Utama Bilik (75) Tafsir Al-Quran Cukup Benarkah Fahaman, Berhala Adalah Tuhan Orang Kafir ?

Cukup Benarkah Fahaman, Berhala Adalah Tuhan Orang Kafir ?

243
0
Iklan

 

Minta tok imam baca doa selamat, adakah termasuk tawasul? Nak sambut Ramadhan, kan buat selalu buat doa selamat, termasuk tawasul tak?

Sambung bab tawasul lagi.

Ada 62 ayat, semuanya tentang haram nya tawasul ini

Tapi kita di Malaysia, seolah-olah macam tawasul ini , tuntutan agama

 

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

[Surat Al-Araf 138]

 

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنَامَ

[Surat Ibrahim 35]

 

Hari ini nama-nama yang di tafsir kan bab tawasul

 

وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَٰكِنْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ۖ فَمَا أَغْنَتْ عَنْهُمْ آلِهَتُهُمُ الَّتِي يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ لَمَّا جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ ۖ وَمَا زَادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ

[Surat Hud 101]

 

وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا

[Surat Al-Kahf 4]

 

وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ مَا كَانَ يَدْعُو إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَنْدَادًا لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا ۖ إِنَّكَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ

[Surat Az-Zumar 8]

 

وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا ۗ أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ

[Surat Aal-E-Imran 80]

 

وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ اللَّهُ حَفِيظٌ عَلَيْهِمْ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ

[Surat Ash-Shura 6]

 

Ayat-ayat di atas tentang perkataan-perkataan yang ulama kita tafsir sebagai berhala, tapi maksud sebenarnya lain. Baca dulu kemudian ayah aji akan tafsir. Suruh orang lain berdoa condong pada syirik dalam perantaraan berdoa.

 

Bismillah ArRahman ArRahim. Allahumma Rabbana Zidna ilma. Allahumma Rabbana Ihdinas sira talmustaqim. Amma ba’du.

Dalam kita berugama, perkara yang paling utama ialah tauhid. Ia membezakan antara beriman dan kufur. Mengucap 2 kalimah syahadat ini, adalah asas pada tauhid. Tauhid pula berpaksi pada mengEsakan Allah.

Tauhid mesti tidak syirik. Kalau syirik maka kalimah syahadat batal. Tak berguna lah lagi amal soleh sebab batal kerana syirik. Maka keutamaan nya ialah belajar apa itu syirik yang ada di sebut dalam al-quran.

Ayat 5 al-fatihah, pada kamu sahaja Allah kami sembah dan pada Allah sahaja kami minta pertolongan. Tauhid fil ibadah dan tauhid fil isti anah.

  • Tauhid fil ibadah – Az-zumar, Yunus.
  • Tauhid fil isti anah – Hamim 7 , Hud, Mariam, Toha, 5 juzuk lebih.

Kekeliruan dalam berdoa inilah, kafir segala manusia yang kafir. Kalau awak semua tak belajar Hamim 7, yang Allah beritahu dengan jelas kekeliruan dalam berdoa. Maka tentulah akan ada kekeliruan ini. Surah Hud pula, contoh kekeliruan mereka. Mariam pula cara berdoa dengan betul dan keliru dalam berdoa ini bermula di tawasul.

Soalan: Ayah Aji, apa makna Hamim 7?

Seperti yang dah ayah aji kata, terdapat 62 ayat berkenaan tawasul haram buat. Awak semua perlu jelas sejelasnya, apa itu tawasul – perantaraan. Hamim 7 ialah semua surah yang bermula dengan Hamim yaitu Al-Ghafir/Mukmin, al Fussilat/sajadah, as Syura, Zuhruf, Dukhan, Jasiat dan Ahqaf. 2.5 juzuk menerangkan tauhid dalam berdoa dan syirik dalam berdoa. Tawasul ini adalah bertentangan dengan perintah Allah.

Tawasul ini di hurai dengan cara terperinci dalam Al-Quran tapi kitab-kitab tafsir telah memberi nya pada maksud sembah berhala.

Ayat-ayat tentang jenis-jenis perkataan tawasul yang ada dalam quran. .

1. Berhala

 

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

[Surat Al-Araf 138]

Dan Kami menyeberangkan atau selamatkan bani Israel daripada laut kerana lari daripada ancaman firaun. Maka datang mereka berjumpa satu kaum yang sedang memuja berhala-berhala mereka. Kaum Yahudi kata Nabi Musa as, wahai Musa, jadikan bagi Kami ilahan – tuhan sebagai perantaraan dalam berdoa untuk mereka. Sama seperti untuk mereka tuhan-tuhan macam kaum itu. Nabi Musa as menjawab – sungguh kamu ini kaum yang jahil.

 

Tafsir

Asnam – berhala. Ilah – Tuhan/perantara. Ilahan -tuhan-tuhan/perantara.

Mereka tahu Tuhan hanya satu tapi ilah di situ bermaksud orang, nabi atau wali atau malaikat yang di guna sebagai perantaraan pada berdoa. Mereka berdoa juga tapi kalau melalui perantaraan nabi-nabi, wali-wali dan para malaikat, doa  kami akan lagi makbul.

Berhala-berhala hindu bila ayah aji tanya hindu, itu tuhan awak ke?  Hindu-hindu jawab Tidak. Kamu ingat kami sembah batu ke? Kami yang suruh orang buat dan kalau rosak kami baiki. Ini untuk fokus doa kami saja.

Ayah aji tanya lagi, awak sembah apa?  Mereka jawab kami puja dewa atau deity. Dewa itu tuhan awak ke? Mereka kata Tidak. Habis tuhan awak siapa? Hindu Kelantan kata tuan Allah. Hindu Kuala kangsar kata, Tuhan yang satu tak tahu apa nama. Hindu Kuala Lumpur kata Shiva. Bila tanya, mereka kata Shiva ini yang cipta langit bumi, beri makan pada kita, selesai hajat kita, tapi Shiva wakil pada anak nya Murugan dan Ganisha. Nah berhala hanya untuk fokus doa saja.

Kristian pun sama, bukan nabi Isa a.s itu Tuhan tapi anak saja. Tuhan sebenarnya Allah juga.

Tentang berhala ini guru-guru kita kata tuhan mereka ialah berhala. Hindu kata bukan. Siapa yang salah di sini, guru kita. Mereka ajar kita tuhan orang kafir ialah berhala. Di sini lah bermula kekeliruan kita. Syirik pada Allah guru-guru kita kata makna menduakan Allah. Sembah berhala. Memang sembah berhala itu kufur tapi yang keliru nya , mereka sembah dewa itu, kita yang tak faham.

Mereka sembah nabi Isa itu yang kita tak faham. Semua sembahan, pemujaan itu hanyalah perantaraan saja. Itulah syiriknya. Sembah berhala itu syirik kedua.

Jadi kita dah belajar

  1. Berhala
  2. Ilahan – tuhan-tuhan/dewa

Ayat ini juga berkenaan tuhan-tuhan – ilahan

 

وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَٰكِنْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ۖ فَمَا أَغْنَتْ عَنْهُمْ آلِهَتُهُمُ الَّتِي يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ لَمَّا جَاءَ أَمْرُ رَبِّكَ ۖ وَمَا زَادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ

[Surat Hud 101]

Dan tidaklah Kami menzalimi mereka, akan tetapi mereka lah yang menzalimi diri sendiri, tak tahu hal-hal syirik, kerana tak belajar. Maka tak berguna daripada mereka tuhan-tuhan yang mereka buat perantaraan, yang mereka seru selain daripada Allah untuk tujuan rapat diri pada Allah sedekat-dekatnya. Apa-apa sahaja pertolongan atau jaminan daripada azab Allah di akhirat. Tatkala datang perintah Tuhan kamu akan ke neraka kekal. Dan tak menambah pada mereka kecuali kerugian saja yaitu semua amalan hancur. Tak ada satu pun dapat di buat pertimbangan.

 

Ayat ini pula tawasul di sebut sebagai anak.

 

وَيُنْذِرَ الَّذِينَ قَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا

[Surat Al-Kahf 4]

Dan hendaklah kamu – orang tahu/pandai tauhid ini. Memberi ancaman atau peringatan pada mereka yang berkata atau berakidah. Allah swt mengambil anak angkat.

 

Tafsir

Contoh anak angkat ialah nabi Isa a.s bagi kristian dan nabi Uzair as bagi yahudi. Anak di sini juga bermaksud perantara dengan Nabi Isa a.s dan Uzair a.s.

Habis situ dulu.

 

Komen dan Soalan