Utama Bilik (131) Tazkirah Ustaz Naim ♡Tadabbur Kalamullah 10 Ramadhan 1436h♡

♡Tadabbur Kalamullah 10 Ramadhan 1436h♡

126
0
Iklan

َقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا

Dan berkatalah Rasul: “Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai” [Surah Al-Furqan 30]

#Al-Quran merupakan pedoman yg berharga yg berkait dgn individu, masyarakat, negara, pemimpin, rakyat dan seluruh umat.

#Sistem Al-Quran merangkumi seluruh aspek kehidupan samada ibadat khusus, sosial, ekonomi, nikah kahwin, muamalat, ekonomi, politik, pemerintahan dan sebagainya.

#Sepatutnya kita berusaha memartabatkan semula seluruh sistem al-Quran dlm kehidupan dan menjadikan perlembagaan hidup sesebuah keluarga, masyarakat dan negara agar lahirnya masyarakat bertaqwa yg dijanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat

#Sesiapa yg menjaga al-Quran dengan baik yakni menurut segala perintahNya dan menjadikannya peraturan hidup maka al-Quran akan membawa orang itu ke syurga.

#Sesiapa yg membelakangkan al-Quran yakni tidak mengikutinya bahkan menentangnya maka tidak ragu2 lagi al-Quran akan mencampakkannya ke dalam api neraka.

#Sayidina Jabir r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Al-Quran adalah pemberi syafaat yg syafaatnya diterima dan sebagai pembela yg pembelaannya dibenarkan. Sesiapa meletakkan al-Quran di hadapan (beramal dgnnya), al-Quran akan membawanya ke syurga, sesiapa meletakkan al-Quran di belakang (tdk beramal dgnnya) maka al-Quran akan mencampakkannya ke dalam neraka.” (Hadis Riwayat Ibnu Hibban dgn Isnad yg Jayyid dan al-Hakim)

♡Jadikan al-Quran perlembagaan dlm kehidupan demi meraih kebahagiaan hakiki♡

Komen dan Soalan