Utama Cerpen/Kisah/I'tibar Jika Quran Boleh Berbicara..

Jika Quran Boleh Berbicara..

77
0

 

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Tiadalah rugi malah sangat beruntung bagi mereka yang berdinihari dengan berwudhu’ dan membaca Al-Quran dan sebelum sahur tiba, bermunajat kepadaNya dan di kala sahur pula menyambung memohon keampunan Illahi.  Sesungguhnya Allah menunggu puak-puak kita merendah diri bermohon keampunan di saat itu.

Dari Abdullah bin Mas’ud r.a meriwayatkan, Rasulullah saw bersabda:

“Barang siapa membaca satu huruf dari kitab Allah, maka ia mendapat satu kebaikan, dan satu kebaikan tersebut sama dengan 10 kebaikan yang lain. Saya tidak mengatakan Alif Laam Miim satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf, dan Mim satu huruf.” (H.R Tirmidzi. Ia mengatakan bahwa hadis ini hasan dan shahih)

Selepas solat subuh ini pula sama-sama kita berusaha membaca lagi Al-Quran. Sambil memandu mungkin, usahakanlah dengan yang terbaik.  Moga segala fadhilatnya berpihak untuk kerahmatan Nya untuk kita. Itulah harapan kita. In shaa Allah.

Petikan dari sebahagian..kalau Quran boleh berbicara..

“Peganglah aku lagi..bacalah kembali aku setiap hari
Kerana ayat-ayat yang ada padaku adalah ayat suci
Yang berasal dari Allah, Tuhan Yang Maha Mengetahui, Yang disampaikan oleh Jibril kepada Muhammad Rasulullah
Keluarkanlah segera aku dari lemari atau lacimu
Jangan lupa bawa kaset yang ada ayatku dalam laci keretamu
Letakkan aku selalu di depan meja kerjamu
Agar engkau senantiasa mengingat Tuhanmu
Sentuhilah aku kembali
Baca dan pelajari lagi aku
Setiap datangnya pagi dan petang hari
Seperti dulu..dulu sekali
Waktu engkau masih kecil, lugu dan polos
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan aku engkau biarkan sendiri
Dalam bisu dan sepi
Maha Benar Allah, yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. .”

Akhir kalam, sekadar untuk renungan petikan dari ulasan buku Agama dan Politik karangan Dr Yusuf Al Qardhawi oleh Ustaz  Muiz di kuliah subuh:

“Hakikatnya, orang barat menjadi maju kerana mereka membuang agama kristian yang sesat sewaktu Reinassance dan lahirlah Kristian Protestant tetapi mereka banyak menggunakan falsafah dalam Islam terutama ilmu-ilmu yang di ceduk dari kegemilangan Andalusia. Pergilah ke negara-negara maju dan saksikan sendiri bagaimana prinsip-prinsip Islam tertegak berdasarkan Al-Quran kerana mereka mengkaji dan mengamalkanya…”

“Kebanyakan penentang pada agama Islam itu sendiri mutakhir ini adalah terdiri dari mereka yang faham agama Islam itu sendiri.  Ini adalah perangai iblis yang memangnya ‘alim dan taat serta tahu kehebatan Allah tetapi tetap ingkar pada perintah Allah.”

In shaa Allah, moga ada sedikit manafaat yang boleh di ambil untuk kita meneruskan.kehidupan sehari ini lagi. Biiznillah.

Wassalam

Nazaruddin Che Salleh

(Kolumnis UiTO)

Komen dan Soalan