Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 KEKELIRUAN ANTARA FESYEN DAN AURAT DI MALAYSIA

KEKELIRUAN ANTARA FESYEN DAN AURAT DI MALAYSIA

331
0
Iklan

🔴 Adakah Islam membenarkan untuk memakai mekap secara sederhana dan tidak berlebihan? Adakah hukum tertentu untuk memakai mekap?

Dalil ayat:

وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ

Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. [24:31]

Yang biasa nampak ini maksudnya mengikut uruf.

Yang berlebihan itu dinamakan “tabarruj” (berlebihan dalam berhias).

Hendaklah kalian (para wanita) tetap di rumah kalian dan janganlah kalian bertabarruj dan seperti tabarruj orang-orang Jahiliyah yang dahulu…” [Al-Ahzab: 33]

✍️ Tabarruj bermaksud ada niat untuk menzahirkan kecantikan.

Untuk seimbangkan antara penampilan yang biasa atau tabarruj dinamakan daerah syubhah.

فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدْ اسْتَبْرَأَ لِدِيْنِهِ وَعِرْضِهِ

Maka barang siapa yang takut terhadap syubhat, bererti dia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya.” (HR matan arbain no 6)

🔴 Kalau uruf di Malaysia, majoriti wanita memakai mekap, bezanya tebal atau nipis sahaja. Adakah dikira sebagai tabarruj kalau pakai nipis sahaja?

Tiada penguatkuasaan di Malaysia. Semua itu terserah kepada wanita itu sendiri. Berbeza dengan Arab Saudi yang ada penguatkuasaan. Maka terpulang kepada wanita beriman dengan membaca apa yang ditulis di atas itu.

Matan hadith No. 6

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ النُّعْمَان بْنِ بَشِيْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ : إِنَّ الحَلاَلَ بَيِّنٌ وَإِنَّ الَحرَامَ بَيِّنٌ وَبَيْنَهُمَا أُمُوْرٌ مُشْتَبِهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهُنَّ كَثِيْرٌ مِنَ النَّاسِ فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدِ اسْتَبْرَأَ لِدِيْنِهِ وَعِرْضِهِ وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الحَرَامِ كَالرَّاعِي يَرْعَى حَوْلَ الحِمَى يُوْشِكُ أَنْ يَرْتَعَ فِيْهِ أَلاَّ وِإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَإِنَّ حِمَى اللهِ مَحَارِمُهُ أَلَا وَإِنَّ فِي الجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلُحَتْ صَلُحَ الجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ القَلْبُ – رَوَاهُ البُخَارِي وَمُسْلِمٌ

Daripada Abu ‘Abdillah An-Nu’man bin Basyir رضي الله عنهما, beliau berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah ﷺ bersabda,

“Sesungguhnya yang halal itu jelas, sebagaimana yang haram pun jelas. Di antara keduanya terdapat perkara syubhat–yang masih samar–yang tidak diketahui oleh kebanyakan orang. Barangsiapa yang menghindarkan diri daripada perkara syubhat, maka dia telah menyelamatkan agama dan kehormatannya. Barangsiapa yang terjerumus ke dalam perkara syubhat, maka dia boleh terjatuh pada perkara haram. Sebagaimana ada penggembala yang menggembalakan ternaknya di sekitar tanah larangan yang hampir menjerumuskannya. Ketahuilah, setiap raja memiliki tanah larangan dan tanah larangan Allah di bumi ini adalah perkara-perkara yang diharamkan-Nya. Ingatlah di dalam jasad itu ada segumpal daging. Jika ia baik, maka seluruh jasad akan ikut baik. Jika ia rosak, maka seluruh jasad akan ikut rosak. Ingatlah segumpal daging itu adalah hati (jantung).” (HR. Bukhari No. 2051 dan Muslim No. 1599)

🔴 Saya agak keliru kerana terdapat mereka yang bertudung labuh tetapi memakai mekap. Bolehkah bertudung labuh dan menutup aurat sempurna tetapi memakai mekap pula?

Yang halal itu jelas: menampakkan perhiasan yang biasa
Yang haram: tabarruj
Yang syubhah; “grey areas” (kawasan kelabu): itu yang kena fikir sendiri. Sebab itu Imam Nawawi memasukkan hadith ni dalam Matan arbain an Nawawiyah, supaya kita berjaga-jaga dengan perkara syubhah yang tidak jelas hukumnya.

Oleh kerana itu wanita di Arab Saudi, memang dipaksa untuk memakai abaya hitam, mekap tidak mengapa sebab mereka dikehendaki menutup wajah mereka dengan berniqob, maka tiada lagi syubhah; semuanya adalah Halal Bayyin. Ini adalah menurut fatwa saudi, wanita seluruhnya adalah fitnah.

🔴 Saya masih kurang jelas, apakah yang dimaksudkan dengan perhiasan yang biasa itu?

Seperti yang saya katakan tadi, “perhiasan yang biasa” itu adalah syubhah. Ini kerana terdapat pelbagai tafsiran ulama’ terhadap ayat ini. Maka sebab itulah ia menjadi syubhah.

Contoh: perhiasan yang biasa ialah muka dan kedua telapak tangan. Ini jumhur ulama’; maksudnya wanita hanya boleh membuka muka dan telapak tangan sahaja. Maksudnya apa yang ada di muka adalah harus.

💬 Ibn Mas’ud رضي الله عنه berkata; yang biasa itu ialah pakaiannya.
💬 Ibn Abbas رضي الله عنهما pula berkata; inai, celak, gelang tangan adalah perhiasan biasa.
💬 Ibn Athiyah pula mengatakan tidak boleh zahirkan sebarang perhiasan.

Apabila terdapat banyak pendapat, maka ia menjadi syubhah.

Contoh lain adalah aurat lelaki:
💬 Imam Malik رحمه الله berkata aurat lelaki ialah kemaluannya sahaja.
💬 Imam Syafi’iy رحمه الله pula berpendapat aurat lelaki adalah di antara pusat dan lutut.
💬 Imam Hanbali رحمه الله mengatakan paha bukan aurat.

Maka, kalau mengikut Imam Malik dan Hanbali رحمهما الله, orang lelaki boleh memakai seluar pendek. Kalau ikut Imam Syafi’iy, ia adalah haram.
Maka di sini paha lelaki itu menjadi syubhah.

Anda hendaklah betul-betul memahami hadith matan arbain itu. Hadith tu maksudnya kena ada sifat warak. Warak ini maksudnya hendaklah menjauhi syubhah. Menjauhi syubah itu maksudnya menjauhi apa jua yang tidak jelas halal atau haramnya. Dalam kes ni yang tidak jelas ialah sejauh mana wanita berhias apabila keluar rumah sedangkan dia adalah anak dara atau isteri orang.

Isu kedua, wanita Malaysia dipengaruhi oleh uruf dan oleh industri fesyen dan ikon seperti Neelofa, Aura White, Simplicity dan Jakel. Maka wanita akan menjadi keliru antara tuntutan syarak dan tuntutan fesyen semasa. Kekeliruan itulah yang dinamakan syubhah.

🔴 Adakah berpakaian sebegini dianggap menutup aurat?

✅ Ya, memang “syaria compliance” (mengikut syariat)

 

 

 

 

Saya berikan contoh foto seperti di bawah ini. Mudah mudahan dengan foto ini, dapat membuka minda anda.

1. Menutup aurat sebagai fesyen

2. Menutup aurat patuh syariah

3. Berniqob – menutupi melebihi syarak

4. Bertudung tetapi tabarruj

Komen dan Soalan