Utama Bilik (05) Fiqhud Dalil Pencerahan: Abu Dawud Meragui Mushaf Uthmani ?

Pencerahan: Abu Dawud Meragui Mushaf Uthmani ?

142
1
Iklan

kontroversi

🔴 Berdasarkan gambar tu betul ke kenyataan ustaz tersebut?

 

1. Sepatutnya kena tanya Ustaz tu sendiri, apa rujukan yang spesifik? Abu Dawud As-Sijistani ni bukannya sebijik je karya beliau.

 

2. Kena pastikan betul ke Abu Dawud yang buat dakwaan tu? Atau Abu Dawud hanya menyebutkan wujudnya dakwaan tu?

 

3. AQ adalah kitab yang terpelihara, dan ini dijanjikan oleh Allah sendiri. Kalau ada mana-mana penyimpangan pasti para `ulama’ akan bising. Adakah Abu Dawud seorang sahaja yang bising tentang ni? Takkan `ulama’ lain tak kritik pasal ni?

 

🔴 Saya dah tanya ustaz tu.. cuma katanya hajjaj anggap uthman telah tersilap. Lepas tu dia dah delete status ni sebab timbul banyak salah faham.

 

Pencarian di internet, memang ada bab “Al-Hajjaj bin Yusuf mengubah dalam Mushaf `Utsman 11 huruf” dalam kitab tersebut.

 

الْحَجَّاجَ بْنَ يُوسُفَ غَيَّرَ فِي مُصْحَفِ عُثْمَانَ أَحَدَ عَشَرَ حَرْفًا

 

قَالَ:

117 حدثنا عبد الله حدثنا أبو حاتم السجستاني ، حدثنا عباد بن صهيب ، عن عوف بن أبي جميلة ، أن الحجاج بن يوسف غير في مصحف عثمان أحد عشر حرفا قال : كانت في البقرة ( لم يتسن وانظر ) بغير هاء فغيرها لم يتسنه بالهاء ، وكانت في المائدة ( شريعة ومنهاجا ) فغيرها شرعة ومنهاجا ، وكانت في يونس ( هو الذي ينشركم ) فغيره يسيركم ، وكانت في يوسف ( أنا آتيكم بتأويله ) فغيرها أنا أنبئكم بتأويله ، وكانت في المؤمنين ( سيقولون لله لله لله ) ثلاثتهن ، فجعل الأخريين ( الله الله ) ، وكانت في الشعراء في قصة نوح ( من المخرجين ) ، وفي قصة لوط ( من المرجومين ) فغير قصة نوح من المرجومين وقصة لوط من المخرجين ، وكانت الزخرف ( نحن قسمنا بينهم معايشهم ) فغيرها معيشتهم ، وكانت في الذين كفروا ( من ماء غير ياسن ) فغيرها من ماء غير آسن ، وكانت في الحديد ( فالذين آمنوا منكم واتقوا لهم أجر كبير ) ، فغيرها وأنفقوا ، وكانت في إذا الشمس كورت ( وما هو على الغيب بظنين ) فغيرها بضنين “

 

Cuma kitab ni bukan karya Abu Dawud, tapi `Abdullah bin Abi Dawud.

 

Riwayat ini dikritik:

وهذه الرواية ضعيفة جدّاً أو موضوعة ؛ إذ فيها ” عبَّاد بن صهيب ” وهو متروك الحديث . قال علي بن المديني : ذهب حديثه ، وقال البخاري والنسائي وغيرهما : متروك ، وقال ابن حبان : كان قدريّاً داعيةً ، ومع ذلك يروي أشياء إذا سمعها المبتدئ في هذه الصناعة شهد لها بالوضع ، وقال الذهبي : أحد المتروكين . انظر ” ميزان الاعتدال ” للذهبي ( 4 / 28 )

 

Riwayat ini dhaif jiddan atau palsu…

Sumber: http://islamqa.info/ar/23487

 

Dipetik dari:

Bilik (05) Fiqhud Dalil

Jawapan oleh: Ustaz Adli Khalim

1 KOMEN

Komen dan Soalan