Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: PENCERAHAN MENGENAI AYAT TENTANG ZINA PADA...

SOAL JAWAB DALAM BICARA SUNNAH THTL: PENCERAHAN MENGENAI AYAT TENTANG ZINA PADA SURAH AN-NUR

182
0
Iklan
๐Ÿ”ดAyat tentang zina pada surah an-Nur ayat 2 dimulakan dengan ุงู„ุฒูŽุงู†ููŠูŽุฉู.

Bolehkah ditafsirkan bahawa Allah ๏ทป menyebut perempuan terlebih dahulu, oleh itu, ramainya penzina dalam kalangan perempuan berbanding lelaki? Adakah terdapat sandaran pada kenyataan ini?

โœ…Tafsir ada banyak jenis seperti Tafsir Ahkam (fokus kepada hukum hakam, seperti tafsir Ahkam Ibn Al Arabi, ada yang fokus kepada bahasa Arab seperti Tafsir Zamakhsyari, Tafsir Ijma’iy atau sains sosial seperti Tafsir Fi Dzilal).

Maka dalam ayat 2 An-Nuur, anda lebih berminat kepada Tafsir Lughawi, konteks bahasa Arab dan Tafsir Ijtima’iy.

Maka sandaran mereka ialah daripada sudut bahasa Arab, Balaghah, Tatabahasa dan Sains Sosial ialah bagaimana zina itu bermula dan impak kepada jantina.

Zamakhsyari misalnya berkata, dimulakan dengan penzina perempuan kerana:
1. Impak zina lebih dahsyat kepada perempuan, aibnya lebih besar, lebih besar kalau hamil.
2. Hubungkait dengan jantina, zina banyak bermula dengan wanita, manakala jenayah mencuri lebih kepada gender lelaki, dalilnya:

ูˆูŽุงู„ุณู‘ูŽุงุฑูู‚ู ูˆูŽุงู„ุณู‘ูŽุงุฑูู‚ูŽุฉู ููŽุงู‚ู’ุทูŽุนููˆุง ุฃูŽูŠู’ุฏููŠูŽู‡ูู…ูŽุง

Ertinya: โ€œDAN PENCURI LELAKIโ€ serta pencuri perempuan maka (hukumnya) potonglah tangan mereka” [Al-Maidah:38].

Dalil hadith
Daripada Abu Said Al Khudry, Nabi ๏ทบ bersabda:

ุฅูู†ู‘ูŽ ุงู„ุฏู‘ูู†ู’ูŠูŽุง ุญูู„ู’ูˆูŽุฉูŒ ุฎูŽุถูุฑูŽุฉูŒ ูˆูŽุฅูู†ู‘ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ูŽ ู…ูุณู’ุชูŽุฎู’ู„ููููƒูู…ู’ ูููŠู‡ูŽุง ููŽูŠูŽู†ู’ุธูุฑู ูƒูŽูŠู’ููŽ ุชูŽุนู’ู…ูŽู„ููˆู†ูŽ ููŽุงุชู‘ูŽู‚ููˆุง ุงู„ุฏู‘ูู†ู’ูŠูŽุง ูˆูŽุงุชู‘ูŽู‚ููˆุง ุงู„ู†ู‘ูุณูŽุงุกูŽ ููŽุฅูู†ู‘ูŽ ุฃูŽูˆู‘ูŽู„ูŽ ููุชู’ู†ูŽุฉู ุจูŽู†ููŠ ุฅูุณู’ุฑูŽุงุฆููŠู„ูŽ ูƒูŽุงู†ูŽุชู’ ูููŠ ุงู„ู†ู‘ูุณูŽุงุกู

“Sesungguhnya dunia ini adalah manis lagi hijau. Dan Allah ๏ทป melantik kamu sebagai pengganti padanya lalu diperhatikan bagaimanakah tingkah lakumu. Oleh itu takutkan (ujian) dunia dan takutlah juga (ujian) wanita kerana sesungguhnya fitnah (ujian) yang menimpa Bani Israโ€™il adalah pada wanita (Sahih Muslim no 2742).

3 isu disebut wanita terlebih dahulu dalam ayat zina adalah kerana sebatan yang akan dijatuhkan akan memberi kesan lebih teruk kerana kulit wanita lebih lembut dan sensitive. Maka penguasa perlu berhati-hati dengan kadar pukulan terhadap wanita berbanding kulit lelaki.

Begitulah kalau anda berminat daripada aspek bahasa Arab, memang perlu membaca Tafsir Zamakhsyari.

@SnJFiqhWanita

Komen dan Soalan