangan Islam berdasarkan hadith ini:

لا تقومُ الساعةُ حتى يقاتلَ المسلمون اليهودَ فيقتلُهم المسلمونَ حتى يختبئَ اليهودُ من وراءِ الحجرِ والشجرِ فيقولُ الحجرُ أو الشجرُ يا مسلمُ ! يا عبدَ اللهِ ! هذا يهوديٌّ خلفي فتعالَ فاقتلْه إلا الغرْقَدُ فإنه من شجرِ اليهودِ

 الراوي : أبو هريرة المحدث : مسلم

 المصدر : صحيح مسلم الصفحة أو الرقم: 2922

Terj:

Dari Abu Hurairah ra, sesungguhnya Rasulullah saw bersabda : “Kiamat tidak akan terjadi sehingga kaum Muslimin memerangi Yahudi, lalu kaum Muslimin akan membunuh mereka sampai-sampai setiap orang Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon, tetapi batu dan pohon itu berkata, ‘Wahai Muslim, wahai hamba Allah, ada orang Yahudi di belakangku, kemarilah dan bunuhlah dia.’ Kecuali (pohon) gharqad karena ia adalah pohon Yahudi.”

Hadith ni akan dibincangkan dalam tanda kecil Kiamat no 95: umat islam akhir zaman akan membunuh yahudi Israel

 

Penutup: Isu Palestin dan Baitul Maqdis

 

Palestine dikaitkan dengan Baitul Maqdis kerana Palestine adalah yang terakhir memiliki Palestine sebelum ia dijajah oleh British dan dibahagikan kepada israel pada tahun 1948 oleh resolusi PBB.  pada perang 1967, Israel akhirnya menawan Baitul Maqdis dan menjadikan Palestine semuanya di bawah penguasaan israel, yakni Gazzah dan West Bank. Buat masa ni Baitul Maqdis di bawah jagaan bersama kementerian waqaf Jordan. Umat islam yang ingin melawati Baitul Maqdis kena melalui pintu masuk Jordan.

 

Ada dua isu:

 

Pertama: hukum melawat Baitul Maqdis, pendapat pertama dari Dr qardhawi, ialah haram melawat Baitul Maqdis buat masa ini kerana sokongan kepada perjuanan Palestine. melawat Baitul Maqdis bermakna mengiktiraf yahudi sebagai penakluk Baitul Maqdis.

Manakala jumhur ulama, membolehkan kerana ia Tanah Haram ketiga umat Islam dan disamping melihat keadaan dan penderitaan rakyat Palestine di bawah dasar aparteid israel

 

Kedua: Hukum jihad di Palestine, apakah wajar rakyat Palestine memerangi yahudi dalam mereka lemah dan dijajah oleh israel yang memiliki kekuatan senjata yang canggih dan dibantu oleh USA.

 

Juga berlaku perselisihan pendapat, Dr qardhawi menyifatkan ia adalah jihad fi sabilillah kerana mempertahankan hak tanah air dan baitul maqdis, manakala ulama-ulama salafi, misalnya Albani dan ulama saudi, tidak membenarkan jihad senjata terhadap Israel kerana kekuatan persenjataan yang tidak seimbang dan lemahnya umat islam seluruh dunia untuk turut membantu. WA Tamat

Ralat/errata:  Palestine adalah yang terakhir mentadbir Baitul Maqdis sebelum di jajah British

Komen dan Soalan