Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Fiqh Wanita 6

Fiqh Wanita 6

877
0

Soalan 1
Apa hukum wanita menyanyi dan saya pernah juga terbaca yang wanita juga tidak digalakkan untuk menyertai tilawah Al-Quran.Bolehkah?
Jawapan 1 Thtl
Suara wanita bukan aurat,yang aurat suara itu dilunakkan.
” Maka janganlah kamu ‘tunduk’ dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada’penyakit dalam hatinya’ dan ucapkanlah perkataan yang baik.”
Al-Ahzab 32.
Itu yang dilarang.
Apakah boleh wanita memperdengarkan AQ?
Ia bergantung kepada usia rupa paras wanita tersebut dan suaranya.Kalau tarannum dengan ada kelunakan suara,maka ianya boleh sampai kepada haram.
Nyanyian pun sama,kata DYQ, kena lihat pakej nyanyian tersebut:
i)lagu
ii)rupa paras dan usia
iii)Suasana persembahan
iv)Apa tujuan
v)Apakah ia melalaikan manusia dari solat.

Soalan 2
Perempuan menutup aurat tetapi fitnah tetap ada.Kita tidak mengoda tapi tetap tidak dapat lari dari lelaki yang suka mengusik dan mengoda,kenapa jadi macamni syeikh?
Jawapan 2 Thtl
Orang pakai tudung dan tutup aurat ini,Allah kata tak akan dikacau.
Dalil:
“Hai Nabi,katakanlah kepada isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin agar mengulurkan atas diri mereka jilbab-jilbab mereka.Yang demikian itu menjadikan mereka,lebih mudah dikenal (sebagai wanita muslimah/wanita merdeka/orang baik-baik)sehingga mereka tidak diganggu.
Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(QS Al-Ahzab 33:59).
Sebab akhir zaman ini,rosaknya lelaki sampai 50 wanita menyamai 1 lelaki.Maksudnya 50 wanita yang baik hanya ada 1 lelaki baik.

Soalan3
Apakah adab-adab bila nak left sesuatu group?left saja atau beritau atau perlu minta izin?
Bagaimana kalau group tu ada beri faedah tapi didalam berlaku sebaliknya,sebagai ahli group wajar atau tidak untuk left?
Jawapan 3 Thtl
Inform je ,saya nak left kerana ada sebab peribadi,terima kasih.
*orang suka ada slot kosong.
you left,you loose,somebody’s gain.

Soalan 4
Apakah hukum wanita memakai seluar longgar(jeans),ini bagi memudahkan wanita tersebut menjalankan aktiviti termasuk menjaga anak yang aktif,kerana ada orang-orang tua yang mencemuh wanita yang memakai seluar apatah lagi seluar jeans.
Jawapan 4 Thtl
Wanita arab saudi kebanyakkannya pakai jeans tapi mereka pakai abaya diatasnya.Maksudnya jeans tersebut ditutup dengan abaya atau jubah kaler hitam.
Maksudnya wanita memang boleh pakai jeans tapi oleh kerana seluar itu menampakkan shape,maka sebab itu dilarang kecuali pakaian luar cover sebahagian besar jeans tersebut.

Soalan 5
Bagaimana dengan seluar itu memang longgar dan tidak melekap lansung?
Jawapan 5 Thtl
Kalau longgar memang boleh,cuma uruflah,yakni dibenci oleh golongan tua dan mencemuhnya.

Soalan 6
Apa hukum berkongsi link yang menampakkan aurat wanita tetapi bukan islam dalam bentuk gambar atau video?
Jawapan 6 Thtl
Aurat wanita sesama wanita cuma alat sulit sahaja,yakni antara dada dan kemaluan.Maka tidak ada masalah.

Soalan 7
Boleh jelaskan dengan lebih terperinci berkenaan aurat wanita?
Apakah yang dimaksudkan dengan alat sulit sahaja yakni antara dada dan kemaluan?
Jika kita menyusu anak didepan kawan-kawan,maka aurat dibahagian dada terbuka,
Bagaimana pula dengan aurat kita dengan ibu kandung?
Jawapan 7 Thtl
i)Wanita sesama wanita itu tidak ada aurat kecuali aurat yang berat,pusat dan lutut.
Ada khilaf mengenai wanita yang bukan islam.Yang sahih,wanita non-muslim yang baik,sama hukum dengan wanita muslim.
ii)Menyusu depan kawan tak ada masalah,aurat wanita sesama wanita adalah antara pusat dan lutut.Bahagian atas bukan aurat.
iii)Aurat wanita dengan ibu,adik beradik perempuan pun sama,antara pusat dan lutut.
Dalil:
“Dan janganlah menampakkan perhiasannya(aurat) kecuali kepada suami mereka,atau ayah mereka,atau ayah suami mereka,atau putra-putra mereka atau putra-putra suami mereka,atau saudara-saudara lelaki mereka,atau putra-putra saudara lelaki mereka atau putra-putra saudara perempuan mereka atau perempuan-perempuan(sesama islam).”(Annur:31)

Soalan 8
Apakah hukum seseorang menyembunyikan kandungannya(yang halal)mungkin atas sebab terlalu awal atau tak nak rakan yang lain yang sedang berusaha berkecil hati?
Jawapan 8 Thtl
Hukum sembunyi kehamilan kepada rakan-rakan.
Jawab:
Hukum asal,nikmat Allah itu disiarkan,tanda kita bersyukur.
“Dan terhadap nikmat Tuhanmu,maka hendaklah kamu (Muhammad) siarkan.”(AQ.Ad-Dhuhaa:11)
Namun jika masih awal,maka lebih dirahsiakn dulu.Hanya keluarga terdekat sahaja.

Soalan 9
Adakah masakan yang menggunakan susu ibu boleh dimakan oleh ahli keluarga yang lain selain anaknya?
Jawapan 9 Thtl
Penggunaan susu ibu dalam masakan ahli keluarga.
Pertamanya kena mendapat feedback dari ahli keluarga samaada mereka suka atau tidak idea sebegini sebab tidak pernah diamalkan oleh uruf manusia.
Walaupun syarak tidak melarangnya,namun ia melibatkan selera dan citarasa.
Kedua :Dari segi hukum,ahli keluarga yang lain boleh mengkonsumi makanan yang menggunakan susu badan.

Soalan 10
Apakah hukum berbaik-baik dengan jiran non-muslim?
Jawapan 10 Thtl
Jiran non-muslim.
Mereka juga mendapat hak jiran dan perlu didekati untuk dakwah.
“Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukannya dengan apa pun dan berbuat baiklah kepada kedua ibubapa,kaum kerabat,anak-anak yatim,orang -orang miskin yang terdekat dan tetangga yang jauh,teman sejawat dan Ibnu as-Sabil.”(Surah an-Nisa’:ayat 36)

Soalan 11
Doa(Anak menantu kepada ibubapa mertua,anak tiri kepada ibubapa tirinya,anak angkat kepada ibubapa angkatnya,anak saudara kepada makcik dan pakciknya dan anak yatim kepada penjaganya.
Adakah sama dengan anak kandung yang ibubapanya sudah meninggal?
Jawapan 11 Thtl
Isu Doa
Doa boleh saja kepada sesiapa saja tanpa had.
Dalil :
Dari Ummu Darda’ dan Abu Darda’Radhiyallahu anhuma,bahawasanya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Doa seorang muslim untuk saudaranya(muslim lainnya)yang tidak berada dihadapannya akan dikabulkan oleh Allah.Diatas kepala orang muslim yang berdoa tersebut terdapat seorang malaikat yang ditugasi menjaganya.Setiap kali orang muslim itu mendoakn kebaikan bagi saudaranya,nescaya malaikat yang menjaganya akan berkata,”Amin(semoga Allah mengabulkan)dan bagimu hal yang serupa.”( HR Muslim no.2733,Abu Daud no.1534,Ibnu Majah no.2895 dan Ahmad no.21708)

Soalan 12
Ada tak hadith tetang larangan memakai cincin selain dijari manis?pernah baca dulu,tak boleh pakai cincin dijari telunjuk kerana ia menyerupai satu kaum.
Boleh ke lelaki pakai cincin emas putih yang biasanya emas putih 37.5%?
Jawapan 12
Jari mana jika nak pakai cincin.
Disebutkan dalam hadith ‘Ali bin Abi Tholib,ia berkata,
“Rasulullah SAW melarang padaku memakai cincin pada jari ini atau jari ini.”Ia berisyarat pada jari tengah dan jari setelahnya.(HR Muslim no.2095)yang dilarang jari tengah dan jari telunjuk.Namun untuk kaum wanita,tidak dilarang,jari mana-mana pun boleh, kata Imam Nawawi ,maksudnya makhruh (syarah shahih Muslim,jld 14)
Hukum lelaki pakai emas putih.
Apa takrifan emas putih,emas kuning+nickel dan palladium.
Maka oleh kerana ia telah dicampur dengan emas kuning,maka ia tetap haram untuk lelaki,halal untuk perempuan.(fatwa UZAR)

Soalan 13
Apa hukum wanita bermusafir tanpa mahram
Jawapan 13 Thtl
Seputar wanita musafir tanpa mahram.
Kata Dr Qardhawi,larangan wanita musafir kerana mahram adalah kerana illat.safety atau keselamatan.Jika ia terjamin,maka tiadalah larangannya.Juga dilarang kepada wanita muda dan cantik atau tingginya jenayah dijalan raya seperti rogol dan samun.Ada pun air travel kata Dr Qardhawi,memang boleh wanita travel juga kenderaan awam seperti bas dan keretapi kerana ramai penumpang bersama.(Qardhawi,kaifa nata’amalu ma’a sunnah)

Soalan 14
Apakah hukum minum sambil berdiri?
Jawapan 14 Thtl
Hukum minum berdiri.
Hukum asal seseorang mnum adalah dalam keadaan duduk.Inilah yang afdal,namun boleh dia minum dalam keadaan berdiri.Nabi SAW telah melakukan kedua hal tersebut,yang menunjukkan perkara ini luas.
Fatwa mufti KSA Abdul Aziz bin Baz rumusan :afdal duduk ,boleh saja minum berdiri,ini kerana dalil-dalilnya saling kontradiktif,dan dalam banyak hal,minum sambil duduk tapi ada ketika Baginda minum smbil berdiri.

Soalan 15
Adakah tanggungjawab mengeratkan silahturahim terletak pada bahu ahli keluarga yang paling muda mengikut usia dan pangkat saja?
Bagimana jika anak saudara tidak berkemampuan tetapi ahli keluarga yang lebih tua tidak berusaha untuk walaupun berkemampuan untuk dari segi kesihatan,wang serta masa.
Apa hukum bagi anak saudara tersebut dan ahli keluarga yang lebih tua?
Soalan 15 Thtl
Siapa yang kena jaga silahturahim,ianya free offer
“Daripada Anas ra bahawa Rasulullah SAW bersabda:”Siapa yang ingin agar rezekinya dimurahkan dan umurnya dipanjangkan,maka hendaklah ia menghubungkan silahturahim.” HR Bukhari-Muslim dari Anas.
Maka siapa yang nak murah rezeki dan panjng usia.maka dialah cepat-cepat kena buat dulu,tanpa kira usia dan pangkat.

Soalan 16
Apakah hukum bagi seorang anak yang menjauhkan diri dari ibu yang pilih kasih.Selalu nampak silap dia tapi dalam masa yang sama sianak tak lupa untuk mendoakan kesejahteraan ibunya?
Jawapan 16 Thtl
Hukum menjauhi ibu kerana kecil hati.
Pertama maksud derhaka kepada ibu.Derhaka ini kata Imam Nawawi,ialah apa jua yang kita lakukan dan telah menyakiti hati ibu.Kalau ibu menyakiti hati kita ,maka kita kena bersabar.Yang penting kita tidak menyakiti hati mereka berdua.
“Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan tentangnya,maka janganlah engkau taat kepada mereka dan bergaullah dengan mereka didunia dengan cara yang baik.”(Surah Luqman,ayat 15)
Kalau dia sakit hati dalam urusan agama,dia suruh kita buat bid’ah atau syirik tak apa.Kerana urusan agama lebih tinggi dari ibubapa.Tapi kita kena sabar dan buat baik pada mereka.

Soalan 17
Saya mempunyai anak istimewa iaitu CP,anak saya berumur 3 thn,dia ada masalah kaki dan tangan keras.Sehingga hari ini,saya belum melaksanakan khitan buat anak saya disebabkan masalah bukaan kaki dia yang keras.Adakah saya perlu melaksanakan khitan tersebut atau tunggu sehingga kaki anak saya lembut baru lakukan tak kira berapa pun umur dia?
Jawapan 17 Thtl
Usia khitan lelaki ,kata Ibn Abbas,tak ada waktu yang spesifik,ianya open sampai baligh.
‘Abdullah bin Abbas ra,
Dari Sa’iid bin Jubair,ia berkata:Ibn Abbas pernah ditanya:”Seperti apa dirimu ketika Nabi SAW wafat?”Ia menjawab:”Aku pada waktu itu telah dkhitankan.Dan mereka(para sahabat)tidaklah mengkhitankan seseorang kecuali setelah ia baligh”(diriwayatkan oleh Al-Bukhari no.6229)

Soalan 18
Apa hukum main alat muzik gitar?
Jawapan 18 Thtl
Hukum main gitar 4 mahzab,Haram.
Dr Qardhawi :
Ada pun alatan muzik seperti gitar,Dr yusof Qardhawi mengatakan haditg-hadith yang menerangkan hukum ini tidak dapat lari dari kecacatan ataupun tidak sahih.
Kesimpulannya gitar itu harus selagi ia digunakan dengan jalan yang betul.(DYQ fiqh al-Musiqi wa ghina)

Soalan 19
Apakah hukum menginaikan rambut warna hitam?
Jawapan 19 Thtl
Boleh,Ini pendapat terbaru Maulana Asri Yusof

Soalan 20
Adakah dagu termasuk wajah atau aurat?
Jawapan 20 Thtl
Ia isu khilaf pada memahami maksud wajah.
“Wajah dalam bahasa arab adalah anggota badan untuk saling berhadap-hadapan.”(Al-Majmu’,1:364)
Dr Wahbah zuhaili dalam fiqh Islami,menyatakan dagu masih wajah wanita dan ia bukan aurat.

Soalan 21
Seorang sahabat kehilangan kasih sayang anak-anaknya kerana ayah dan ibu tiri mereka sering memburukan ibu kandung mereka.
Adakah doa ibu tiri itu lebih di makbuli dari doa seorang ibu tiri?Sebab anak-anaknya lebih menyayangi si ibu tiri kerana sering memberi kemewahan dari segi kewangan dan sibu kandung dari keluarga yang daif dan susah.
Jawapan 21Thtl
Doa siapa lebih makbul.Ibu kandung atau ibu tiri?
Doa ibu kepada anaknya memang mustajab,walaupun anaknya tidak mengasihinya kerana doa adalah urusan dengan Allah bukan urusan dengan anak.
Doa ini makbul jika penuhi syarat dan kondisi doa tersebut.
Doa makbul ini secara umumnya:
i)doa ibu kepada anak maka tak adalah perbahasan ibu kandung atau ibu tiri.
ii)Doa anak soleh kepada ibunya maka tak adalah perbahasan doa anak soleh kepada ibu kandung atau ibu tiri.
Syariat kita tidak memperincikan dengan detail masalah ini.

Soalan 22
Jika kita menderma dan selepas itu kita asyik memikirkan hal derma itu,”Adakah betul dia memerlukan atau mungkin dia menipu kita”
Jika kita derma dan memberitahu kawan kita dan bila kita beritahu kawan adakah ia dikira riak?
Adakah derma kita itu ikhlas?
Jawapan 22 Thtl
Seputar derma.
i)Derma memang kena fikir sebab zaman sekarang begging atau minta sedekah adalah kerjaya profesional.Ada sindiket dibelakangnya termasuk di masjidil Haram dan Nabawi.Sudi memang sentiasa berkerja keras membasmi peminta sedekah di Haram kerana situlah lubuk segala peminta sedekah dan mencemar imej Arab Saudi dan umat islam.
Maka kita kena pastikan derma kita itu sahih dan bukan kepada sindiket.
Maka derma yang baik ialah derma yang kekah atau jariah seperti projek pembinaan masjid baru.
Maka selepas dah sahih kepada siapa yang kita derma,maka jangan fikir lagi sebab ia pergi kepada sasaran yang tepat.
ii)Menceritakan derma kepada orang lain.
Dalil:
“Jika kalian menampakkan sedekah kalian maka itu adalah baik sekali.Dan jika kalian menyembunyikannya dan kalian berikan kepada orang-orang kafir maka menyembunyikannya itu lebih baik bagi kalian.Dan Allah akan menghapuskan dari kalaian sebahagian kesalahan-kesalahan kalian.Allah mengtahui apa yang kalian kerjakan.”(AQ.Al-Baqarah :271)
Kata Ibnu Kahtsir,boleh menceritakan untuk motivasi kepada orang yang sifatnya kedekut tapi yang lebih aula ialah derma secara rahsia.

Soalan 23
Adakah dalil yang tidak menyarankan kita tidur dibawah lampu yang terbuka?
Jawapan 23 Thtl
Seputar tidur tanpa tutup suis lampu.
Dalil:
Dari Abu Musa ra berkata;
“Pada suatu malam terjadi satu kebakaran dirumah salah satu penduduk madinah(ketika penghuninya tertidur)Lalu hal itu dicerikan kepada Nabi SAW,Beliau bersabda:’Sesungguhnya api ini adalah musuh kamu kerana itu apabila kamu hendak tidur,maka padamkan ia lebih dahulu.”(HR Al-Bukhari).
Ilat atau sebab larangan ialah kerana kebakaran ,ini kerana zaman dulu belum ada elektrik,lampu semua jenis yang menggunakan minyak atau lilin.Maka lampu dizaman kita tak ada masalah,ia menggunakan elektrik.

Soalan 24
Pukul 3 pagi semalam saya terjaga sebab anjing menyalak mendayu-dayu tambahan lagi di malam jumaat.Sahih kah,anjing menyalak kerana melihat syaitan dan ayam berkokok kerana melihat malaikat?
Jawapan 24 Thtl
Kokok ayam dan salakan anjing.
“Apabila kamu mendengar ayam jantan berkokok(di waktu malam)mintalah anugerah kepada Allah,sesungguhnya ia melihat malaikat.Tapi apabila engkau mendengar keledai merengek(di waktu malam)mintalah perlindungan kepada Allah dari gangguan syaitan,sesungguhnya ia melihat syaitan.”
(HR Bukhari dengan fathul Baari 6/350,Muslim 4/2092 no.2729)
Syarah;
Bukan kokok ayam awal pagi tapi waktu malam.Manakala Malaysia tak ada keledai.
Salakan anjing:
“Jika kalian mendengar lolongan anjing dan rengekan keledai pada malam hari,maka berlindunglah kepada Allah darinya kerana ia melihat apa yang tidak dapat kalian lihat.”(HR Abu Dawud no.5103,Ahmad 3/306,355-356 sahih al-Adabul Mufrad no.937)
Syarah:
Anjing banyak isu,sifatnya yang suka menyalak jadi anjing ini susah nak baca dia menyalak kerana ia dibela untuk menyalak.

Soalan 25
Bolehkah kita mengambil pembantu rumah non muslim yang mana skop tugasnya hanya menjaga anak termasuk memandikan dan memberi makan kepada anak tetapi tidak memasak.
Jawapan 25
Pembantu rumah non-muslim.
Boleh,
Dalil:Dizaman sahabat kebanyakkan pembantu rumah mereka adalah non-muslim yang diperolehi dari tawanan perang

Soalan 26
Ingin bertanya tentang aurat wanita.Sekadar mana yang dibolehkan oleh syarak?
Situasi saya sebagai seorang warden asrama berhadapan dengan pelajar-pelajar perempuan yang terjerit-jerit dan bercakap dengan suara yang kuatsehingga didengar oleh pelajar asrama lelaki.Saya mahu menegur ,namun memerlukan hujah yang mantap dan berkesan serta berhikmah
Jawapan 26 Thtl
Suara Wanita.
Jika warden wanita angkat suara diasrama untuk wanita tak adalah auratnya.Suara wanita menjadi aurat jika ada unsur mengoda.Kalau menjerti kerana tugasan,maka ia tidak aurat.
Dalil:
“Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara dengan mendayu-dayu sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalm hatinya.”(Al-Ahzab:32)

Soalan 27
Mohon pandangan tentang pergaulan bebas.Adakah bila kita bercampur lelaki dan perempuan yang bukan mahram sebagai contoh main bola tampar bersam atau mandi bersama dalam kolam renang tanpa bersentuhan dikira tidak menjaga batas syariah?
Jawapan 27 Thtl
Ikhtilath atau pergaulan bebas.
Ikhtilat =pergaulan bebas antara gender baik secara tertutupatau terbuka.
Kata Dr Qardhawi,ikhtilat ini ada dua jenis:
i)Ikhtilat Syariiy
ada tujuan keagamaan,dakwah,kerjaya,pembelajaran,jemputan kahwin,haji dan umrah,ada hajat tertentu kenapa perlu bersama lelaki dengan syarat menjaga aurat,tutur kata,tiada persentuhan.
ii)Ikhtilat tidak patuh syarak
ialah yang tidak perlu,menjatuh maruah,timbul fitnah dan syahwat,tidak ikut adab islam.Maka berain bola tampar dalam public swimming pool adalah ikhtilat yang tidak patuh syarak.

Soalan 28
Apakah maksud ehsan?Adakah berbuat baik sesama manusia digelar ehsan?Contohnya belas ehsan kepada orang -orang tua,wanita mengandung dan kanak-kanak.
Jawapan 28 Thtl
Makna Ihsan
Dari kalimah hasan=baik,bila
Ihsan=sempurna atau excellent atau berkualiti
Maksudnya sempurna dalam ibadat.ikut sunnah sepenuhnya.
Selangor Darul Ehsan=maksudnya selangor sepatutnya negeri yang sempurna,pentadbiran dan kebajikan kod rakyat
Dalil:
“Apakah itu Ihsan?Baginda menjawab:Sesungguhnya kamu beribadat kepada Allah seolah-olah kamu melihatnya,walupun kamu tidak melihatnya,akan tetapi Allah melihat kamu.”(Hadith Riwayat Bukhari 50,Muslim 9)
Belas Ihsan mkasudnya amat mengambil berat kepada fakir miskin,OKU,wanita pregnant dan sebagainya.

Soalan 29
Apakah hukum memakai contact lens berwarna yang sama sekali tidak sama dengan warna anak mata?contohnya untuk tujuan kosmetik.
Jawapan 29 Thtl
Hukum memakai contact lensse berwarna.
Ada 3 isu contact lense ini:
i)Untuk berfungsi sebagai alat bantuan sama dengan cermin mata.
ii)Untuk membantu mata+kosmetik/kecantikan
iii)Semata-mata kosmetik.
No 2 dan 3 masalah sebab ada 3 hukum.
i)Ia menyerlah kecantikan,lebih mengamcam,maka ia masuk dalam hukum tabarujj(menyerlahkan kecantikan kepada publik)
ii)Pembaziran jika ia bukan keperluan hanya semata kosmetik
iii)Unsur Li Tadlis atau penipuan realiti,maksudnya asal warna mata hitam,tapi bila dia pakai kontek biru,maka matanya kelihatan biru.
Jadi yang selamat dari syubahah ialah kontek lens yang plain bukan berwarna.
Rujukan dari:
Dr Saleh al-Fawzan al-fawzan kibr ulama Saudi Arabia fatwa Ziinatil-Mar’ah hal 49

Soalan 30
Bagaimana dengan pandangan pakai niqab purdah yang colourful.ada yang terang sangat warna macam merah kuning seakan tabarujj pulak?
Jawapan 30 Thtl
Jilbab yang berwarna.
Jilbab=Jubah yang menutup badan
Khimar=kain tudung purdah
Niqab=face weil/tutup wajah
Maka di Malaysia ialah Khimar atau tudung,bukan niqab.Niqab di Arab Saudi ia mesti hitam.
“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka”(QS An-Nur :31)
Ada 2 isu:
i)Perhiasan
ii)Uruf atau adat sesuatu tempat atau negara.
Maka kalau warna itu termasuk dalam perhiasan ada unsur daya penarik atau ada niat untuk orang tertarik kepadanya,maka ia tidak boleh.
Jika adat atau rata-rata wanita melayu begitu,maka ia tidak mengapa.Amat sulit untuk melihat mana satu perhiasan dan mana satu Uruf atau adat budaya sesuatu negara.Anda fikirlah sendiri.

Soalan 31
Apakah hukum memakai telekung yang berwarna selain putih?
Jawapan 31 Thtl
Telekung berwarna.
Imam Nawawi berkata dalam Riadhus solihin,ia cuma sunnah atau sunat.Ini kerana terdapat hadith:
Abu Daud no.4061,Tirmidzi no.994 dan Ibnu Majah no.3566 bahawa:
“Pakailah oleh kalian pakaian putih kerana itu termasuk pakaian yang paling baik.Dan berilah kafan pada orang mati di antara kalian dengan kain warna putih.”
Ia juga mengelakkan perasaan riak jika pakai warna warni di masjid.Maka putih untuk telekung itu sudah menjadi tradisi Islam.

Soalan 32
Bolehkah kita memberi makan kenduri(contoh majlis Aqiqah)kepada non muslim?
Jawapan 32 Thtl
Hukum menjemput non-muslim ke kenduri akikah
Boleh,
dalilnya
Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang Berlaku adil. (QS al-Mumtahanah: 8)
Mereka memberikan makanan yang disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan orang yang ditawan (QS al-Insan: 8)
ayat di atas adalah mutlak tak ada pembatas kpd non-muslim yg baik

Soalan 33
Apa hukum memandikan bayi dengan susu ibu?Mungkin suami tidak membenarkan punya anak susuan maka daripada terbuang ada baiknya mandikan anak dengan susu ibu tersebut dari susu expired begitu saja.
Jawapan 33 Thtl
Mandian bayi dengan susu ibu
Susu ibu ni tahan lama kalau letak dalam Freezer yg sejuk beku tu.
mengenai mandia bayi dengan susu ibu, ini suatu yg baru. sebab isu utama dalam kehamilan dan kelahiran ialah kebaikan suus ibu kpd bayi, tak ada pasal kebaikan susu ibu kpd mandian baby..
Maka jika ada ibu yg ada banyak air susu, maka tak ada tegahan. sebab semua dikembalikan kpd hukum harus, kecuali ada larangan.

Soalan 34
Apa hukum jika kita mempercayai cakap-cakap orang tua dahulu bahawa jika susu ibu terkena kemaluan bayi kelak anak akan menjadi miang atau lembik kelakiannya?
Jawapan 34 Thtl
susu ibu kena kemaluan baby akan jadi lemah
Kita tidak boleh ikut melainkan ada dalil,
ini arahan AQ
“Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah,” mereka menjawab: “(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati daripada (perbuatan) nenek moyang kami”. “(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?” – Surah Al-Baqarah: Ayat 170
Maka jangan ikut petua lama kecuali kita kena tahu rasionalnya

Soalan 35
Apa hukum kalau wanita memakai celak mata dan maskara?
Jawapan 35 Thtl
wanita memakai maskara dan celak (ithmid)
Yang boleh ialah memakai ithmid atau celak sebab ia perhiasan yg biasa di tanah arab sejak dulu. yang lain spt mascara kalau lebih ke arah menonjolkan kecantkan wanita, maka dilarang atas hukum tabarruj, di mana wanita berusaha keras utk bersolek. Jika waktu malam utk suami, maka tidak dilarang.
Rasulullah bersabda:
إِنَّ خَيْرَ أَكْحَالِكُمُ الْإِثْمِدُ يَجْلُو الْبَصَرَ وَيُنْبِتُ الشَّعْرَ
” Sebaik-baik celak kalian adalah itsmid.Ia menerangkan pandangan dan menumbuhkan bulu mata” H.R.Abu Dawud:3878,An Nasa’iy:5113,Ibnu Majah:3497, albani sahih

Soalan 36
Berapa kali bayi minum hingga kenyang baru dapat status susuan?
Jawapan 36 Thtl
5 kali

Soalan 37
Benarkah jika kita buat rumah,arah toilet(tandas)tidak boleh mengadap kiblat,jadi kena renovate atau bagaimana?
Jawapan 37 Thtl
larangan menghadap kiblat
yang dilarang ialah bila buang di tempat terbuka, zaman salaf, mereka buang air di padang pasir terutama ketika musafir.
dalam rumah yg berdinding tidak ada masalah. Ini pendapat majoriti kecuali Hanafi
(Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyyah, 1/554, Hasyiah Ibnu Abidin, 1/107, lihat Al-Mughni, 5/34)
maka keluar dari khilaf ialah kalau boleh elakkan mengadap kiblat, ia ciri-ciri rumah muslim. kalau no choice, maka masih harus ikut Jumhur

Soalan 38
Nabi SAW disusukan ibu susuan sehingga 2 tahun.Sepanjang 2 tahun itu,memang tak makan apa-apa makanan lain?
Jawapan 38 Thtl
Penyusuan dua tahun penuh
Nabi SAW memang menyusu dua tahun penuh tapi tidak dapat dipastikan 100% susu dada atau ada makanan tambahan.
maksud dua tahun dalam ayat ini:
“Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan.”
boleh menyusu full dua tahun tanpa sebarang makanan solid, atau susu badan dua tahun tapi selepas 9 bulan dah start kasi makanan solid sbg tambahan.
Cuma yg berbeda ialah hukum fiqh ke atas kencing baby lelaki:
يُغْسَلُ مِنْ بَوْلِ الْجَارِيَةِ، ويُرَشُّ مِنْ بَوْلِ الغُلامِ
“Kencing bayi perempuan dicuci (dibilas) dan kencing bayi laki-laki cukup dipercikkan saja dengan air HR Abu Daud, sahih albani. sahih al-Misykah no 479
المحدث : الألباني
المصدر : تخريج مشكاة المصابيح الصفحة أو الرقم: 479 خلاصة حكم المحدث : إسناده صحيح
Jika menyusu tanpa makanan lain, maka kencingnya hanya dipercik sahaja.

Soalan 39
Apa kita perlu buat kalau adik kita telah mengandung ank luar nikah…salah ke tindakan kita mengasingkan dia dengan tidak berjumpa terus dengan dia?
Jawapan 39 Thtl
Sikap keluarga bila ahli keluarga perempuan didapati hamil
Proses yang pertama ialah kena usahakan nikah dengan segera dengan lelaki yang bertanggungjawab. Ini dinamakan nikah untuk menghindari aib famili.
Dalil:
“dan perempuan zina tidak boleh menikah kecuali dengan lelaki penzina” AQ 24:3
Jika anak lahir, ia masih boleh dibinkan kepada lelaki yang menghamilkannya.

Soalan 39b Tambahan
Ada pendapat mengatakan jika kalau kandungan sudah berusia 6 bulan tidak boleh dinasabkan dengan nama ayah dan dinasabkan dengan nama Abdullah.
Jawapan 39b Tambahan Thtl
Menasabkan anak luar nikah.
Syafiiy:minima kandungan yang boleh dinasabkan ialah selepas kahwin 6 bulan,anak lahir,maka boleh.
Maksudnya kahwin 1 jun,2015,maka jika bayi lahir pada november,2015 boleh dibinkan kepada nama ayahnya.
Mahzab Hanafi:Boleh asalkan suaminya tidak membantah atau ujian DNA membuktikan itu memang ayahnya.
Juga fatwa Perlis,di Perlis boleh didaftarkan jika si ayah tidak menafikan itu bukan anaknya.

Soalan 40
Bagaimana pula hukum kalau bunuh semut?
Jawapan 40 Thtl
Hukum bunuh semut sengaja dan tak sengaja
Semut adalah haiwan yg ada nama surat dalam AQ, namanya al-Naml surah 28. Maka ia bermaksud, semut adalah haiwan yang penting dalam eco-system, nak balance alam sekitar.
Bila semut clash dengan manusia, maksudnya dia menjadikan rumah kita habitatnya, maka ketika itu kita boleh membunuhnya atas hadith:
لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ
“Tidak boleh ada bahaya dan tidak boleh membayakan”
(HR Ibnu Majah dan disohihkan al-Albani dalam Irwa’ al-ghalil no. 896)
maka keluarlah kawaid fiqh
الضَرَرَ يُزَالُ
“Semua madharat (bahaya, gangguan) (harus) dihilangkan.”
Maka boleh bunuh dengan sengaja atau tidak sengaja jika mereka mengancam kediaman kita

Soalan 41
Sengaja atau secara tidak sengaja
Jawapan 41 Thtl
hukum bunuh semut sengaja dan tak sengaja
Semut adalah haiwan yg ada nama surat dalam AQ, namanya al-Naml surah 28. Maka ia bermaksud, semut adalah haiwan yg penting dalam eco-system, nak balance alam sekitar.
Bila semut clash dengan manusia, maksudnya dia menjadikan rumah kita habitatnya, maka ketika itu kita boleh membunuhnya atas hadith:
لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ
“Tidak boleh ada bahaya dan tidak boleh membahayakan”
(HR Ibnu Majah dan disohihkan al-Albani dalam Irwa’ al-ghalil no. 896)
maka keluarlah kawaid fiqh
الضَرَرَ يُزَالُ
“Semua madharat (bahaya, gangguan) (harus) dihilangkan.”
Maka boleh bunuh dengan sengaja atau tidak sengaja jika mereka mengancam kediaman kita

Soalan 42
thtl.. seorang ibu tunggal berhenti kerja kerana menjaga anak istemewanya yg sudah remaja kerana anak mudah tepengaruh dengan benda2 yg tidak elok.. soalannya.. boleh ke ibu tunggal ni mengambil duit elaun bulanan anaknya menampung perbelanjaan makan minum mereka berdua? Mohon pecerahan.
Jawapan 42Thtl
Ibu tunggal memakan hasil elaun anak istimewanya
Harus kerana anak adalah hasil tuaian ibubanya,
dalil
فقال أنتَ ومالُكَ لأبيكَ
الراوي : جابر بن عبدالله المحدث : الألباني
المصدر : إرواء الغليل الصفحة أو الرقم: 3/323 خلاصة حكم المحدث : إسناده صحيح
dari Jabir ra, Nabi saw bersabda” engkau dan harta engkau milik ayah engkau (termasuk ibu).
maksudnya emak dan ayah boleh manfaatkan harta si anak. (al-Mugni, 5:397)

Komen dan Soalan