Utama Bilik (75) Tafsir Al-Quran Usul Tafsir 6 : Soal Jawab Berkaitan Amalan-Amalan Syirik dan Cara Melepaskannya

Usul Tafsir 6 : Soal Jawab Berkaitan Amalan-Amalan Syirik dan Cara Melepaskannya

924
0

1. Soalan : banyak mungkin fikir syurga.. tapi kita terlupa nk jmpa “tuan punya syurga”iaitu Allah Subhanallah. Sebelum ini apa yang saya faham ‘Sirotal tal mustaqim’ lebih kepada mengikuti apa yg ditempuh oleh para ambiya dan orang soleh. Tak terfikir pula tentang hakikat destinasi itu. Tetapi bila muhasabah balik seperti yang ustaz ajar, ia memberi impak sedikit sebanyak tentang istiqamah itu. Iaitu tujuan itu ialah untuk berjumpa Allah swt. Org beriman pasti ingin berjumpa Allah swt. Apabila tauhid itu muncul maka kita sendiri akan faham bahawa betapa bahayanya syirik , bidaah, dan syirik khofi.

Ustaz : Ya benar. Takkan ke syurga Allah nak masuk. Tapi tuan punya syurga tak nak jumpa. Macamana ni????

2. Soalan : Assalam ustaz adakah benar ada dua golongan yang masuk syurga iaitu yang dapat melihat wajah Allah dan satu lagi dapat masuk syurga tapi tak dapat melihat wajah Allah.?

Ustaz : Walaikumussalam. Ustaz tak tahu ada yang tak boleh tengok Allah dalam syurga. Wallahua’lam

 (أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ)

[Surat Az-Zumar 3]

Tafsir:

Pengumuman Aĺlah pada semua…..

KETAHUI LAH…..

Milik Allah saja lah ugama yang lurus, benar ini.

Bukan milik Allah dan nabi. Juga bukan milik kita.

Ugama milik Allah.

Nabi milik Allah.

Kita milik Allah.

Ibadat.. di beri pahala oleh Allah

Akhirat milik Allah.

Mahsyar di bicara di hadapan Allah

Masuk syurga atau neraka Allah.

Tidak berkongsi Allah pada penciptaan segala makhluk Nya.

Pemilikan makhlukNya pun Allah tak berkongsi dengan sesiapa pun

Pentadbiran urusan makhlukNya tak berkongsi

 

Allah serta merta beri ancaman Nya selepas Dia umumkan Agama ini milik Nya sahaja.

Dan orang-orang yang mengambil selain daripada Allah pelindung-pelindung, penolong-penolong, penjaminpenjamin, iaitu nabi-nabi , wali-wali dan para malaikat.

(Ruj: Al Kahfi :102 . Auliya di situ ialah hamba-hamba Allah… nabi, wali, malaikat.)

Akidah mereka yang memuja ini bukan tak percaya Allah sebagai Tuhan tapi sekadar……

Tidàk lah kami puja, zikir, ibadat, nazar, dan sebagainya kepada mereka-mereka ini melainkan hanya untuk merapatkan diri mereka pada Allah serapat atau sedekat-dekatnya.

Oleh itu kalimah ‘min du nillah’ iaitu ‘selain daripada Allah itu bermakna: Untuk merapat diri pada Allah sedekat-dekat dan sehampir-hampirnya.

Kenapa mereka berakidah begini???

Kerana mereka rasa mereka tak reti agama. Tak pandai baca Al Quran. Tak pandai hadis. Tak tahu hukum-hukum. Tak solat, tak puasa, dosa banyak. Jadi kalau rapat dengan nabi, wali, malaikat ni, dapatlah dia rapat pada Allah. Inilah syirik-syirik yang berlaku.

Sesungguhnya Allah akan buat keputusan di antara mereka (iaitu orang-orang beriman yang tak buat tawasul dengan orang-orang yang buat tawasul.) Terhadap apa (ajakan tauhid) yang mereka perselisihkan itu.

Berselisih bermaksud:

Satu group kata : tawasul itu boleh…syurga

Satu group làin kata : tawasul itu syirik….neraka

Sesungguhnya Allah tidak akan beri pimpinan hidayah pada sesiapa yang dengan kata-katanya tawasul itu boleh. Kufur pula pada akidah ini bila mereka amal kan tawasul. Inilah tawasul-tawasul Kristian, Yahudi, Hindu, Budha, Sikh, Habib, Syiah, Ayah Pin, sesetengah ahli Tasauf, Tarikat Tarikat yang seru hamba-hamba Allah untuk apa-apa hajat mereka.

Solat hajat itu menepati difinisi ini. Sebab itulah nabi kita tidak ajar tawasul.

Semasa tahlil dan maulud juga ada tawasul iaitu : “…ilahadratin nabi..al fatihah….” Sebab itu nabi tak ajar

Semasa berbomoh, bomoh pun ada seru-seru nabi-nabi, wali-wali, malaikat-malaikat termasuk jembalang-jembalang, jin-jin, guru-guru.

Semasa bersilat seru-seru Panglima Hitam, Panglima Yusuf, Sheikh Abdul Qadir Jailani, Uwais, Hang Tuah dan lain-lain.

Semasa berwirid wirid keramat seru nabi, wali, malaikat.

Contoh seruannya : Jibril di depan ku, Mikail di belakang ku, Israfil di kanan ku, Izrail di kiri ku.

Nabi Muhamad di depan ku, saidina Abu Bakar di belakang ku, saidina Omar di kanan ku, saidina Osman di kiri ku dan saidina Ali di atas ku. Dan banyak lagi.

Contoh Seruan :* Orang-orang perempuan membaca seruan pada puteri Saadon atau sejenis nya dan di tiup pada tangan serta di sapu pada muka supaya suaminya sayang.

Inilah akidah-akidah syirik, yang di dalamnya ada amalan-amalan syirik. Bertaubatlah kita jika kita ada akidah ini. Ada amalan2 ini

Kerana peringatan inilah juga ustaz di halau dari lapan buah masjid bila ustaz mengajar surah ini. Hanya sekali mengajar saja.

Jika sesiapa di sini ada buat apa-apa yang ustaz dah cerita itu tadi maka setiap sekali dia buat dulu tu dah datang syaitan pd diri saudara-saudara semua. Jin-jin ini tidak akan lari kemana-mana. Saudara-saudara solat ke, pergi haji ke, masuk masjid ke.. jin-jin ini buat tak tahu saja. Sebab saudara berasa sudah terpimpin. Sehingga lah saudara pasang niat atau berdoa dengan hati yang bersih dengan doa :

‘Ya Allah tunjuk lah aku jalan yg lurus. ‘: ‘Ihdinas sirotol Mustaqeem Ya Allah’

Maka akan terpecat lah jin-jin daripada dekat saudara-saudara. Marahlah mereka. Invesment bertahun-tahun berjuta-juta ringgit yang sudah dibelanjakan akan hancur kalau dibiar orang ini temui jalan hidayah atau kebenaran.

Mereka akan mula merasuk dengan menunjuk-nunjukkan bayang mereka di waktu malam. Kadang kita rasa macam ada orang tarik-tarik kaki masa tidur. Lebam-lebam tubuh. Berasa macam ada jin dalam rumah. Anak-anak, bayi-bayi menanggis saja waktu malam. Lalu saudara-saudara pun pergi cari bomoh untuk menghalau jin-jin ini.

Kebanyakan bomoh pula belajar daripada guru guru yang ajar tawassul begini juga tetapi bomoh-bomoh itu tidak di rasuk oleh jin-jin itu sebab mereka dah jadi sahabat. Bomoh-bomoh ini datang membaca ayat-ayat tawasul, scan-scan, baca ayat-ayat pada limau purut, bertih, kacang hijau, garam dan sebagainya. Mereka beritahu macam-macam. Lalu saudara-saudara pun percaya lah semula akidah-akidah yang Allah dah leraikan sedikit-sedikit itu.

Jin-jin pun lari dengan berbagai tipu helah. Mengaduh kono kesakitan lah. Terbakar bulu lah. Sakit lah. Minta tebusan ayam hitam pulut kuning dan sebagainya. Saudara-saudara pun buat. Jin pun pergi. Bomoh pun di bayar. Saudara-saudara pun berasa lega. Mereka sudah berjaya kembalikan saudara-saudara pada kekufuran semula.

3. Soalan : Macamana kalau ada yang datang jumpa kita beritahu kita dia baca-baca (ayat Al Quran) lalu kata dia nampak dalam diri kita begitu dan begini. Kemudian dia beri suggestion kalau nak berubat dengan dia. Dia kata dia tak paksa lah. Macam logik je nak berubat.. bayaran tu tak apa lah kan.. walaupun melampau-lampau. Tapi dia ada minta belikan Al Quran, sejadah, telekung. Bayaran ikut pakej.   Nak baik macam mana atau tahap mana . Saya ni penakut.  Jadi saya pun menolak. Risau takut lain yang jadi dan saya tolak secara baik.

Ustaz : Memang syaitan tak akan paksa kita. Dia bodek saja. Daripada ayat 40 ke 42 Surah Saba’mafhumnya:

Malaikat-malaikat berkata apabila manusia berbuat tawasul mereka nampak jin-jin datang pada orang-orang itu. Mereka-mereka yang memuja dan percaya sungguh dengan jin-jin.

Jadi bila pergi tahlil, maulud, bersilat, wirid-wirid keramat, tarikat-tarikat dan tasauf dalam seruan pada nabi-nabi, wali-wali, malaikat-malaikat mereka sudah pun membawa balik ke rumah jin-jin. Sedangkan mereka menyangkakan yang lain.

Makna nya setiap kali buat perantara atau tawasul dengan tujuan baik nya kita rupa-rupanya kita sedang menjemput jin-jin datang pada kita. Pada hal kita buat tahlil bukan bertujuan untuk panggil jin. Kita buat maulud bukan tujuan untuk panggil jin. Kita belajar silat bukan tujuan untuk panggil jin. Bersilat adalah bagus. Cuma jangan seru-seru orang-orang yang telah mati saja. Kita berwirid keramat bukan tujuan untuk panggil jin. Niat kita ikhlas tetapi kita buat bidaah. Nabi tak pernah ajar.

4. Soalan : Dalam tahlil tu macam mana pula boleh jadi macam tu ? Tawasul yang syirik)

Ustaz : Ada murid ustaz yang senior ada belajar silat dan wirid keramat. Dia bertaubat. Dia tanya macamana nak buang jin-jin ni. Di permulaan tahlil ada seru nabi keluarga nya serta para sahabat…. Al fatihah….Cuba semak semula nota-nota yang ustaz telah syarah sebelum ini.

Apabila tawasul di buat dalam mana-mana wirid bererti kita telah menjemput syaitan duduk di rumah kita. (Bersyukurlah pd Allah yg memberi hidayahNya )

Dalam group ini sudah ada orang yang meminta ustaz ajarkan bagaimana hendak buang jin-jin ini dari dirinya dan dari rumahnya. Lalu ustaz pun ajarkanlah pada nya. Ada sesuatu berlaku. Ustaz sudah pun tahu bahawa ia akan berlaku berdasarkan daripada pengalaman-pengalaman sebelum ini dan bukan disebabkan ustaz mengetahui ilmu ghaib.

5. Soalan : Ustaz, apabila orang menjemput kita ke majlis tahlil kita boleh pilih untuk tidak menghadirkan diri, tetapi bagaimana pula kalau tahlil itu di adakan di rumah kita sendiri oleh adik beradik kita ? Adakah kita kena keluar dari rumah tersebut?

Ustaz : Kamu perlulah beritahu pada adik beradik apa yang kamu telah pelajari ini. Barulah mereka juga faham. Tak usah nak berdalih-dalih. Tak perlu nak berbohong. Hanya kasihan kan mereka kerana mereka itu tidak mengetahui.

Akan tetapi ustaz nasihatkan lebih baik jangan ikut serta.  Akan datang ustaz akan beri huraian dari Al Quran akibat mereka yang ikut serta majlis begini. Buat masa ini belum lagi masuk ke bab tersebut. Bersabar lah.

Pengalaman dialog antara Ustaz Ayah Aji  Rosman dengan seorang pelajar yang mahu membuang segala amalan syiriknya : 

Pelajar : Ustaz, saya risau. saya dah tinggalkan ilmu-ilmu tasauf yang saya pelajari selama ini. Saya juga sudah tinggal ilmu-ilmu sihir yang saya pelajari. Saya berhenti berbuat syirik. Saya minta Allah tunjukkan jika ada lagi amalan syirik yang saya telah buat. Tetapi saya masih ada suara hati. Saya takut ustaz. Sudah sebulan saya berusaha. Tetapi suara hati tu tidak hilang juga ?


Ustaz :

  1. Mengucap dulu 

  2. Katakan aku buang segala amalan syirik dan jin-jin sekiranya ada dengan ‘ BismillahirRahmanir Rahim’


Pelajar : Alhamdulillah. dah ustaz…saya tak tahu nak explain. Tapi mcm saya rasa blank sekarang ni.


Ustaz :

  1. Istighfar banya-banyak pada Allah. 
  2. Baca Ayatul Kursy.

Ada rasa seram sejuk tak masa buat tadi ?

Pelajar : Ada. Mengelupur sedikit pun ada .

Ustaz : Memang ustaz dah jumpa ramai yang amalkan amalan seperti awak apabila dia buat macam tadi akan rasa sama seperti yang awak rasa. Insya Allah. Amalan-amalan itu sudah tiada.

  1. Bila balik ke rumah, semasa tutup pintu bacalah Bismillah. Setiap kali tutup pintu bacalah Bismillah.
  1. Ketika hendak tidur mengucap Dua Kalimah Syahadah sekali.
  1. Istighfar 3 kali.
  1. Ayatul Kursy 1 kali.
  1. Doa: Ya Allah, Aaudzubillahi minasy syaitonir rajim.

Insya Allah

Ustaz hendak minta maaf pada  murid ustaz kerana terpaksa dedahkan cerita ini untuk pengajaran semua. Ramai yang pernah buat tetapi malu-malu nak beritahu. Terdapat banyak berlaku pada murid-murid ustaz apabila mereka sudah pelajari ini.

6. Soalan : Macammana kah cara hendak perbaikinya ustaz ? Dan juga hendak jaga agar hati sentiasa kuat untuk menghadapi keadaan seperti ini?

Ustaz : Oleh itu bagi sesiapa yang telah berbuat tawasul ini, maka bertaubatlah. Mengucap Dua kalimah syahadah sekali.

Kata lah : Wahai Allah, Aku buang segala amalan syirik yg aku dah buat dan jin-jin sekiranya ada; dengan Bismillahir Rahmanir Rahim. Niat dalam hati buang ia. Buanglah semua yang telah diamalkan apa-ap saja termasuk wirid-wirid keramat, wirid-wirid persilatan, wirid-wirid Tarikat, hizbi-hizbi, isim-isim, atau apa saja amalan yang nabi tidak ajar, buang dengan Bismillah.

7. Soalan : Benar ustaz. Saya sudah lama perhatikan amalan menurun dan ambil “ijazah”. Sebab pengalaman saya selepas saya faham sesuatu. Saya sendiri mampu beri ijazah kepada kawan saya di tempat ambil ijazah guru silat (satu ketika dulu). Saya katakan ini sihir semata. Jin. Kita yang tundukkan diri kita pada mereka seolah-olah macam dia boleh baca hati kita. Sedangkan jin juga berbisik dengan dia tentang bahasa tubuh kita. Mana ada makhluk boleh baca isi hati. Hanya Allah azza wa jalla sahaja yang mampu.

Ustaz : Ambil ijazah tu adalah sesat. Betul . Itulah amalan sihir. Ustaz sengaja tidak beritahu lagi. Ada juga jenis sihir begini: Bila baca ayat Al Quran dengan tanpa tawasul dan terus tujukan ayat yang di baca itu pada orang. Benar .

Contoh : Bila roadtax kereta kita mati, atau lesen mati dan ditahan oleh polis atau JPJ. Oleh kerana takut di saman, kita pun bacalah ayat surah yasin atau surah lain umpamanya lalu kita tuju atau fokus pada anggota polis atau JPJ itu dengan niat agar mereka tak nampak kita. Itulah sihir. Dan Ianya adalah syirik!

Akan tetapi jika kita baca ayat Al Quran lantas kita berdoa agar Allah lindungi diri kita daripada musibah maka itu tidak mengapa. Itu lah cara yang sebenarnya .

8. Soalan : Pada awalnya kita menyangkakan bila baca selawat beribu kali dan baca ayat Al Quran itulah cara berubat yang betul untuk hilangkan jin dan syaitan. Rupanya mereka jadi member dalam badan? Ngerinya… Bila baca penerangan ustaz ni perut saya rasa,memulas, kepala tiba-tiba jadi berat dan pening sebelah, nafas jadi tersangkut.

Ustaz : Segeralah buang amalan-amalan karut dulu dengan bismillah. Mengucap sekali lagi dan buang dengan bismillah segala amalan karut serta jin-jin jika ada. Istighfar banyak-banyak pada Allah dan minta perlindungan dari Allah dengan ‘Aaudzubillahiminasy syaitonirrajim’.

9. Soalan : Saya banyak kali beritahu kawan saya dulu tentang sihir sebab dia banyak buat benda yang kita tidak fahami. Bahawa dengan menggunakan ayat Al Quran juga boleh dijadi sihir . Dia ada “iktikad” yang menjadikan “amalan” itu sihir (syirik dan bidaah).

Ustaz : Ini berlaku pada pengamal Nasrul Haq, Rampai sakti, silat seru dan sejenis nya. Mereka akan baca , ‘Laa hauw lawala quwwata illa billah.’ Fokus pada lawan kemudian hupppp. Melenting lawan. Inilah amalan sihir. Iaitu menggunakan kuasa Allah untuk tarik atau lempar orang.

10. Soalan : Tentang pengosongan diri .Mereka yang ikut tarekat atau silat dan  buat amalan berkhalwat, saya katakan sebenarnya kita juga tertipu dengan amalan ini. Kerana jika kita cuba “kosong” kan diri… Maka siapa yang akan “masuk” ?? Cari dan kaji dan cuba fahami. Saya pernah rasa kan saya yakin bahwa tiada yang lain melainkan jin. Kerana jika dah kosong..maka kita sebenarnya tengah bingungkan jiwa. Kita menjadikan “tiada” sehingga menafikan tauhid. Disinilah jin akan masuk seolah memberi kita pengalaman “inilah maarifat” sedangkan pada hakikatnya tidak. Benarkan ustaz explaination saya?

Ustaz : Benar

11. Soalan : Adakah mimpi juga banyak dikaitkan dengan jin dan syaitan yang ada dalam badan kita ustaz? Padahal sebelum tidur kita sudah bewuduk, baca Al Fatihah, baca 3 Qul tetapi masih lagi mimpi yang bukan-bukan dan menakutkan..tidur yang tiada ketenangan.

Ustaz : Bila dah buat tawasul dan tidak bertaubat maka bacalah apa saja syaitan atau jin masih tetap jadi member. Malam malam datang macam-macam. Bila ada orang di rasuk hantu kita baca ayat kursy tapi hantu buat tak tahu saja. Malah mereka kata tak betul awak baca tu. Ada tak berlaku?

12. Soalan : Ustaz, apa pegangan Ustaz terhadap tarikah Naqshabandi, Chishti, Shattari atau Qadiri.. mula dengan 5000 bacaan ism nafi.. ?

Ustaz : Kamu semua sedang bertanya kepada orang (saya) yang bertapa berwirid selama 24 tahun. Orang yang pernah jumpa jin-jin, berhadapan malah dengan raja jin. Tarikat-tarikat pun saya amal. Berwirid 4 jam sehari selama 4 tahun. Jadi apa yang di tulis itu sudah tentulah kerana saya amat tahu . Bukan ambil ilmu tuhan.

 

Komen dan Soalan