Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: KENAPA KAHWIN MUSLIM KENA TUKAR AGAMA

SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: KENAPA KAHWIN MUSLIM KENA TUKAR AGAMA

232
0
Iklan

šŸ”“ Persoalan dari seseorang mengenai perkahwinan dengan orang bukan Islam. Mengapakah apabila orang bukan Islam berhasrat mahu berkahwin dengan orang Islam, dia perlu menganut Islam terlebih dahulu? Sedangkan bagi orang Islam yang berhasrat mahu berkahwin dengan penganut agama lain, dia tidak perlu keluar Islam. Pasangan yang menganut agama lain itu yang wajib meninggalkan agamanya.

āœ…

Perkahwinan atau Fiqh Munakahat ditentukan oleh syariat.

1ļøāƒ£Lelaki Islam boleh berkahwin dengan perempuan ahlil kitab yang baik tanpa perempuan itu memeluk Islam.

Dalil:
(Dan dihalalkan mengawini) wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang diberi Al-Kitab sebelum kamuā€ [Al-Maidah/5: 5]

2ļøāƒ£Lelaki Islam tidak boleh berkahwin dengan perempuan musyrik (penyembah berhala)
“dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman” [Al-Baqarah 2:221]

:three:Wanita Islam boleh berkahwin dengan lelaki Ahli Kitab dan musyrikin setelah mereka memeluk Islam.

Dalil:
“Dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman” [Al-Baqarah 2:221]

Urusan nikah kawin di Malaysia adalah dibawah Akta Kekeluargaan Islam, maka sebelum berkahwin dan didaftarkan perlulah melalui SOP Majlis Agama terlebih dahulu. Oleh kerana di Malaysia, Islam adalah sebagai agama resmi persekutuan, maka begitulah sistemnya, orang Islam sama ada lelaki dan perempuan jika mahu berkahwin antara agama, maka calon bukan muslim wajib memeluk Islam terlebih dahulu.

Tetapi pejuang hak asasi manusia, puak jaringan Liberal, puak Atheis membantah. Mereka mahukan perkahwinan antara agama dibenarkan tanpa perlu menukar agama. Hak kebebasan mutlak sebegini tidak diterima di Malaysia. tetapi ia sudah diterima di negara Barat.

Saya takut anda terpengaruh dengan agenda pejuang hak asasi manusia dan liberalis

@SnJFfiqhWanita

Komen dan Soalan