Utama Cerpen/Kisah/I'tibar Berhati-hati dengan Rayuan Syaitan

Berhati-hati dengan Rayuan Syaitan

374
0

Assalam…

Alhamdulillah melewati sehari lagi. Beruntunglah pada yang tidak pernah jemu mengajak dan melatih diri untuk berbuat perkara yang soleh hatta hatinya pun tidak mahu dibiasakan dengan perkara yang membusukkan hati.

Namun berhati-hatilah dengan pujukan syaitan.

Rayuan syaitan!

Rasulullah S.A.W bersabda:”dan dalam hati ada dua bisikan. Satu bisikan dari Malaikat mengajak kebaikan dan mempercayai kebenaran. Siapa merasakannya, ketahuilah dari Allah dan hendaklah memuji kepadaNya.Yang lainnya bisikan dari musuh(syaitan) mengajak kepada kejahatan dan mendustakan kebenaran, bahkan melarang kebaikan. Siapa menemukannya, hendaklah segera memohon perlindungan kepada Allah dan bisikan syaitan yang terkutuk…”

Kata Mujahid …syaitan itu mengintip hati. Jika segera mengingati Allah, dia akan pergi. Namun jika hati itu lalai dari mengingati Allah, dia akan terus menggoda. Antara ingat kepada Allah atau bisikan syaitan seperti antara Cahaya dan Kegelapan, antara siang dan malam, iaitu saling berbeza dan bertentangan.

Al-Quran menyebut..”mereka telah dikuasai syaitan, lalu dia melupakan mereka dari mengingati Allah.” Al-Mujahadah:19

Anas berkata: Rasulullah S.A.W bersabda:“sesungguhnya syaitan meletakkan belalai di hati manusia. Jika manusia mengingati Allah, belalai itu akan ditarik kembali. Namun jika manusia melupakan Allah, belalai itu akan menutupi hatinya..”.

Bersabda lagi Rasulullah: “syaitan itu berjalan di setiap pembuluh darah manusia. Maka berhentikan perjalanannya dengan BERLAPAR.”

Ingatlah! syaitan itu musuh yang nyata. Jagalah hati jangan sampai digoda. Sabar dengan ujian yang diberikan.  Pohonlah kekuatan dari Tuhanmu. Moga bertemu syurga yang abadi. Insya Allah.

“Barangsiapa yang bertaqwa dan bersabar, tiadalah yang mensia-siakan pahala orang-orang yang berbuat demikian”..

Moga kita sentiasa sedar untuk tidak terjebak dengan perangkap ini. Jagalah dengan yang terbaik.  Banyaklah berzikir.  Ayuh mulakan segera!

Moga bermanafaat.

Wassalam.

Nazarudin Che Salleh

(Kolumnis UiTO)

Komen dan Soalan