Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Berakhirnya Generasi Sahabat: Tanda Kiamat Ke-4

Berakhirnya Generasi Sahabat: Tanda Kiamat Ke-4

297
0

4/131 Tanda-tanda Kecil Kiamat – Berakhirnya Generasi Sahabat

Hadith:

صلَّينا المغربَ مع رسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ . ثم قلنا : لو جلَسْنا حتى نصلِّيَ معه العشاءَ ! قال فجلَسْنا . فخرج علينا . فقال ” ما زلتُم ههنا ؟ ” قلنا : يا رسولَ اللهِ ! صلَّينا معك المغربَ . ثم قلنا : نجلس حتى نصلِّيَ معك العشاءَ . قال ” أحسنتُم أو أصبتُم ” قال فرفع رأسَه إلى السماءِ . وكان كثيرًا مما يرفع رأسَه إلى السماءِ . فقال ” النجومُ أمَنَةٌ للسماءِ . فإذا ذهبتِ النجومُ أتى السماءَ ما توعد . وأنا أمنةً لأصحابي . فإذا ذهبتْ أتى أصحابي ما يوعدون . وأصحابي أمنةٌ لأمتي . فإذا ذهب أصحابي أتى أمتي ما يُوعدون ” .

 الراوي : أبو موسى الأشعري عبدالله بن قيس المحدث : مسلم

 المصدر : صحيح مسلم الصفحة أو الرقم: 2531

Terj:

Abu Musa berkata “Kami salat Magrib bersama Rasulullah SAW, kemudian kami katakan: ‘seandainya kita duduk-duduk dan menunggu sampai shalat Isya bersama beliau lagi.’ (si perawi mengatakan) kami pun duduk-duduk (menunggu Isya) . Nabi lantas keluar menemui kami dan berkata: kalian masih disini ?

 

Kami menjawab, “ Wahai Rasulullah, kami salat Magrib bersamamu. Kemudian kami katakan, “Kami tetap duduk-duduk (di masjid) agar kami dapat salat Isya’ bersama Anda.”  baginda bersabda: Bagus kalian atau benar kalian!

Perawi menambahkan: Nabi SAW kemudian mendongak kepala ke langit dan beliau memang sering mendongakkan kepala ke langit. Beliau lantas bersabda:

 

“ Bintang-bintang adalah amanah bagi langit; jika  bintang mati, maka datanglah pada langit sesuatu yang mengancamnya. Dan aku adalah amanah bagi sahabatku; jika aku mati,  Maka datanglah kepada para sahabat sesuatu yang mengancam mereka. Sahabatku adalah amanah Umatku; jika mereka mati, maka datanglah kepada umatku sesuatu yang mengancam mereka.” HR Muslim no 2531

 

 

Fiqh Hadith:

1. Menjadi kebiasaan para sahabat selepas maghrib, mereka menunggu masuknya waktu Isya’

 

2. Bintang-bintang adalah “amanah” langit atau penstabil dan penguat cakrawala. Ini suatu ilmu yang baru diperkenalkan oleh Nabi 1430 tahun sebelum ilmu cosmology. Yakni bintang-bintang adalah penstabil langit, tanpa bintang, maka alam akan musnah. Pada masa itu, orang Greek menganggap bintang-bintang adalah dewa dan Tuhan lalu lahirnya horoskop, kemudian orang arab juga membuat pelbagai metos tentang bintang. Maka dengan hadith ini dijelaskan fungsi bintang-bintang ialah menstabilkan alam buana.

 

3. Nabi saw menjelaskan dirinya adalah amanah atau penstabll sahabatnya, bila baginda wafat, maka terjadi kegoncangan dengan beberapa fitnah, kegoncangan semasa pemilihan khalifah, murtad di Yaman, Nabi palsu, perang Jamal, perang Sifin, pembunuhan Umar, Uthman, Ali, munculnya Khawarij dan pembunuhan Husin di Karbala dan munculnya syiah

 

100 tahun pertama hijrah adalah generasi sahabat, 

خَيْرُ أُمَّتِي قَرْنِي

sebaik-baik umatku (sahabat) adalah qurunku” HR Bukhari-Muslim

 

4. Sahabat adalah penstabil umat Muhammad saw. Berakhirnya generasi sahabat, maka bermula munculnya bid’ah, satu bencana yang menimpa agama, syirik dengan munculnya faham tareqat dan penyibaran hadith palsu yang banyak.

 

Fiqh Hadith:

5. Takrifan sahabat dari Ibn Hajar rh

الصحابي من لقي النبى صلى الله عليه وسلم مؤمنا به ومات على الاسلام

Sahabat ialah mereka yang sempat bertemu dengan Nabi SAW,beriman dengan Baginda dan mati dalam keadaan Muslim

 

Jumlah para sahabat:  tidak ada satu pun riwayat yag sahih akan jumlah sebenar sahabat kerana bilangannya mustahil untuk dicatatkan dengan tepat, cuma andaian sahaja…

 

Fiqh hadith :

6. Sahabat bersifat adil dan tidak boleh mengkritiknya demikian kata Imam Nawawi, kerana perbuatan mengkritik mereka adalah menyimpang dari AQ yang menyatakan keadilan mereka.

 

Antara dalil keadilan sahabat dalam AQ:

at-Taubah: 100. [Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) dari golongan Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.]

 

TAMMAT 4/131: Berlalunya sahabat, maka umat hilang keamanannya sebagaimana langit atau alam hilangnya gugusan bintang dan meteor.

 

1 qurun yang nabi kata tu, kembali kepada maksud umum=100 tahun

 

Cikgu Rahim:

 

Bilakah berakhirnya generasi sahabat?

 

1) Abu Tufail `Amir bin Wathilah al-Laythi

 

Beliau adalah sahabat r.a. paling akhir meninggal dunia. Meninggal dunia di Mekah pada tahun 100 hijrah. Ada yang menyatakan lebih dari itu.

 

Selepas beliau meninggal dunia, barulah era Ulama Tabiin bermula. Imam Abu Hanifah r.a pernah bertemu dengannya.

 

 

2) Sahl bin Saad r.a

 

Beliau adalah sahabat r.a terakhir yang meninggal dunia di Madinah pada tahun 95 Hijrah. Ada juga yang menyatakan beliau meninggal dunia pada tahun 91 Hijrah. Beliau adalah keturunan Ansar.

 

 

3) Anas bin Malik r.a

 

Beliau adalah antara sahabat r.a yang paling banyak meriwayatkan hadis. Ramai Ulama Tabiin berguru dengan beliau. Beliau adalah khadam Nabi s.a.w . Beliau adalah sahabat terakhir yang meninggal dunia di Basrah pada tahun 93 Hijrah.

 

 

4) Abu Umamah al Bahili r.a

 

Beliau adalah salah seorang sahabat yang melakukan sumpah janji dalam Perjanjian Ridwan . Berada di sebelah pihak Ali bin Abu Talib r.a dalam Perang Siffin. Sebanyak 250 hadis yang diriwayatkan beliau diambil oleh Imam Bukhari r.a dan Imam Muslim r.a.

 

Beliau adalah sahabat terakhir yang meninggal dunia di Kota Syam pada tahun 81 Hijra

 

Sesi Soal Jawab

 

? Ustaz THTL ada tak hadith yang seratus tahun?

 

Maksud ana hadith seratus tahun orang yang hidup malam ini, tiada lagi yang hidup selepas seratus tahun??

 

Adakah shahih hadith tu?

 

? Jawapan:

 

صلَّى بنا رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ ذاتَ ليلةٍ ، صلاةَ العشاءِ ، في آخرِ حياتِه . فلما سلَّم قام فقال ” أرأيتَكم ليلتَكم هذه ؟ فإنَّ على رأسِ مائةِ سنةٍ منها لا يبقى ممن هو على ظهرِ الأرضِ أحَدٌ ” . قال ابنُ عمرَ : فوهَل الناسُ في مقالة ِرسولِ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ تلك ، فيما يتحدَّثون من هذه الأحاديثِ ، عن مائةِ سنةٍ . وإنما قال رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ : لا يبقى ممن هو اليومَ على ظهرِ الأرضِ أحَدٌ . يريد بذلك أن ينخرِمَ ذلك القَرنُ .

 

الراوي : عبدالله بن عمر المحدث : مسلم

tu hadithnya fatih, sahih Muslim

 

Terjemahan:

Setelah Rasulullah saw mendirikan shalat isya’ dengan kami pada suatu malam pada akhir-akhir masa hidup beliau, ketika beliua mngucapkan salam, seraya beliau berdiri dan bersabda: “Tidakkah kalian melihat pada malam hari ini, sesungguhnya pada penghujung 100 tahun sejak malam ini, tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi”. Ibnu Umar berkata: Maka yg hadir terkejut dengan pernyataan Rasulullah  saw tersebut, mereka membicarakannya tentang hadits 100 tahun di atas. Padahal sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: “Tidak akan ada seseorang yang akan tetap hidup di muka bumi, yang dimaksud adalah berlalunya abad tersebut….”. yakni berlalunya generasi sahabat. HR Muslim no 2537

 

 

? Hadis 100 tahun tu bukti Nabi Khidir dah tak hidup pada tahun 2015 kan ?

 

? Jawapan:

Imam Nawawi dan Imam Syuyuti kata Khidir dikecualikan, dia immortal, maksudnya usia panjang…jika Iblis pun Allah immortalkan, maka kenapa tidak ada manusia-manusia pilihan, hujah mereka berdua

Khidir wafat tu di sisi ahli hadith, ittifaq ulama tasawwuf kata khidir hidup dan dari khidirlah wali-wali sufi berguru untuk mendapat Ilmu Laduni. Ilmu ladunni= ilmu untuk membuka tirai alam ghaib.

 

 

? Yang betul adakah mengikut ahli hadis?

 

? Jawapan:

1. Yang sahih ialah di sisi ahli hadith, Imam Bukhari sendiri yang kata Khidir dah wafat

 

 

Ini kitab rujukan utama bilik ni

Nihayah al-Aalam, Dr al-Arifi, King saud university, Riyadh

 

Mohamad bin Abdul Rahman al-Arefe (born 15 July 1970), is an Islamic theologian fromSaudi Arabia. He holds the position of Imamof the Mosque of the King Fahd academy of the Saudi Navy. He was a student of Ibn Baz. 45.. years old

Komen dan Soalan