Utama Bilik (02) Fiqh Al-Manhaji Sambungan Pakaian dan Perhiasan

Sambungan Pakaian dan Perhiasan

184
0
Iklan

Bismillah..
Note 57 : sambungan note 56

2.9. Meringan-ringankan Hukum Allah SWT :

2.9.1. Ramai yang memakai emas di tangan dan rantai emas di leher tanpa menyedari bahawa mereka menjadi mangsa meniru-niru perbuatan kafir dan musyirikin secara membuta tuli.

2.9.2. Pengharaman Pemakaian Sutera bagi Lelaki : Sutera juga haram dipakaiboleh lelaki dengan apa jua sekalipun, sebagai alas duduk, selimut dan tabir. Halal bagi kaum wanita dan kanak-kanak.

2.10. Hikmah Pengharamannya:

  Bagi lelaki kena patuh dan taat, semata-mata adalah mengelakkan unsur-unsur kebanggaan dan keangkuhan, bersifat keperempuanan dan kepondanan, yang jauh berbeza dengan ciri-ciri kelakian.

2.11. Perkara yang Dikecualikan :

2.11.1. Keadaan terdesak : untuk menutup aurat atau melindungi badan daripada cuaca panas dan sejuk, seseorang harus memakai sutera, sementara mendapatkan yabg lainnya.

2.11.2. Keadaan yang memerlukan : harus bagi lelaki memaki sutera yang diperlukan untuk mengatasi kemudharatan yang dihadapi jika dengan memakai sutera, penyakitnya akan segera sembuh atau meringankan kesakitan yang dialaminya.

i. Hukum memakai sutera campuran : haram bagi lelaki memakai dan menggunakan baju yang kadar suteranya lebih banyak daripada yang lain dan jika sebaliknya, hukumnya adalah harus.

ii. Mengantung langsir sutera : haram bagi lelaki atau wanita mengantungkan lagsir sutera didinding dan lain-lain kerana perbuatan tersebut mempunyai unsur-unsur kebanggaan dab untuk bermegah-megah.

2.12. Haram menghitamkan rambut dengan warna hitam bagi lelaki dan wanita.

2.13. Haram menyambung rambut palsu : memakai atau menyambung rambut orang lain sama ada yang memakainya lelaki, wanita, bujan atau berkahwin kerana merupakan salah satu dosa besar berdasarkan nas yang melaknat pemakaiannya dan orang yang membantunya.

2.14. Hikmah pengharaman : kerana pemalsuan hakikat yang sebenar mengubah ciptaan yang asal dan menzahir keadaan yang tidak benar.

2.15. Mecabut bulu kening dan mengasah gigi

2.16. Bertatu

2.17. Merupai gaya lelaki dan wanita : lelaki berlagak perempuan atau sebaliknya adalah haram bahkan berdosa besar. Berdasarkan dalil bahawa Allah melaknat orang melakukannya.

2.18. Haram membuat gambar : gambar manusia, binatang dan semua yang bernyawa.

2.19. Pengecualian : Patung permainan kanak-kanak.

Komen dan Soalan