Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 7

Fiqh Wanita 7

172
0

Soalan 1
Adakah sahih hadith di bawah?
“Tiada daripada sedekah yang lebih afdhal daripada sedekah lidah”
1.Seorang Datuk(atau orang yang berpengaruh) boleh beri syafaat ddapat pahala sedekah lisan bila Datuk itu rekomen agar seorang ibu tunggal dibantu untuk dapatkan wang zakat.
2. Seorang Datuk boleh dapat pahala sedekah lisan bila tolong rekomen seorang kontraktor untuk dapatkan projek (yang mana kontraktor tu memang layak, cuma perlu kabel untuk dapatkan projek tersebut)
Jawapan 1 Thtl
Takhrij hadis sedekah
“Tiada daripada sedekah yang lebih afdhal daripada sedekah lidah”
Tidak ada sedekah seperti ini dalam kitab sunah
sedekah paling utama ialah yang ini:
إِذَا مَاتَ الإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلاَّ مِنْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ
“Apabila cucu Adam meninggal, maka terputuslah seluruh amalnya kecuali tiga; sedekah jariyah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak shalih yang mendo’akan (orang tua)nya.” (HR. Muslim)
Ini saja sedekah yg paling utama sebab pahalanya terus menerus

Soalan 2
Jika dianiaya oleh seseorang dari segi duit tidak seperti yang dijanjikan dan juga memfitnah dirinya benda yang dia tidak buat bolehkah kita berdoa supaya orang itu kena balasan dan apa yang dia alami orang itu kena?
Jawapan 2 Thtl
Mendoakan kecelakaan orang yang menzalimi kita sudah jawab
ulangan ringkas, hukumnya boleh
اتق دعوة المظلوم وإن كان كافرا فإنه ليس دونها حجاب
” Hendaklah kamu waspada terhadap doa orang yang dizalimi sekalipun dia adalah orang kafir. Maka sesungguhnya tidak ada penghalang diantaranya untuk diterima oleh Allah.” Hadis riwayat Ahmad – sanad hasan ‌

Soalan 3
Ada satu lagi amalan yang dibuat berdasarkan satu video dari sumber yang saya kurang pasti. Iaitu amalan membaca surah al Ikhlas 10 kali, zikir subhanAllah dan surah Al-Mulk setiap hari. Tujuannya untuk mebina rumah yang cantik di dalam syurga. Sheikh, ada ke amalan-amalan ini terdapat dalam AQ?‌‌‍‌‍‍‌
Jawapan 3 Thtl
Amalan al-ikhlas 10X, zikir subhanallah, dan surah al-Mulk dapat banglo di syurga
setakat carian kami, tak ada fadilat sedemikian. tanda hadith dha’if amal sedikit, dapat reward yang tidak menasabah. ‌
Bukan senang nak dapat banglo. jika kat dunia pun kena jadi jutawan dulu baru nak dapat banglo, apatah lagi banglo Tuhan

Soalan 4
Betul ke jika hafiz AQ lupa hafalannya ,maka dia berdosa?
Jawapan 4 Thtl
Hafiz AQ dan kemudian lupa
tidak berdosa,
dalilnya
تَعَاهَدُوا الْقُرْآنَ فوَالَّذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ لَهُوَ أَشَدُّ تَفَلُّتًا مِنَ اْلإِبِلِ فِيْ عَقْلِهَا

“Jagalah Al-Quran. Demi Dzat yang jiwaku di tangan-Nya, sungguh Al-Quran itu lebih mudah lepas daripada seekor unta yang lepas dari talinya.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari, no. 5033 dalam kitab Fadha’il al-Qur’an, bab (22), dan diriwayatkan Muslim, no. 791
semua hadith yang ancam dosa kepada hafiz yang lupa adalah dha’if.
yang penting AQ bukan hafalan, tapi amalannya. faham ayat, amalkan

Soalan 5
Betulkah manusia sebenarnya akan sedar atau tidak 100 hari sebelum ajalnya 40 hari sebelumnya dan seterusnya..seperti ada drama di tv tentang 100hari sebelum ajal tentang perlakuan – perlakuan manusia berbeza amalannya sehingga ajal menjemput.
Jawapan 5 Thtl
Apakah mengetahui ajalnya, 100 hari lagi, 40 hari lagi..
Tidak benar, ajal atau waktu kematian adalah hanya di sisi Allah
“Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya” surah al-munafiqun ayat 11
“Dan sekali-kali tidak dipanjangkan umur seorang yang berumur panjang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam Kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah.”(AQ. 35:11)
“Dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (AQ Luqman 31:34)

Soalan 6
Dengan maksud lain,simati dapat apa (amalan)yang telah mereka lakukan didunia bukan dengan mengupah orang membaca AQ 7 hari berturut,
yang saya faham setiap amal solih yang simati lakukan, akan dapat pahala sekiranya ada kesinambungan dari waris simati, contoh mengajar AQ kepada orang lain sebagaimana ibu bapa nya,lakukan.betulkan syeikh?
Jawapan 6 Thtl
Upah qari dan pahala dihadiahkan kepada mayat, memang tidak sampai
Jika si mayat kerjanya mengajar AQ kpd manusia, maka sudah tentu ilmu yang diajarkan kepada manusia akan kekal dapat selagi mana tafsirnya di sampaikan pula kepada orang lain, itu maksud ilmu yang dimanfaatkan

Soalan 7
Macamana pula dengan wakaf al-quran di masjid-masjid dan surau adakah dengan mewakafkan al-quran dan setiap bacaan akan sampai dekat si mati.Adakah itu benar ?
Jawapan 7 Thtl
Waqaf AQ maksudnya selagi naskhah itu diguna pakai, maka pahalanya akan dikongsikan oleh si mayat yg mewakafkan, wakaf ini termasuk dalam hadith di atas…

Soalan 8
Fatihah dan kematian..
Selama ini masyarakat umum fahami (termasuk saya) membaca fatihah bila mendengar kematian adalah untuk sedekah pahala bacaan tersebut kepada si mati.. bukan sebagai ucapan takziah kepada keluarganya.. soalannya: salah ke pemahaman itu?
Jawapan 8 Thtl
Sedekah fatihah kepada mayat.
Sedekah fatihah ni adalah muhdats, maksudnya baru. ia hanya berlaku di nusantara. Tidak tahu siapa yang ajar kepada orang nusantara. ia tiba-tiba menjadi suatu culture. sepatutnya benda macam ini ia mesti datang dari Rasululah,
dalilnya:
MATAN HADITS AL-ARBA’IIN AN-NAWAWIYYAH NO. 5
عَنْ أُمِّ الْمُؤْمِنِيْنَ أُمِّ عَبْدِ اللهِ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا قَالَتْ : قَالَ رَسُوْلُ الله صلى الله عليه وسلم : مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ. [رواه البخاري ومسلم وفي رواية لمسلم : مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ ]

Dari Ummul Mu’minin; Ummu Abdillah; Aisyah ra dia berkata : Rasulullah saw bersabda : Barangsiapa yang mengada-adakan dalam urusan (agama) kami ini yang bukan (berasal) darinya, maka dia tertolak. [Riwayat Bukhari dan Muslim], dan dalam riwayat Muslim disebutkan: Barangsiapa yang melakukan suatu amal (ibadah) yang tidak sesuai dengan urusan (agama) kami, maka amalan itu tertolak
Takziah atau balasungkawa ada fiqhnya, namanya fiqh Takziah, maka ia adalah mengucapkan takziah dan membaca 2:156, namanya istirja’ yakni mengembalikan sesuatu kematian kpd manusia akan kembaii kepada Allah.
ataupun kepada si mati, sedekah paling baik ialah berdoa agar Allah ampunkannya bukan memberinya al-fatihah, dia dah cukup dgn alfatihah, dia baca 17X sehari minima dalam solat lima waktunya, maka dia tidak lagi memerlukan fatihah dalam barzakh

Soalan 9
‍‌‌‌‌‍‍‍Bolehkah kita hadiahkan Al-Fatihah kepada diri sendiri atau untuk orang lain yang masih hidup atau kepada Nabi Muhammad atau nabi-nabi lain? Maaf jika soalan ini sudah ditanya.. Saya masih kurang faham..‌‌‍‌‍‍‌
‌Jawapan 9 Thtl
Fenomena hadiah al-Fatihah
Kita tidak tahu kenapa umat Melayu amat suka memuja dua surah, fatihah dan yasin. ini adalah suatu kesalahan dalam cara berinteraksi dengan AQ. Maka ujud satu fenomena sedekah fatihah dan yasin kepada mayat, kepada diri sendiri, hatta kepada kepada Nabi pun hadiah fatihah.
AQ adalah:
“Agar supaya Al-Qur’an itu menjadi peringatan bagi orang-orang yang hidup” [Yasin : 70] Bila dah mati “ma fi manfaat” tak ada lagi manfaatnya kpd si mayat.
Adapun pendapat yang masyhur dalam mazhab Syafi’i adalah pegiriman pahala bacaan al Qur’an tidak sampai kepada si mayit. ( lihat syarah Shahih Muslim oleh Imam Nawawi Juz I halaman 90)
sapa yang kata sampai, mayat dapat kiriman pahala bacaan orang yang kirim, semua berdasarkan dzann atau sangkaan sahaja sedangkan mereka tidak mengetahui macam mana Allah mentadbir orang mati.

Soalan 10
Apa maksud Dalil Akli dan Dalil Naqli..?
Jawapan 10 Thtl
Dalil hukum syarak: naqli vs akli
Naqli: dari dua sumber utama, al-Qur’an dan sunnah
Aqli: sumber akal manusia, spt Ijma’, qias, istihsan, istishab, fatwa sahabi, uruf dan Ijtihad imam

Soalan 11
Baca Fatihah ketika mendengar kematian adalah bid’ah, tak ada contoh dr Nabi saw. Jika baca fatihah bermaksud si fulan sukacita akan kematiannya..kerana ayat pertama Fatihah ialah “segala puji kepada Tuhan sekelian alam”. Ungkapan yang sahih ialah ungkapan Istirja’ AQ 2:156 kerana ia adalah ayat penyembuh kepada kematian.
Apa maksudnya sheikh “ayat penyembuh kepada kematian”
Kematian tetapi boleh sembuh?
Jawapan 11 Thtl
Istirja adalah penyembuh dari kematian
bila kematian menimpa famili, maka ia memerlukan suatu keajaiban atau suatu kata-kata yang menyentap hati dan membawa famili yang ditimpa musibah kembali ke alam nyata dan meneruskan kehidupan. Contoh: ayah atau ibu anda wafat, maka ia bagaikan tsunami yang menimpa famili anda, maka anda memerlukan suatu kejutan untuk memulihkan keadaan tersebut. Maka ia tidak dapat dengan al-Fatihah, melainkan dengan ayat istirja’ pada ayat 156 al Baqarah.
contoh kedua, bila berita kewafatan Nabi saw, umat islam stunt, terhenti..Umar menjadi kaget, muncul Abu Bakar dgn istirja’ bahawa nabi seperti kita adalah manusia dan akan mati. itu maksudnya

Soalan 12
Mereka beribadat hanya dengan cara cinta atau love atau mahabbah, cinta Allah dan rasul sahaja slogan sufi ialah kami beribadah kerana cinta, bukan kerana takutkan neraka atau harapkan syurga, pure love.
tak boleh beribadah kerana cinta Allah dan rasul? . Sebab saya pernah dinukilkan kalau kita ibadah sebab nak masuk syurga macam kita buat benda sebab nak pujian dr bos..kalau kita ibadah sebab tak nak neraka sama macam kita buat kerja sebab takut bos marah..jadi tak ikhlasla..kan beribadat utk dapatkan keredhaan Allah..
Jawapan 12 Thtl
Ibadah tareqat hanya kerana cinta
ibadah menurut Imam Ibn Taymiyah:
Ibadah= merangkumi rasa takut (khouf), harap (roja), merendah (Dzul), tunduk (Khudhu’), doa dan lain-lain bukan semata-mata cinta (Ibn Taymiyah, kitab al-Ubudiyah)
Penjelasan Imam Ibn Qayyim al-Jauziah:
“Siapa yang beribadah kepada Allah dengan cinta semata maka dia adalah zindiq (pura-pura), dan siapa yang beribadah kepada Allah dengan raja’ [harapan] semata maka dia adalah murjiah (amal tak perlu, iman sahaja) dan siapa yang beribadah kepada Allah dengan takut semata maka dia adalah haruri (khawarij,, haruri adalah markaz khawarij) , dan siapa yang beribadah kepada Allah dengan cinta, harap dan takut, maka dia adalah mu’min sejati”

Soalan 13
Macamana mereka ni boleh masuk semula ke malaysia walhal pernah di fatwakan sesat oleh Jakim,tak silap saya 2002..
Ada moderator yang anjurkan seminar keusahawanan yang cukup popular dilihat bersama beliau ni…
Bukankah ada pendapat yang melarang bergaul dgn ahli bid’ah contoh dalam kitab Al – hadith ashab as sabuni?
Jawapan 13 Thtl
status tareqat Naqsyabandiah al-aliyah al-Haqqani
Kenapa tareqat ini masih beroperasi di Malaysia? seperti yang kata tareqat ni mendapat sokongan dari sultan, orang hartawan kerana golongan kaya banyak dosa dan malas beribadat, maka mereka mahu jalan pintas ke syurga tanpa taubat dan melakukan ketaatan kepada Allah, maka cara mudah ialah outsourcing kepada syaikh-syaikh tareqat. maka sebab itu tareqat yang sesat susah di benteras kerana ada sokongan dari golongan kaya dan berpengaruh

Soalan 14
Puak tarikat dan sufi sering mencanangkan agar belajar dengan guru yang murshid. Sebenarnya apakah yang maksudkan sebagai Guru Murshid itu dan apakah ciri-ciri nya? Adakah hadis yang menyebut tentangnya?
Jawapan 14 Thtl
Belajar dan kaitan dengan ulamak
Hukum Logika: manusia menuntut ilmu dari institusi yang berwibawa, accredited dan diiktiraf oleh MQA. di Malaysia ada universiti elit atau apex universiti spt UPM, USM, UM, UKM dan UTM, di mana bila graduate, mereka lebih marketable. di peringkat global, top 10 universiti, spt Harvard, Oxford, MIT, Stanford, Cambridge…
Maka begitu juga belajar ugama, kita kena pilih ulama yang mursyid, reputable, reliable, sama dgn IPTA/S… cuma bagi golongan tareqat, mereka hanya iktiraf rangkaian ulama-ulama mereka sahaja. Ini kerana ulama dalam system tareqat mestilah wali, pernah jumpa Rasulullah secara jaga, memiliki kesaktian yang tinggi seperti terbang, berjalan di atas air, berjalan dengan cepat tanpa kereta dan sebagainya.
di sisi sunni, ulama’ yang mursyid ialah ulamak warathul anbiya’, dalilnya:
الْعُلُمَاءُ وَرَثَةُاْلأَنْبِيَاءِ
“Ulama adalah pewaris para nabi.” HR Abu Daud, disahihkan oleh albani, sahih attarghiib

Soalan 15
Jadi istilah Murshid ini tidak menentu lah ye Sheikh? Sunni kata ulama pewaris para nabi adalah murshid. Sedang kan sufi tarikat kata wali sakti syiah mungkin pulak ada istilahnya tersendiri.Jadi macamana umat Islam yang malas belajar dan berfikir nak pilih?
Jawapan 15 Thtl
Macam mana nak pilih ulamak yang sejati
Ulama hakiki itu adalah yang mendalami ilmu agama, mengetahui hukum-hukum Al -Quran dan Sunnah.
” Mengetahui ilmu usul fiqh seperti nasakh dan mansukh, mutlak, muqayyad, mujmal, mufassar, dan juga orang-orang yang mengkaji ucapan-ucapan ulama salaf terhadap apa yang mereka perselisihkan.” (Syeikh Abdus Salam bin Barjas, saudi, al-Qassim, Wujubul Irtibath bi ‘Ulama, ms 8)

Soalan 16
kenapakah bila kemukakan soalan pada pengikut gol tareqat atau sufism,
mengapa guru mereka tidak boleh disanggah perlakuan dan pendapat mereka yang berlebihan dalam memuji Nabi dan tatacara yang tidak mengikut prospek sunnah dan AQ,mereka akan beri alasan yang sama yakni dari susur galur Nabi dan ulamak itu pewaris Nabi.
Jawapan 16 Thtl
kenapa guru-guru tareqat untouchable…dah jawab. sebab ia berada dalam kelas Brahmin, atau divine
Ini kerana ulama dalam system tareqat mestilah wali, pernah jumpa Rasulullah secara jaga, memiliki kesaktian yang tinggi seperti terbang, berjalan di atas air, berjalan dengan cepat tanpa kereta dan sebagainya.

Soalan 17
Adakah ilmu tasawuf itu sesat atau sama dengan ilmu tarekat?
mohon pencerahan thtl.
Jawapan 17(a)
Tasawwuf dan tareqat
soalan yang diajukan oleh penghuni bilik 101 ini memang heavy…
pertama: tasawwuf dari kalimah Sufi. Sufi ni bukan kosa kata arab, ia tidak diketahui dari mana datangnya tapi sufi mula muncul selepas 200 hijrah kerana kemewahan yang melanda umat Islam selepas mereka menundukan Rome Timur dan Parsi, maka melimpahnya harta dan kemewahan dan hamba sahaya yang tidak terhitung banyaknya. femomena larut dengan dunia melahirkan istilah sufi, maksudnya kembali kepada akhirat dan jangan terpedaya dengan dunia.
Tasawwuf pula, orang yang mengamalkan gaya hidup sufi, yakni zuhud dan meremehkan kemewahan adalah org tasawwuf. Kata Dr Qardhawi, sebelum islam gaya hidup sufi ni sudah femes, adanya pedita kristian, nun yang hidup zuhud dalam gereja dan biara, monk dalam agama majusi, hindu, buddha dengan pakaian yang lusuh meminta makanan dari masyarakat.
Jawapan 17(b)
Tasawwuf part 2
Pada zaman Nabi saw tendensi kpd tasawwuf ni sudah ada, di mana ada yang tidak mahu berbuka bila puasa, ada yang tidak mahu kawin, dan ada yang tidak mahu tidur melainkan terus menerus ibadat, ia ditegur oleh Rasulullah saw, bahawa dia adalah sebaik-baik manusia, dia berpuasa dan berbuka, dia bernikah kawin dan dia juga solat dan tidur. Maka Nabi melarang tasawwuf yang melampau. Cuma pada sekitar tahun 300 hijrah, barulah tasawwuf dan sufism ni muncul di kota Baghdad dan Kufah dan menjadi satu trend dan aliran dalam umat Islam.
Tareqat: apabila manusia ingin mengamalkan tasawwuf, gaya hidup zuhud dan mengutamakan akhirat, mereka memerlukan bimbingan , maka tareqat adalah metod atau caranya.
Maka sufi adalah satu aliran pemikiran yang mengutamakan gaya hidup zuhud, penyucian jiwa, pemurnian akhlak dan mengutamakan akhirat. pengamal sufi menjadi tasawwuf dan tareqat adalah metod atau cara bagamana menjadi ahli sufi yang sebenarnya. sufi-tasawwuf dan tareqat adalah sesuatu yang asing pada 200 tahun pertama Islam, tapi menjadi satu aliran agama secara resmi pada abad 3 00 hijrah dan pusatnya di Iraq.
Jawapan 17( c)
sufi=zuhud dan fokus kpd jiwa
tasawwuf=orang yang amalkan gaya hidup kesufian
tareqat=memilih salah satu kumpulan sufi untuk bersama dibimbing kepada gaya hidup sufism. di dalam dunia sejak 300 hijrah mungkin ada 1000 tareqat, namun yang berdaftar di bawah Nahdatul Ulama di nusantara ialah sebanyak 44 buah tareqat dan mereka membentuk konsortium Tareqat 44 Nusantara
Ini kena clear.
Jawapan 17(d)
(Tareqat) part 4
A. apakah sufi dan tasawwuf itu sesat. jawabnya sejauh mana maksud sufi yang mereka fahami, apakah mereka meninggalkan hak badan, hak isteri, hak famili dan hak masyarakat?
B. apakah semua tareqat sesat?
jawapannya, Ya kerana selepas 1200 tahun perjalanan tareqat, kesemua tareqat memiliki doktrin yang sama, antaranya:
1. mereka beribadat hanya dengan cara cinta atau love atau mahabbah, cinta Allah dan rasul sahaja slogan sufi ialah kami beribadah kerana cinta, bukan kerana takutkan neraka atau harapkan syurga, pure love.
2. tidak lagi merujuk kpd AQ dan sunnah yang sahih, melainkan kepada laduni, kasyaf, ilham, mimpi dan berguru secara langsung dgn Allah, nabi saw secara yaqozah, dan Khidir
3. memiliki wirid, hizib, ratib mereka sendiri yang dikarang oleh syaikh-syaikh tareqat
4. Taksub kepada syaikh dan wali-wali tareqat dan sampai tahap pemujaan
5. mendekati Allah dengan jalan tarian dan musik dinamakan Taghbeer
Ruj lanjutan:
Dr Sholeh Fauzan, ahli majlis Fatwa saudi arabia, ( حقيقة التصوف وموقف الصوفية من أصول العبادة والدين)
Hakikat Sufi dan Sikap Kaum Sufi terhadap prinsip Ibadah dan Agama)

Soalan 18
Apakah hukum dengn mengelarkan diri sebagai Maharaja dan semua arahan kena ikut maharaja..?
Jawapan 18 Thtl‍
Gelaran Maharaja
ia bahasa sanskrit maksudnya Raja. ia adalah institusi beraja di India zaman purba. dalam melayu ialah DYMM al-sultan dan YDP. Maka orang yang tidak berkenaan memakai title maharaja atau King. ‌

Soalan 19
seseorang datang kepada Umar bin Abdil Aziz, kemudian menanyainya tentang sesuatu dari pemikiran ahli ahwa
Jawapan 19 Thtl
kata2 Khalifah Umar abd Aziz
Ja’far bin Burqon, dia berkata: seseorang datang kepada Umar bin Abdil Aziz, kemudian menanyainya tentang sesuatu dari pemikiran ahlil ahwa/bid’ah atau ilmu kalam, maka dia menjawab:
الزَم دينَ الصبِيِّ في الكُتَّاب والأعرابيِّ، والْهُ عمَّا سوى ذلك
“Pegangilah agama anak-anak kecil di kelas pengajian AQ dan orang-orang Arab pedusunan. Dan abaikan yang selain itu.” [HR. Ibnu Sa’ad dalam Ath-Thobaqot 5/374 dengan sanad sahih menurut imam Muslim, sebagaimana dikatakan Imam An-Nawawi dalam Tahdzib Al-Asma wal Lughot 2/22]
Ia dalam isu mula munculnya aliran Ilmu Kalam sbg metod mengaji Ilmu Tawhid di zaman salaf, maka mereka semua melarang mendekati ilmu Kalam. Lebih baik berpegang dengan pemikiran budak yang mengaji AQ atau arab dusun.

Soalan 20
Ilmu kalam dan ahlinya berada dalam sesatkan syeikh? mereka menafikan sifat-sifat Allah .adakah mereka ini dalam gol Muktazilah, qadariyah,rawafidah?
Jawapan 20 Thtl
Ilmu Kalam yang dianuti muktazilah, qadariah dan rafidah tu mmg sesat, bahkan rafidah dah terkeluar dari agama. sebab tu Umar abdul Aziz larang

Soalan 21
Apakah amalan yang diajar oleh Nabi SAW ketika melewati kawasan kubur?
Jawapan 21 Thtl
Amalan jika melewati kawasan perkuburan
kasi salam,
lafaznya:
السلام عليكم يا اهل الديار من الموءمنين و المسلمين و إن إنشا الله تعالى بكم لا حقون نسأل الله لنا ولكم العافية
Maksudnya: “Mudah-mudahan Allah limpahkan salam sejahtera kepada kamu sekalian, wahai penghuni kampung-kampung dari kalangan mukminin dan muslimin, dan sesungguhnya kami, Insya Allah, akan bertemu kamu, kami memohon kepada Allah ‘afiat untuk kami dan untuk kamu sekalian.” HR Muslim

Soalan 22
Sesat dan bukan islam mksudnya kafir? pening pula pasal tareqat-tareqat ni..boleh tak kalau tak nak ambil tahu..
Jawapan 22 Thtl
Sesat ini tidak lagi jatuh kafir, cuma bila sudah dijatuhkan hukum oleh Imam yang Mujtahidin atau penguasa, barulah seseorang atau firqah (aliran) itu sesat dan kufur.
Contoh: fahaman wehdatul wujud, fahaman Allah dan makhluk bersatu, diwartakan sesat oleh kerajaan pada masa itu dan al-hallaj dijatuhkan hukuman mati kerana mengajar fahaman tersebut, maka fahaman wehdatul wujud adalah sesat dan pengamalnya adalah sesat dan kafir dan boleh dibunuh.
fahaman syiah yang mengkultuskan ali dan menyesatkan khalifah rasyidin dan mencela ummul Mukminin aisyah dan hafshah, maka ia diwartakan sesat dan orang yang menganut fahaman syiah rafidhah adalah bukan islam dan boleh dibunuh jika menyibarkannya.
contoh ajaran tareqat ayah pin kampung raja terengganu diwartakan sesat, maka pengamalnya adalah sesat dan terkeluar dari Islam yakni menjadi murtad.
Apakah kita tidak mahu ambil peduli pasal tareqat, maka itu lebih baik.

Soalan 23
Mazhab malik dan beberapa ulama seperti Imam al-Bukhari, Ibn Jarir al-Tabari dan juga Ibn al-Munzir berpendapat perempuan haid boleh baca quran semasa dalam haidh berdasarkan dalil hadis aisyah semasa haji wida.kalau saya menggunakan pendapat ni boleh tak? sebab rasa sangat kosong kalau tak baca quran.lagi-lagi dalam bulan ramadhan nanti
Jawapan 23 Thtl
Boleh pindah dari mazhab sekarang jika anda sudah tahu ada pendapat yang membolehkan, Imam Bukhari dan Tabari atau Ibn Munzir adalah juga mazhab fiqh.

Soalan 24
ada yang cakap, orang yang tolak amalan yang dikatakan bidaah tu, contoh bacaan yasin, tahlil, orang tu ikut fahaman wahabi..apa pulak wahabi ni thtl?
Jawapan 24 Thtl
wahabi lagi
Wahabi=gerakan pemutihan semula Hijaz dari kerajaan Turki dan menghapuskan semua pengaruh syirik, bid’ah, khurafat dan tareqat di saudi arabia oleh gandingan King Saudi dan tentera Ikhwan pimpinan wahabi.
Fokus utama wahabiah ialah memutihkan arabia dari syirik, bid’ah dan tareqat. manakala tidak ada gerakan sedemikian di Malaysia, yakni usaha memutihkan malaysia dari khurafat, syirik, bid’ah secara military dan bersepadu.
adapun suara-suara mengkritik yasinan, tahlilan, talqinan itu bukan wahabi , ia hanya kritik dan usaha pemurnian secara kecil-kecilan atas nama islah, tajdid, dan sunnah.

Soalan 25
Saya pun masih tak dapat bezakan antara tareqat,syiah dan wahabi. Macamana cara yang mudah untuk saya kenali antara berikut
Jawapan 25 Thtl
tiga serangkai: tareqat, syiah, wahabi
tareqat=jalan yang ditempuh oleh muslim yang cenderung kepada keruhanian dan kezuhudan dan moral untuk bergabung dalam satu kumpulan yang dipimpin oleh pengurusan yang dikenali dengan wali-wali tareqat. tareqat tumbuh pada tahun 300 hijrah diKufah dan akhirnya menjadi doktrin dan kuasa politik yang tersendiri dengan bergabung dengan sultan dalam pentadbiran negara.
wahabi=lihat J6, usaha pemutihan arabia dari syirik dan bid’ah tareqat dengan kuasa militeri, yakni kuasa politik
syiah=pengikut Ali yang berpusat di Kufah, akhirnya menjadi militan selepas terbunuhnya Husin bin Ali di karbala, akhirnya syiah ali menjadi doktrin politik dan akidah dengan mengkultuskan Ali atau mendewakan keturunan ali-fatimah, akhirnya fahaman Ali diambil oleh Iran untuk membalas dendam ke atas umat Arab kerana memalukan mereka dengan meruntuhkan empayar Farsi yang gemilang, Iran menjadikan syiah sebagai topeng utk membalas dendam dan mengembalikan semula keagungan tamaddun Farsi ke atas umat Arab.

Soalan 26‍
Hari jumaat penghulu segala hari.. .adakah segala amalan termasuk sedekah diberi ganjaran yang lebih jika dibuat pada hari ini.. Ada dalil tak tuan?
Jawapan 26 Thtl
Amalan hari Jumaat
memang dilebihkan sebab ia penghulu hari-hari dalam seminggu sebagaimana ramadhan dalam 12 bulan
kata-kata Ka’ab bin Maalik ra,
والصدقة فيه أعظم من الصدقة في سائر الأيام
”Bersedekah di dalamnya lebih besar (pahalanya) daripada bersedekah pada hari lainnya.” (hadits mauquf shahih namun memiliki hukum marfu’). Ibn Qayyim dalam Zaad al-Maad, jld 1

Soalan 27
Apakah hukum guru lelaki menyentuh ubun kepala pelajar wanita (walaupun berlapik dengan tudung) dengan tujuan pengijazahan ilmu perubatan Islam?adakah boleh dikata harus dengan alasan kepala bukan bahagian yang mendatangkan syahwat bagi lelaki?
Jawapan 27 Thtl
Ijazah perubatan Islam, guru pegang kepala pelajar perempuan.
a. apa perlunya pegang kepala sedangkan nama nya “perubatan Islam”. Kalau perubatan Islam tak adalah ritual seperti itu.
b. apa itu perubatan Islam? Perubatan Islam ialah hospital moden dan peralatan canggih…apa yang ditawarkan oleh pantai, gleneagles, sime darby medical, putri, KPJ medical, itulah sebenarnya perubatan Islam.
maka perubatan Islam yang selain itu kena hati-hati…

Soalan 28
Apakah fatwa imam syafei dalam amalan membaca AQ di kuburan?mohon syeikh kongsikan dalil nas juga,jika tidak keberatan.
Jawapan 28 Thtl
Fatwa Imam Syafi’i mengenai pembacaan AQ di kuburan
وأما قراءة القرآن فالمشهور من مذهب الشافعي أنه لا يصل ثوابها إلى الميت…….. ودليل الشافعي وموافقيه قول اللهِ تعالى : وَأَن لّيْسَ لِلإِنسَانِ إِلاّ مَا سَعَى. وقول النبي صلى الله عليه وسلم : إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث: صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له
”Adapun bacaan Al-Qur’an (yang pahalanya dikirmkan kepada si mayit), maka yang masyhur dalam madzhab Syafi’i adalah bahwa perbuatan tersebut tidak akan sampai pahalanya kepada mayit yang dikirimi…… Adapun dalil Imam Syafi’i dan para pengikutnya adalah firman Allah (yang artinya) : ”Dan tidaklah seseorang itu memperoleh balasan kecuali dari yang ia usahakan” (QS. An-Najm : 39); dan juga sabda Nabi shallallaahu ’alaihi wasallam (yang artinya) : ”Apabila anak Adam telah meninggal dunia, maka terputuslah amalnya kecuali atas tiga hal : shadaqah jaariyah, ilmu yang dimanfaatkan, atau anak shalih yang mendoakannya” [Lihat Syarh Shahih Muslim oleh An-Nawawi 1/90]

Soalan 29
Adakah pahala solat seseorang itu akan diterima sekiranya dia suka sangat mengumpat dan sibuk akan hal orang lain?
Jawapan 29 Thtl
mengumpat dan menyibuk, impak kepada pahala solat
pahala solat masih diterima, tapi jadi muflis/bangkrap pulak
عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « أَتَدْرُونَ مَا الْمُفْلِسُ ». قَالُوا الْمُفْلِسُ فِينَا مَنْ لاَ دِرْهَمَ لَهُ وَلاَ مَتَاعَ. فَقَالَ « إِنَّ الْمُفْلِسَ مِنْ أُمَّتِى يَأْتِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِصَلاَةٍ وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ وَيَأْتِى قَدْ شَتَمَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ مَالَ هَذَا وَسَفَكَ دَمَ هَذَا وَضَرَبَ هَذَا فَيُعْطَى هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَتْ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِى النَّارِ ». رواه مسلم
Artinya: “Abu Hurairah ra meriwayatkan bahwa Rasulullah saw bertanya: “Tahukah kalian siapa itu orang yang muflis?”, mereka menjawab: “Seorang yang muflis diantara kita adalah barangsiapa yang tidak mempunyai dirham dan juga harta”, beliau bersabda: “Sesungguhnya seorang yang muflis dari umatku adalah seorang yang akan datang pada hari kiamat dengan (pahala) salat, puasa dan zakat, ia datang dalam keadaan telah mencaci (orang) ini, menuduh berzina (orang) ini dan makan harta (orang) ini dan menumpahkan darah (orang) ini serta memukul (orang) ini, maka orang (yang dizhalimi) ini diberikan dari kebaikannya dan orang (lainnya yang dizhalimi) ini diberikan dari kebaikannya, maka jika habis kebaikannya sebelum selesai pelunasan atas kezhalimannya, niscaya diambil dari kesalahan mereka, dan dicampakkan kepadanya kemudian ia dlemparkan ke dalam neraka.” HR. Muslim

Soalan 30
Bagaimana sekiranya kita berkerja atau makan di suatu tempat dan kita tahu duit hasil keuntungan tersebut disalurkn kepada sesuatu rejimen terhadap kekejaman umat Islam.?
Jawapan 30 Thtl
Makan direstoren yang jualannya disalurkan kepada kekejaman
Jika yakin 100% maka haram,
dalilnya:
“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.] AQ 5:2 jika tidak yakin, maka boikot akan menzalimi pekerja outlet tersebut kerana kebanyakan pekerja outlet dan franchise adalah muslim

Soalan 31
Hukum menyumpah seseorang dan percaya sumpahan nya menjadi serta mengugut untuk mengenakan sumpahan kepada orang yang tidak disenanginya. Mohon dalil.
Jawapan 31 Thtl
sumpah laknat
menyumpah laknat manusia maksudnya, ” aku sumpah engkau supaya accident”
hukumnya tidak digalakkan kecuali jika dizalimi
dalil AQ:
Allah tidak menyukai ucapan buruk (yang diucapkan) dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. AQ 4:148
tafsir Ibnu Abbas bahwa Allah tidak menyukai bila seseorang mendoakan kecelakaan terhadap orang lain, kecuali jika ia dianiaya olehnya. Maka saat itu Allah memberikan rukhsah kepadanya untuk mendoakan kecelakaan terhadap orang yang berbuat aniaya terhadapnya. Namun apabila bersabar maka itu lebih baik. (tafsir Ibn Katsir jld 6 surah an-Nisaa’)

Komen dan Soalan