Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 22 ( Umum )

Fiqh Wanita 22 ( Umum )

335
0
Iklan

Soalan 1
Harus bertaqlid dengan 3 mazhab yang lain – Imam Hanafi, Imam Hanbali dan Imam Maliki tetapi afdal atau aula,kita mengikut Mazhab Imam Syafi’i ( panjang perbahasannya )
Apa pendapat syeikh?
Jawapan 1 Thtl
Apakah lebih afdhal ikut mazhab Syafi’iy?
Ya, kalau itulah kitab yang dia ada dan kena dengan amalan sesebuah negara, dia pula tidak minat belajar fiqh muqaran (fiqjh lintas mazhab) dan fiqh sunnah
Tidak, sebab penduduk tempatan ikut mazhab syafi’i yang mutaakhirin bukan dr kitab al-Umm

Soalan 2
Benarkah ada 5 fasa zaman-zaman umat Nabi Muhammad yang disebutkan dalam hadis dan dimaklumkan kita sekarang di fasa yang ke 4.. Mohon penjelasan Sheikh THTL…
Jawapan 2 Thtl
Lima fasa umat Muhammad
Dalil hadith:
تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها الله إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة , فتكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها , ثم تكون ملكا عاضا فيكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها , ثم تكون ملكا جبريا فتكون ما شاء الله أن تكون , ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها , ثم تكون خلافة على منهاج النبوة . ثم سكت ” .
“Akan ada masa kenabian pada kalian selama yang Allah kehendaki, Allah mengangkat/menghilangkannya kalau Allah kehendaki. Lalu akan ada masa khilafah di atas manhaj Nubuwwah selama yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya jika Allah menghendaki. Lalu ada masa kerajaan yang sangat kuat (ada kedhaliman) selama yang Allah kehendaki, kemudian Allah mengangkatnya bila Allah menghendaki. Lalu akan ada masa kerajaan (tirani) selama yang Allah kehendaki, kemudian Allah mengangkatnya bila Allah menghendaki. Lalu akan ada lagi masa kekhilafahan di atas manhaj Nubuwwah”. Kemudian beliau diam” [Diriwayatkan oleh Ahmad 4/273 dan Ath-Thayalisi no. 439; dishahihkan oleh Al-Albaaniy dalam Silsilah Ash-Shahiihah no. 5]. Hadith ini tidak sahih di sisi Mutaqaddimin

Fasa 1: Nubuwwah (10 tahun) Nabi sebagai ketua negara

Fasa 2: Khulara arrasasyidin (30 tahun, abu Bakar-Ali)

Fasa 3-4: era dinasti Ummayad

Fasa 5: Khalifah Umar bin Abdul Aziz

Ruj:
1. Tuhfatul-Ahwadzi Syarh Sunan At-Tirmidzi oleh Al-Mubarakfury Daarul-Fikr, tanpa tahun (terutama pada juz 6 hal. 476-478).
2. ’Aunul-Ma’bud Syarh Sunan Abu Dawud oleh Muhammad Syamsul-Haqq Al-’Adhim ’Abadiy, Penerbit : Muhammad bin ’Abdil-Muhsin, shaahibu Al-Maktabah As-Salafiyyah, Cet. 2/1488 (terutama juz 2/397-399).

Soalan 3
Pengukuhan IMAN, kena mantap Ilmu Tauhid/Aqidah. Pengukuhan ISLAM, kena mantap Ilmu Fiqh/Syariat. Pengukuhan IHSAN, kena mantap Ilmu Tasawwuf/Tariqat.
Benarkah ustaz berkenaan pernyataan IHSAN di atas? Bukankah ustaz pernah menyatakan bahawa mazhab As-Syafi’iy membenci Tasawwuf dan Tareqat?
Jawapan 3 Thtl
memantapkan Ihsan dengan tasawwuf ?
Ihsan = quality atau cemerlang atau excellence…
Tasawwuf=memilih jalan lapar, miskin dan pakaian usang atau hidup gaya monk dan rahib
Maka macam mana ihsan itu sama dengan tasawwuf? tak matching.
Muslim yg cemerlang ialah yang menambah ilmu dan beramal dengan ilmu yang dikutip setiap masa.ia sentiasa benchmark atau meletakkan para sahabat dan salafus soleh sebagai matlamat pencapaiannya.

Soalan 4
Adakah ajaran Sheikh Muhamad Abdul Wahab sebenarnya sama dengan mazhab hanbali? Kerana SMAW berguru dengan ulamak mazhab hanbali, dan beliau juga orang yang melaksanakan ajaran dalam kitab ibn taymiyah, imam besar mazhab hanbali.
Jawapan 4 Thtl
Wahabi lagi
Rujuk UiTO kerana kita sudah berwacana dalam isu Wahabiah.
Ringkasan, Muhd Abdul wahab memang mazhab hanbali dan legasi dia masih kekal di arab saudi sampai sekarang, saudi madzhab Hanbali

Soalan 5
jika seseorang terkena sihir adakah lebih baik dia berubat berjumpa dgn ustaz seperti darulsyifa atau berubat sendiri dengan membaca ayat kursi, 3 Qul dan 2 ayat terakhir surah al baqarah.. cara yang mengikut sunnah untuk perubatan bgaimana?
Jawapan 5 Thtl
Jika terkena sihir, apa nak buat
pertama: silap kita tak buat preventive atau penjagaan yakni imunisasi sihir…caranya:

احْفَظِ اللَّهَ يَحْفَظْكَ، احْفَظِ اللَّهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ
“Jagalah Allah, niscaya Allah akan menjagamu. Jagalah Allah, niscaya kamu jumpai Dia dihadapanmu (HR. Ahmad 2669, Tirmidzi 251), dan dishahihkan al-Albani
Jaga Allah dan Allah akan jaga kita, ini imunisasi sihir.
amalkan imunisasi dengan kurma Ajwa, atau kurma hitam madinah
من اصطبح بسبع تمرات عجوة لم يضره ذلك اليوم سم ولا سحر
“Siapa yang sarapan dengan 7 kurma ajwah, maka racun dan sihir tidak akan membahayakannya di hari itu.” (HR. Bukhari 5779 dan Muslim 2047)
seterusnya banyak zikir harian dan jangan lupa baca ayat kursi dan tiga Qul sebelum tidur
Jika kena sihir,ruqyah diri sendiri, dapatkan panduan ruqyah dari kitab-kitab seperti
Dr. Said bin Ali bin Wahf al-Qohthani dalam buku beliau Ad-Dua wa Yalihi Al-Ilaj bi Ar-Ruqa, Hal. 35). ada edisi terjemahan
jika tidak mampu barulah jumpa ustaz-ustaz yang soleh, akidah salaf dan warak, bukan ahli bid’ah

Soalan 6
Bolehkah kita ambil cebisan kain tutup kaabah dan rendam dalam air dan minum buat ubat ?.
Benarkah kelambu kaabah boleh bertukar milik kepada orang awam, sheikh?
Jawapan 6 Thtl
cebisan kelambu
Khurafat dan dilarang keras oleh saudi. bila kelambu Kaabah di tukar, kelambunya di potong dan dihadiahkan kepada tetamu kerajaan arab saudi. Tiada dibenarkan untuk tujuan perdukunan.
kelambu mekah tidak boleh bertukar tangan sebab mereka kena berjanji dengan pentadbir perbadanan mesjidil haram jangan diberi kepada orang awam kerana dikhuatiri akan menjadi syirik.
keduanya palsu.

Soalan 7
Dosa anak sebelum baligh ibubapa tanggung, selepas baligh diri sendiri tanggung.
Kemudian, dosa anak sebelum kahwin mak ayah juga tanggung tapi selepas kahwin suami tanggung.Benarkah?
Jawpan 7 Thtl
konsep tanggung dosa
1. dosa anak sebelum baligh, ibubapa tanggung
tidak sahih, dosa belum ujud kepada anak belum baligh
dalil:,” Diangkat kalam dari tiga golongan: orang tidur hingga dia jaga, kanak-kanak sehingga ia baligh, orang gila sehingga ia berakal.” HR at Termidzi, Sunan, 2/438, hasan
2.selepas diri baligh, memang tanggung sendiri, nama istilah fiqh, Mukallaf =sudah dipertanggungjawabkan kerana usia baligh
3. anak bujang yang baligh, emak ayah tanggung, tak sahih, anak tanggung, sebab dah mukallaf
4. jika jadi isteri, suami tanggung, tidak sahih, setiap mukallaf, tanggung sendiri.
***Dosa ibubapa kerana cuai dalam memberi pendidikan agama dan akademik
***Dosa suami kerana tidak mendidik isteri dan mengawasi muamalatnya, tak ada konsep orang dewasa pikul ***Dosa orang dewasa yang lain walaupun tanggungannya.
Dalil:
“(yaitu) bahwasanya seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain” (QS Al Najm [53]:38)

Soalan 8
kalau kita hendak solat boleh atau tidak kalau buat sanggul tinggi-tinggi?
Jawapan 8 Thtl
Bersanggul tinggi ketika solat
hadits Abdullah bin Abbas ra, dia berkata:
أُمِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْظُمٍ وَلَا يَكُفَّ ثَوْبَهُ وَلَا شَعَرَهُ
“Nabi صلى الله عليه وسلم diperintahkan untuk sujud di atas tujuh tulang (dahi, dua telapak tangan, dua lutut, dan dua kaki) dan untuk tidak menahan pakaian dan rambutnya.” [HR Al Bukhari (815) dan Muslim (490)]
Maka ketika solat sunnahnya sanggul dilepaskan.

Soalan 9
Adakah ini kita patut pegang bahawa semua solat sunat adalah 2 rakaat 1 salam?
Benarkah Rasulullah SAW menunaikan solat sunat zohor 4 rakaat 1 salam. Mohon pencerahan
Jawapan 9 Thtl
kaifiyat solat sunat
secara global, sunnah solat sunat ialah 2 rakaat dengan satu salam, dalilnya:
صَلَاةُ اللَّيْلِ مَثْنَى مَثْنَى (متفق على صحته من حديث ابن عمر رضي الله عنهما)
“Shalat malam itu dua rakaat-dua rakaat”. (Disepakati keshahihannya; HR Bukhari dan Muslim, dari hadits Ibnu Umar radhiallahu ’anhuma)
solat ba’diah zuhur dgn 4 rakaat satu salam hukumnya, boleh
Aisyah ra berkata:
ditanya tentang kebagusan dan panjangnya, kemudian shalat 4 rakaat lagi sekali salam مَا كَانَ رَسُوْلُ اللهِ صلّ الله عليه و سلّم يَزِيْدُ فِي رَمَضَانَ وَ لاَ فِي غَيْرِهِ إِحْدَ عَشْرَةَ رَكْعَةً يُصَلِّى أَرْبَعًا، فَلاَ تَسْأَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَ طُوْلَـهِنَّ ثُمَّ يُصَلِّى أَرْبَعًا فَلاَ تَسْأَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَ طُوْلَـهِنَّ ثُمَّ يُصَلِّى ثَلاَثاً
“Rasulullah saw tidak pernah menambah bilangan pada bulan Ramadhan dan tidak pula pada bulan selain Ramadhan dari 11 Rakaat. Beliau shalat 4 rakaat sekali salam maka jangan ditanya tentang bagus dan panjangnya, kemudian shalat witir 3 rakaat.” (HR Muslim)hadith ni walaupun masa Ramadhan menjadi dalil bolehnya solat 4 rakaat sekali salam

Soalan 10
Waktu walimatul urus atau kenduri kahwin bolehkah atau tidak jamak solat (zohor dan asar) kalau kita ini ahli keluarga pengantin yang terlibat majlis di rumah? Walaupun ia majlis yang tidaklah sepenting pilihan raya.
Jawapan 10 Thtl
Hukum pengantin solat jamak
Jawabnya boleh sebab solat jamak adalah kerana masyaqqah atau kesulitan dan tidak dijadikan suatu kebiasaan, ,maksudnya dilaksanakan ketika benar-benar perlu. Contoh bersanding jam 1:00 tgh hari, maka ambil wudhuk dulu sebelum make-up, dan solat zuhur dalam waktu asar, jamak taakhir sebab majlis resepsi tamat jam 4 ptg.

Soalan 11
Bagaimana pula jika kita berdoa didalam bahasa melayu(didalam hati) ketika sujud didalam solat? Adakah dibolehkan?
Jawapan 11 Thtl
Doa dalam bahasa melayu
Khilaf, boleh dalam mazhab hanbali ((Fatwa Lajnah Daimah, volume 24, nomor 5782) )

dan mazhab syafi’iy, Imam Nawawi
– al-Majmuk: 3/247-248
dengan syarat ia hanya sementara sahaja hingga mampu menghafal

Soalan 12
Boleh ke baca doa tanpa lafaz hanya niat sahaja?
Contoh doa makan tetapi membaca doa, hanya dalam hati.
Jawapan 12 Thtl
Niat dalam hati
Dalil hadith:
إنَّ اللَّهَ تَعالى تجاوزَ عن أمَّتي ، كلَّ شيءٍ حدَّثَت بِهِ أنفسَها ، ما لم تَكَلَّم بِهِ ، أو تعمَلْ
الراوي : أبو هريرة / المحدث : الألباني/ المصدر : صحيح النسائي
الصفحة أو الرقم: 3433 / خلاصة حكم المحدث : صحيح
Terj” Allah belum mengambil kira apa yang tercetus dalam hati selagi belum diucap atau dilaksanakan” Hr Nasa’iy, al-Albani, sahih
Maka doa dalam hati belum dikira, kena lafaz baru jadi doa bila lafaz, kena usaha bukan doa dan tunggu.

Soalan 13
Apa hukum apabila seseorang itu solat menggunakan dalam bahasa melayu maksud membaca bacaan solat ertinya sahaja, dalam bacaan solat dia tidak membaca AlQurannya bahasa(arabnya)
Contoh surah alfatiha dia baca,dia hanya baca ertinya tidak membaca surah alfatihah
Sebab dia tidak pandai mengaji dan dia takut membacanya disebabkan takut salah bacaan kerana tidak mengenal huruf ayat alquran dan hukum tajwid langsung tidak mengerti.
Jawapan 13 Thtl
Solat dalam bahasa melayu
Ada dua pendapat:
1. mazhab Hanafi boleh jika muallaf baru masuk Islam dan tidak mungkin ia belajar dengan cepat
2. Haram, menurut Jumhur (mazhab malik, syafi’iy dan Hanbali) kerana tidak pernah difatwakan di zaman Nabi dan sahabat akan keharusannya. AQ dalam bahasa arab adalah mukjizat, jika dibaca terjemahannya, maka hilanglah mukjizatnya.
Dalil larangan:
“Apakah (patut Al-Qur’an) dalam bahasa asing, sedang (rasul adalah orang) Arab?” AQ 41:44
Maka pendapat yang rajih menurut Imam Ibn Taymiyah ialah jumhur (Balaghah alQur’an, ms 75)

Soalan 14
Adakah Taubat nasuha sama dengan solat sunat taubat biasa?
Taubat nasuha ialah kita kena solat kan memohon ampun pada Allah,adakah taubat nasuha sama dengan solat sunat taubat yang disebut dalam buku 75 solat-solat sunnat.
Jawapan 14 Thtl
Solat Taubat dan taubat nasuha
Dalil hadith:
ما من رجل يذنب ذنباً ، ثم يقوم فيتطهر ، ثم يصلي ، ثم يستغفر الله ؛ إلا غفر الله له
Terj:
Tidaklah seorang hamba melakukan dosa kemudian ia bersuci dengan baik, kemudian berdiri untuk melakukan shalat dua raka’at kemudian meminta ampun kepada Allah, kecuali Allah akan mengampuninya.” HR. Tirmidzi no. 406, Abu Daud no. 1521, Ibnu Majah no. 1395. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)
Tapi di sisi imam hadith era mutaqaddimun, era klasik spt Bukhari mendhaifkannya dalam tarikh al-Kabir, 2:54
وهذا الحديث ضعيف ؛ قال البخاري في ” التاريخ الكبير ”
Yang sebenar, hadith solat Taubat adalah dha’if, tapi kerana ada muhaddith kontemporeri yang sahihkan, ia boleh diamalkan,
Maka ada dua cara untuk taubat: 1.minta ampun dalam mana-mana solat sunat, tahajjud lebih baik dan solat taubat

Soalan 15
Jika bermukim, Contoh 12 hari atas urusan kerja, adakah dibolehkan untuk solat jamak? terutama dalam tempoh itu berada dalam situsi kerja sibuk?

Jawapan 15 Thtl
musafir selama 12 hari
Mazhab syafi’iy jika diketahui 12 hari tempoh musafir, maka dianggap mukim, kena solat tamam (sempurna sebab dah bermukim). Mazhab lain tak boleh jamak, cuma boleh qasar sahaja

Soalan 16
Bolehkah seorang perempuan bukan mahram beritahu yang dia tidak boleh solat kepada lelaki bukan mahramnya?
Jawapan 16 Thtl
wanita memberi tahu dia period
“Mereka bertanya kepada engkau tentang haid, katakan kepada mereka ia berupa kotoran”, AQ 2:222
Maka tidak ada masalah jika ada orang bertanya jika ada keperluan

Soalan 17
Adakah tahi hidung itu najis, setelah solat baru perasan ada terlekat dipipi. mohon pencerahan
Jawapan 17 Thtl
Status tahi hidung
ia tidak najis, ia termasuk yang didiamkan oleh syarak, maka dimaafkan

Soalan 18
Di pejabat saya ada surau kecil.bahagian lelaki dan wanita dibahagikan dengan partition kayu.Bagaimana cara perempuan nak minta solat jemaah dengan lelaki?
Jawapan 18 Thtl
Posisi wanita dalam surau kecil
Hukumnya harus untuk 4 mazhab, yang dilarang, wanita solat bersebelahan lelaki tanpa tirai atau dinding atau partition. Jika ada partition, maka hukumnya boleh. ia bergantung kepada design mssjid, ideal, partition adalah ruang wanita di belakang, kalau double story seperti di saudi, wanita di tingkat atas
(Imam Nawawi, al-Majmuk, Jld 3, bab wanita dan solat jamaah)

Soalan 19
Maksud saya macam mana saya nak minta untuk lelaki itu jadi imam?kalau lelaki dengan lelaki akan tepuk bahu..kalau perempuan dengan lelaki?
Jawapan 19 Thtl
Surau memang tidak boleh dikawal.Yang pertama itu saja yang boleh kawal, yakni solat diawal waktu, bila masuk waktu, azan dan solat buat pertama kali.
solat berikutnya masing-masinglah antara kawasan lelaki dan kawasan wanita. Yang dilarang dalam kawasan lelaki ada dua jamaah, dalam kawasan wanita ada dua jamaah.

Soalan 20
Hukum wanita yang pakai minyak wangi keluar dari rumah.Minyak wangi tu cuma di letakkan sedikit saja dan tak kuat , suami izinkan untuk pakai keluar…
Jawapan 20 Thtl
parfum lelaki dan wanita:
طيب الرجال ، ما ظهر ريحه وخفي لونه ، وطيب النساء ، ما ظهر لونه ، وخفي ريحه
الراوي: أبو هريرة المحدث: الترمذي – المصدر: سنن الترمذي – الصفحة أو الرقم: 2787
Terjemahnya: Dari Abu Hurayrah ra sabda baginda S.A.W
“Wangian lelaki, kuat baunya dan tiada warna; sedangkan wangian (perfume) wanita, yang nampak warnanya dan lembut baunya.” HR Abu Daud, Termidzi dan an-Nasa`iy, Termidzi, hasan, al-Albani sahih, dhaif di sisi at-Torifi
memang boleh, minyak wangi wanita bila keluar hendaklah yang ringan…

Soalan 21
Masa bersekolah dan tinggal diasrama,selalu tiada bekalan air. jadi masa tu mandi hadas haid dan ambil wuduk semua guna air mustakmal ( yang dalam baldi sahaja) dan pada masa itu tiada pengetahuan tentang air itu suci tapi tidak menyucikan. sekarang baru tahu.Macamana kedudukan solat saya pada 5 tahun saya di asrama? mohon penjelasan
Jawapan 21 Thtl
Air mustakmal
Jumhur kecuali syafi’iy, air mustakmal adalah suci. sifat kesucian air ditentukan oleh sifat dan warnanya. Jika tak ada perubahan kepada warna dan rupanya maka ia suci. manakala mazhab syafi’iy air mustakmal mesti dalam sukatan dua kolah atau 270 liter. Maka apa yang diamalkan itu memang sah dan air itu suci. pendapat Jumhur lebih kuat

Soalan 22
Jika muntah bayi tidak najis , bagaimana pula muntah kanak-kanak istimewa yang hanya makan dan minum makanan seperti bayi?
Jawapan 22 Thtl
Hukum muntah kanak-kanak
Hukum muntah dewasa
Beberapa ulama hadis lebih menguatkan pendapat bahwa muntah tidak najis. Diantaranya: Ibn Hazm, As-Syaukani, dan Shidiq Hasan Khan. Al-Albani memberikan komentar untuk keterangan Sayid Sabiq yang mengatakan najisnya muntah.
(al-Albani, Tamam Al-Minnah, hlm. 53)
maka muntah tidak najis

Soalan 23
Apakah hukum memutihkan gigi di klinik gigi?
Jawapan 23 Thtl
Dental cleaning and whitening
Harus, hukum asal tak ada larangan., yang dilarang mengikir gigi..
Hadits dari Abdullah bin Mas’ud r.a., beliau berkata:
لعن الله الواشمات والمستوشمات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله
Artinya : Allah melaknat wanita pembuat tato dan yang bertato, wanita yang dicukur alis, dan dikikir giginya, dengan tujuan mempercantik diri mereka merubah ciptaan Allah Ta’ala.” (HR. Bukhari)
Mengikir gigi suatu amalan orang zaman dulu, di mana mereka mengikir gigi mereka supaya menjadi kecil dan renggang. Ia bukan tujuan perubatan tetapi operasi kecantikan. Manakala memutihkan gigi adalah dalam bab oral hygiene atau urusan medik.

Komen dan Soalan